Madden 17 Review - De meest complete football game ooit!

woensdag, 31 augustus 2016 om 14:38
In Nederland is American Football niet heel bekend, ondanks dat de Dutch Lions, het Nederlandse American Footballteam, zich heeft geplaatst voor het EK. Tijd dus om ons als Oranjefans te verdiepen in het spelletje van de Amerikanen. Tijd voor de Madden 17 review!
Net als bij FIFA komt maker EA Sports (je kunt het niet lezen zonder de iconische stem erbij te horen) elk jaar met een nieuwe Madden game. In tegenstelling tot FIFA zet Electronic Arts in op de filmische sportgame door er een legendarische ondertoon aan te geven. Geen 90 minuten lang voetballen, maar het gevoel krijgen dat je naar de Superbowl kijkt op de tv.
Madden 17 review

Prestatie of presentatie?

Het filmische gedeelte van de game is absoluut weer aanwezig en dat merk je vanaf het moment dat je de game opstart. Je wordt meteen in een legendarisch moment geworpen uit een wedstrijd van de Los Angeles Rams tegen de Washington Redskins. Voor Madden-fans is dit niks nieuws, maar het geeft wel aan hoe Madden zich presenteert. EA Sports wil namelijk de hoge energie van een live NFL-wedstrijd naar jouw console halen.
En die hoge energie behaalt EA Sports door kleine, maar belangrijke vernieuwingen toe te passen. De graphics van Madden zien er namelijk weer gelikt uit en ook het geluid klinkt ontzettend realistisch. EA Sports heeft namelijk al het geluid in Madden 17 opnieuw opgenomen in de Pinewood Studios (Star Wars, Spectre, The Hobbit). Niet alleen het geluid heeft een update gehad, maar ook de verschillende replaybeelden en camerahoeken zijn aangepast.
Madden 17 review

Ode aan de fans

Door dit soort kleine aanpassingen heb je het gevoel dat EA Sports denkt aan het creëren van een complete American Football game voor de fans. Dit komt vervolgens ook weer naar voren in de verschillende toevoegingen die ze heeft gemaakt door naar de community te luisteren. Zo werd er veel gevraagd door fans om een live update te krijgen van de andere games die op dat moment ook gespeeld worden, terwijl jij zelf een wedstrijd speelt.
Maar ook het aanpassen van spelers zoals het uiterlijk, ratings en contractinformatie vallen hieronder en het toevoegen van spelers aan de practice squad. In plaats van je spelers weg te sturen, kan je ze nu toevoegen aan een trainingsteam zodat ze beter kunnen worden en jij ze vervolgens weer tijdens het seizoen in kan zetten. Een andere belangrijke en veelgevraagde toevoeging komt naar voren wanneer een speler achteruit gaat. Zo kan je nu al zijn statistieken bekijken en besluiten wat er met de speler gaat gebeuren.
Madden 17 review

Versterkte gameplay

Die kleine aanpassingen zorgen ervoor dat EA Sports de fans tegemoetkomt. Er wordt geen compleet nieuwe game verwacht, maar een verbeterde game. EA Sports wist zich met Madden 16 te richten op het verdedigen en het receiving gedeelte en zet dat nu voort met de innovaties voor de running plays.
Madden 17 richt zich namelijk op het versterken van de gameplay door net als bij het vangen in Madden 16 een knop tevoorschijn te laten komen die je in moet drukken om een actie te maken. Je speler krijgt een knop boven zijn hoofd te zien die je moet indrukken om bijvoorbeeld een spin, juke of stiff-arm te maken. De focus hierop zorgt ervoor dat je niet meer afhankelijk bent van alleen maar passing plays en er werkelijk verschil ontstaat tussen teams die gebruik maken van passing plays en teams die gebruik maken van running plays.
Juist omdat de focus nu ligt op het rennen in plaats van het vangen, is de bal minder in de lucht dan in de handen van de spelers. Een beter moment om in te zoomen op het gezicht van bijvoorbeeld Rob Gronkowski of Adrian Peterson is er niet. Daarom heeft EA Sports nieuwe camera hoeken toegevoegd tijdens en tussen plays om een realistische tv-beleving te creëren.
Madden 17 Review

Speel het moment

Madden 17 is dus ontzettend realistisch te noemen en richt zich op filmische en legendarische momenten. In tegenstelling tot FIFA 17, dat de nieuwe story mode introduceert, komt Madden 17 niet met veel nieuwe speelmogelijkheden. Wel komt het spel met een nieuwe feature die aansluit bij de filmische en legendarische momenten, namelijk Play the Moments. Play the Moments zorgt ervoor dat wedstrijden sneller worden gespeeld en de wedstrijden worden gesimuleerd tot de spannendste momenten, waarna jij als speler de controle weer hebt.
Spelers die een volwaardige Madden beleving willen zullen de optie waarschijnlijk niet gebruiken, maar spelers die genieten van de belangrijke momenten zullen het vermaak hierin wel vinden. Een andere grote toevoeging in Play the Moment is het feit dat er nu belangrijke beslissingen genomen moeten worden. De zogenaamde Big Decisions zorgen ervoor dat je in franchise mode de belangrijkste situaties waarmee spelers in aanraking komen moet kiezen. Kies je bijvoorbeeld voor je geblesseerde quarterback of ga je voor de back-up quarterback?
Madden 17 review

Elk moment telt

Een andere verbeterde feature is geïntroduceerd bij de verdediging en special teams. Zo is er een nieuwe Kick Meter geïntroduceerd waarbij je drie keer moet drukken om de bal te schoppen. De eerste druk op de knop is om de meter te starten, de tweede klik om te bepalen hoe hard je schiet en de derde druk op de knop is om de nauwkeurigheid te bepalen. Het is nu dus mogelijk dat jij zelfs de makkelijkste fieldgoal mist.
Met nieuwe kick mogelijkheden is de kick block ook op de schop gegaan. Spelers krijgen nu een grote ‘B’ boven hun hoofd te zien waarmee wordt aangegeven dat zij een punt of fieldgoal kunnen blocken. De mogelijkheid om te blocken is aanwezig, maar het realisme is meegenomen en om eerlijk te zijn is het ons nog niet één keer, buiten de training om, gelukt om te blocken. Madden 18 is nog ver weg, maar wat is de volgende grote aanpassing?
Madden 17 review

Online en Ultimate Team

Dat Madden 17 de meest complete NFL-game tot nu toe is, is wel duidelijk. Ultimate Team kreeg met Madden 16 een update met Draft Champions en daar is nu ook weinig aan toegevoegd of aangepast. Eén kleine toevoeging is het herstarten van een Solo Challenge en een grote toevoeging is het Chemistry systeem. Hierbij speel je attributen vrij die direct te zien zijn door spelers te verzamelen die dezelfde Chemistry hebben.
Online is er niet veel interessants te melden behalve het feit dat er nog steeds geen online co-op mogelijkheid is. Tot nu toe verloopt de game soepel online en zijn er door ons nog geen bugs of glitches ontdekt.
Madden 17 review

Madden 17 Review - Touchdown!

Madden 17 voelt voor ons als de meest complete Madden game ooit die absoluut gebalanceerd is. Zowel de Passing plays die vorig jaar aangepast zijn, als de Running plays die in Madden 17 op de schop zijn gegaan zorgen voor een gebalanceerde gameplay aan de offence kant. De nieuwe features die geïntroduceerd zijn in Franchise mode zoals Play the Moment en Big Decisions zorgen ervoor dat Madden 17 niet meer een game is waarvoor je lang hoeft te zitten, maar ook snel een potje kan spelen. Op een paar kleine punten na die EA Sports nog moet verbeteren is Madden 17 de legendarische game die het uit wil stralen.