Lupin The Third The Master Thief Review (Blu-ray) - Dief met charme

zondag, 20 september 2015 om 11:00
Anime en echte mensen; het is niet altijd een even goede combinatie. Weet de de live-action van Lupin The Third ons te overtuigen? We komen erachter in deze Lupin The Third The Master Thief Review, waar we de Blu-ray goed onder de loep nemen.
In een wereld geconsumeerd door adapties van strips, televisieseries en boeken springt Lupin the Third er niet bepaald uit. Deze film is gebaseerd op de gelijknamige mangaserie die debuteerde in de jaren 60, die inmiddels al talloze animatiefilms (waarvan er één het animatiefilmdebuut van grootmeester Hayao Myazaki was), animatieseries en manga’s voortgebracht heeft. Met waardeloze live-action versies van animatieseries zoals Dragon Ball Evolution, The Last Airbender en G-Savior lijkt deze film gedoemd te mislukken. Maar niets is minder waar.
Veel van deze eerder genoemde films zijn namelijk slechte representaties van de originele bronnen, maar daarnaast ook nog eens slechte films an sich. Niemand is tevreden met die films. Lupin The Third: The Master Thief slaagt er gelukkig in ieder geval in om een succesvolle alleenstaande film te zijn. En dat is zeldzaam voor een film als deze.
Lupin The Third The Master Thief Review

Grijpgrage Lupin

Voor wie er niet bekend is met het personage: Lupin The Third (gespeeld door Shun Oguri) is een meesterdief en lid van de organisatie The Works, een groep met als doel waardevolle objecten stelen van rijke mensen. In deze film moet hij een waardevolle ketting en robijn, genaamd The Crimson Heart of Cleopatra, zien te stelen van zijn oude partner Michael Lee (Jerry Yan). Tijdens zijn speurtocht wordt hij achtervolgd door een geobsedeerde Interpol agent (Tadanobu Asano, bekend van Thor) en een Thaise legergeneraal.
Kortom, een echte anime-verfilming. De film verdient geen originaliteitsprijs qua verhaal, maar waar de film tekortschiet in vernieuwing maakt het goed in plat entertainment. Shun Oguri brengt het personage van een arrogante, zelfvoldane maar toch charmerende en humoristische meesterdief met genoeg charisma naar het scherm. Wel ontbreekt er wat achtergrond over het Lupin personage voor mensen die niet bekend zijn met het bronmateriaal.
Lupin The Third The Master Thief Review

Japengels?

Het is moeilijk om het Japanse acteerwerk te evalueren omdat we, zoals jullie misschien weten, niet Japans zijn of spreken op de redactie. Wel is het raar dat er gekozen is voor een vreemde mix tussen Japans en Engels in de film, iets waar de Aziatische acteurs overduidelijk moeite mee lijken te hebben. Engelse en Japanse dialogen wisselen elkaar om de haverklap af en de acteurs brengen de Engelse woorden niet geloofwaardig over.
Maar het zijn alleen niet de acteurs die er moeite mee hebben; zelf vonden we het ook vervelend worden. We hebben geen probleem met een film waarin exclusief Japans wordt gesproken, maar als er steeds gewisseld wordt tussen de twee begint het snel op de zenuwen te werken. Een aparte keuze van de regisseur, met als resultaat dat we af en toe dubbel lagen van de slechte uitspraak van de acteurs.
Lupin The Third The Master Thief Review

Animensen

Wat de film wél goed doet is een anime vertalen naar het witte doek. Belachelijke situaties en overdreven personages die je normaal gesproken in animatievorm tegenkomt zijn goed vertaald naar een film met ‘echte’ mensen. The Master Thief is ook stilistisch gefilmd; shots zitten vol kleur, ze zitten goed in elkaar en de camerahoeken zijn ook prima. Vooral op Blu-ray zijn de visuelen van de film lekker scherp.
De actiescènes hebben een humoristische insteek, maar ze zijn wel soms vervelend in elkaar gezet. Er wordt net iets te veel geknipt en geplakt waardoor de actie soms wat verwarrend en onoverzichtelijk wordt. Wel krijgen we scenario’s als iemand die, terwijl hij op de motorkap van een auto staat, met een katana een voertuig over de kop laat slaan door het zwaard in de grond te steken. Het slaat natuurlijk nergens op, maar het is wel iets wat je normaal gesproken alleen in een anime tegenkomt.
Lupin The Third The Master Thief Review

Lupin The Third The Master Thief Review – Anime met echte mensen

Lupin The Third is een aanrader voor animefans, maar de gemiddelde filmganger kan zich hoogstwaarschijnlijk niet vinden in de overdreven en soms wat cliché ogende verhaallijn. De Blu-ray heeft helaas ook helemaal geen bonusfeatures (naast de trailer). Het voelt allemaal erg karig aan.
Toch moesten we tijdens het kijken van de film wel lachen om de humor en het slechte (Engelse) acteerwerk van de Japanse acteurs. Wel ziet de film er prachtig uit, zelfs al zijn de actiescènes wat warrig en onoverzichtelijk. Lupin wist ons hart dus nog niet helemaal te stelen.