Mafia 3 Faster Baby DLC Review - Spectaculaire gameplay

dinsdag, 04 april 2017 om 15:15
Mafia 3 is alweer een paar maanden uit. Het is daarom nu tijd voor de eerste van drie delen DLC. De DLC Faster, Baby! Is vanaf nu verkrijgbaar. Wij speelden de nieuwe content al. Lees hier onze Mafia 3 Faster Baby DLC review.
Mafia 3 werd toen de game uitkwam in oktober 2016 met gemengde gevoelens ontvangen. Het verhaal was sterk, evenals de muziek keuze en de gameplay. De missies waren echter repetitief en de game zat vol glitches. Inmiddels zijn we een paar maanden en een aantal patches verder. Met de nieuwe DLC zet Mafia 3 weer een stap vooruit. Maar hoe goed is deze extra content?

Naadloze aansluiting verhaal

Faster, Baby, speelt zich af in het district Sinclair Parish, waar het vol zit met Rednecks en corrupte politieagenten. Het verhaal van de DLC sluit daarmee naadloos aan op het gevoelige, gewaagde verhaal van de main story. Het duurt dan ook niet lang voordat je, zonder reden, aangevallen wordt door een horde politieagenten, of voordat je wat leden van de KKK tegen het lijf loopt. Sinclair Parish is geen plek waar Lincoln graag een vakantiehuisje koopt. Aan jou de taak om de agenten te stoppen.
Met de corrupte politieagenten gaat Mafia 3 misschien zelfs wel een stapje verder dan de main story om het racisme van die periode aan te stippen. Racisme is uiteraard een gevoelig en ernstig onderwerp, maar het verhaal van Mafia 3 wordt er niet minder om. Sterker nog het draagt bij aan de intensiteit van de cultuur van die tijd. Het is misschien zelfs noodzakelijk om een geloofwaardig beeld te schetsen van deze periode. De DLC slaagt er dus, net als Mafia 3, in om je helemaal in het verhaal te trekken, wat zeker bijdraagt aan het niveau.
Mafia 3 faster baby dlc review

Nieuwe personages

Bij een sterk verhaal horen sterke personages. In Faster, Baby! komt een aantal nieuwe personages aan bod. De belangrijkste hiervan zijn Roxy, MJ en Beaumont. Roxy is de dochter van The Voice, die we al van de main game kennen. Roxy heeft vanaf begin af aan een perfecte chemie met Lincoln. De twee doen veel van de missies dan ook samen. Die chemie komt tijdens deze missies zeker ten goede van de gameplay. Net zoals de andere personages is Roxy een degelijk personage, maar weet zij geen onuitwisbare indruk te maken.
MJ is minder belangrijk in het verhaal, maar belangrijker voor de nieuwe side quests die bij Faster, Baby! geïntroduceerd worden. Hierover later meer. Beaumont in de corrupte rechercheur van de politie en eigenlijk de grootste vijand van Lincoln in de DLC. Beaumont is een typische redneck agent die oprecht zijn haat uit voor de getinte bevolking. Als Lincoln en Beaumont uiteindelijk tegenover elkaar staan, druipt de passie dan ook van je scherm.
Mafia 3 faster baby dlc review

Issues nog steeds van de partij

Het is daarom jammer dan momenten vol passie en spektakel ontkracht worden door technische mankementen. Mafia 3 kende bij de launch meer dan een paar issues wat betreft glitches en bugs. Helaas zijn deze irritante fouten nog steeds niet allemaal uit de game gehaald. Ook de DLC heeft hier helaas mee te maken. Zo zijn er af en toe texture issues bij de snelle gameplay en was er zelfs een heel grote glitch die ervoor zorgde dat de camera na een cutscene bleef hangen in plaats van overschakelde naar de gameplay. Dat betekende het einde van die missie: missie gefaald.
Daarnaast doe je dus, zoals eerder aangegeven de meeste missies samen met Roxy. Het idee daarachter is leuk. Maar die leukheid wordt snel omgezet in irritatie als Roxy op een minuut tijd zes keer hetzelfde zegt. Daarnaast loopt ze bij het sneaken af en toe gigantisch in de weg. Dit soort issues zouden niet in een game van het kaliber Mafia 3 mogen zitten. De game wordt er niet onspeelbaar van, maar irritant is het zeker.
Mafia 3 faster baby dlc review

Nieuwe wapens, auto’s en side quests

Ondanks de opborrelende frustratie is er toch genoeg reden om de DLC te blijven spelen. Er is immers genoeg nieuwe content. Wie bij de titel Faster, Baby! dekt aan een heel arsenaal aan nieuwe bolides als Ferrari’s en Lamborghini’s, die heeft het verkeerd. In plaats daarvan krijg je een soort van ‘tank’ auto waarmee je door van alles heen kan rijden en een VW hippie busje. Naast deze twee nieuwe voertuigen krijg je ook toegang tot een nieuw speciaal pistool van Roxy.
Wat boeiender is, is de toevoeging van de nieuwe side quests. In de main game kun je voor ieder district een aantal missies doen om meer geld te verdienen. Meestal hebben deze te maken met wapens smokkelen, drugs dealen of iets dergelijks. Faster. Baby! staat in het teken van wiet. MJ helpt je bij het maken van je eigen wiet. Je kan hierbij zelf een plantje kweken. Naarmate je beter wordt, verdien je ook steeds meer geld.
Ook interessant is de toevoeging van de slow-motion modus tijdens het autorijden. Mensen die bekend zijn met GTA V en de special ability van Franklin weten hoe dit werkt. Sta je op het punt te crashen, dan kun je deze slow-motion gebruiken om de situatie te herstellen. Ook is het mogelijk om granaten uit de auto te gooien en krijg je toegang tot proximity mines die afgaan op basis van een beweging sensor.
Mafia 3 faster baby dlc review

Spectaculaire gameplay

Maar wat het meeste indruk maakt in Faster, Baby! is toch wel het spektakel. Zoals eerder aangegeven kun je gebruik maken van de Nightcrawler, de ‘tank’ auto. Met deze auto kun je behoorlijk wat schade aanrichten en geloof ons als wij zeggen dat je dat ook echt gaat doen. Jumps, kraampjes, Billboards, glazen winkelruiten, niets is veilig voor de Nightcrawler met Lincoln achter het stuur.
Dit, tezamen met de heftige achtervolgingen, explosies en gepassioneerde personages zorgen voor een enorm spektakel. Je vliegt letterlijk door de DLC heen. Hoewel je na een paar uur de DLC sowieso al uitgespeeld hebt, zul je tijdens deze paar uur niet snel verveeld zijn. En wat weerhoud je ervan om deze Nightcrawler ook voor andere missies te gebruiken en daar een pad van verwoesting achter te laten?
Mafia 3 faster baby dlc review

De moeite waard?

Dan rest de vraag of deze DLC de moeite waard is om te kopen. Mensen met een season pass krijgen gratis toegang tot de DLC. Anderen zullen 15 euro neer moeten tellen. Hoewel de game nog vol zit met glitches en andere irritante fouten, is deze spectaculaire DLC zeker wel de moeite waard om op te pakken. Faster, Baby! brengt namelijk genoeg nieuwe bruikbare content en wederom een sterk verhaal om te zorgen voor veel speelplezier.