Metal Slug 3 Review - Arcadeplezier op de Switch

zondag, 19 maart 2017 om 11:02
Oude games op een Nintendo apparaat spelen kon altijd via Virtual Console. Maar op de Switch is deze feature niet aanwezig. Toch kun je de nodige klassiekers op de console verwachten. Je kunt nu bijvoorbeeld ouderwets knallen met de Neo Geo classic Metal Slug 3. Hoe deze op de Switch is lees je in deze Metal Slug 3 Review!
Metal Slug serie dateert nog uit de tijd dat we met zijn allen in de arcadehal stonden. Een muntje in de arcadekast en je kon knallen totdat je levens op waren. De hoogtijdagen van de arcadehal zijn allang voorbij in Nederland, maar de games van toen komen we gewoon op de consoles tegen. Zo nu ook de Neo Geo versie van SNK klassieker Metal Slug 3.
Metal Slug 3 Review

Echte arcade klassieker

Met een rolletje digitale kwartjes (7 euro van je eShop tegoed) kun je de game downloaden op je Nintendo Switch. Je kunt vervolgens de game met een onbeperkt aantal credits spelen en zelfs het origineel in het Japans spelen. En het spel is in principe simpel; gooi een digitaal kwartje in (gratis na aankoop van de game dus), kies een van de vier helden en schiet alles kapot wat beweegt in de levels.
Klinkt makkelijk toch? Zeker als je bedenkt dat er ook nog gijzelaars zijn die je belonen met punten of een dik wapen als je ze bevrijd hebt. Maar makkelijk is de game zeker niet. Metal Slug 3 is een echte arcade klassieker en dat staat gelijk aan een verschrikkelijk uitdagende game. Nu hoef je je in deze versie allang niet meer druk te maken over of je het wel of niet haalt, want je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen in deze versie.
Dit is best wel jammer, omdat het dat gevoel wat de arcadehal bood wat weghaalt. En zoals gezegd heb je namelijk oneindig veel kwartjes.Dus als je credits op raken, vul je deze met de linker trigger even snel aan. Dit doet wel wat van de arcade ervaring af, maar drukt de moeilijkheidsgraad in de levels echt niet naar beneden. Je kunt nu gewoon wat langer doorspelen. Het blijft natuurlijk zo dat iedere vijand die je tegenkomt je zomaar de pijp uit kan helpen.
Metal Slug 3 Review

Verschillende routes

En je komt nogal wat vijanden tegen. Denk aan gemuteerde krabben, sidderalen, aliens, zombies, soldaatjes en zelfs oorlogsmachines die je te lijf gaan. En dan hebben we het nog niet eens over de soms tergend moeilijke eindbazen die ieder level afsluiten. Wel eens achterna gezeten door een enorme tank? Of omsingeld door drie enorme aliens?
Gelukkig kun je er zelf iets aan doen om juist die gevechten wat eenvoudiger te maken. Ieder level kent namelijk een ‘geheime’ alternatieve route. Als je deze, vaak langere, route weet te vinden en besluit in te slaan kun je twee dingen verwachten; het stuk wat volgt is wat moeilijker en je gevecht tegen de eindbaas wordt wat makkelijker door een hulpmiddel zoals een walker.
Metal Slug 3 Review

Hilarisch leuk, vooral samen

Metal Slug 3 is in de levels en verschillende routes veelzijdig wat de gameplay verlengt. En de game wordt nog leuker als je deze met twee spelers speelt. Je kunt de game met maximaal twee mensen coöperatief spelen en dat kan met de Joy-Con controllers of Pro controllers. Niet alleen heb je dan wat meer ruimte om te ademen tussen het knallen door, maar je hebt ook meer oog voor de geweldige details die de game na al die jaren nog bevat.
En de hilariteit die de game je biedt valt ook veel meer op als je samen speelt. De gijzelaars die je overdreven saluteren of bewegingen die de menselijke tegenstanders maken als je al knallend op ze af komt zijn nog steeds fantastisch. En rondbanjeren op een bewapende struisvogel is geweldig om te zien. Zeker omdat Metal Slug 3 in de originele 16-bit stijl is vormgegeven.
De Switch versie van Metal Slug 3 kent het nieuwere jasje van de ACA Neo Geo Port versie zoals ook voor de andere consoles is uitgekomen. Dat betekent dus de 16-bit versie met aan twee kanten van van je tv artwork. Je kunt ook de beeldscherminstelling veranderen en zo het scherm van de arcadehal destijds nabootsen.
Metal Slug 3 Review

Logge besturing

Helaas is er ook iets met deze versie meegekomen wat minder fijn is. Zo is de besturing als vanouds een beetje log. Het hoort bij de game, maar toch kan dit best als storend ervaren worden. Vooral als je karakter nog drie stappen verder wandelt terwijl jij allang niet meer die kant op je D-Pad indrukt. Daarbij is de besturing in het begin ook nog eens onduidelijk.
Je krijgt nauwelijks uitleg over hoe de game werkt en moet eigenlijk zelf maar uitzoeken hoe alles werkt. Zeker in het begin als je niet weet wat alles is en nog in het menu zit is het even zoeken op je Joy-Con controller. Maar al snel vindt je het optiemenu, wat onder de + en – toets te vinden is, en daar kun je de besturing bekijken en aanpassen naar wens.

Brengt de arcadehal naar de Switch

Metal Slug 3 is wat betreft de besturing misschien niet helemaal up to date, maar dit went op den duur. Jammer genoeg is de uitdaging om de game in een continue uit te spelen wat verdwenen door de oneindige credits, maar dat wat bij de vorige consoleversies ook al zo. Het instellen van de moeilijkheidsgraad doet wel wat af aan het arcadegevoel van de game.
Toch blijft het een ontzettend toffe game om te spelen. Hij zit bomvol hilariteit, een heerlijke hoeveelheid vijanden en bazen en verschillende routes. Deze elementen vormen een ‘avondvullend programma’ met een vriend of vriendin. En dat voor maar 7 euro.