LEGO Dimensions Review - LEGO franchise brengt veel vernieuwing!

dinsdag, 06 oktober 2015 om 13:36
TT games heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt met LEGO Dimensions. Na jarenlang LEGO games op de markt gebracht te hebben is daar opeens dé game die enorm vernieuwend is. Dit is LEGO zoals je 't wil spelen: zelf bouwen en daarna lekker gamen!
LEGO Dimensions lift eigenlijk mee op het eerdere succes van Skylanders en Disney Infinity. Geef gamers een portaal (lees voor meer informatie onze aparte special over deze LEGO Toy Pad) om aan te sluiten op hun console samen met echte poppetjes en het feest kan beginnen.
Het spannende is alleen dat LEGO Dimensions nog een stapje verder doet. Zodra je een startpakket koopt, merk je het meteen al als je de doos opent: alles moet nog zelf gebouwd worden!
LEGO Dimensions <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201510/t/lego-dimensions-review-1444129193.jpg" />

Zelf bouwen met LEGO Dimensions

LEGO Dimensions levert je net als Skylanders en Disney Infinity een portaal en poppetjes, maar het enige wat kant en klaar wordt aangeleverd is de game in een doosje. Verder tref je in de doos allemaal zakjes LEGO aan. Waar je op het eerste moment misschien beduusd bent, omdat je niet meteen lekker kan gamen, ben je kort daarna zo blij als een kind LEGO aan het bouwen.
Het is alsof je weer even teruggaat naar je kinderjaren, waarin je onbezorgd met LEGO speelde. Het kost zo'n 1,5 uur en dan heb je een waar portaal in elkaar gezet, evenals de Batmobile en drie karakters: Gandalf, Wyldstyle en Batman. Het zijn drie personages die de trouwe LEGO fan herkent van eerdere LEGO games.
Zo zagen we Gandalf eerder in LEGO The Hobbit en The Lord of the Rings, Wyldstyle in The LEGO Movie Videogame en Batman in eerdere LEGO Batman games. Voor LEGO fans is het dus een feest van herkenning hoe deze toffe karakters samenkomen. Sowieso is dit dé LEGO game waarin al je LEGO ervaringen en kennis bij elkaar komen. Het is ongekend wat hier gebeurt en zo ontzettend gaaf!
LEGO Dimensions review

Heel veel franchises

Er komen maar liefst 14 (!) franchises samen in één game. Dit zijn series uit eerdere LEGO games en ook de tv- en filmwereld. Zo start je de game met een The Wizard of Oz level en daarmee wordt meteen de toon goed gezet. Want je ziet vijanden zoals je ze niet eerder zag en het is een verademing om in de wondere wereld te lopen en diverse vijanden te moeten verslaan. Alles is overgoten met de welbekende komische LEGO-saus.
Verder is er aandacht voor onder meer The Simpons, The Lord of the Rings, Jurassic World, Portal 2 en nog veel meer. Voor mensen die zo'n LEGO fan zijn als ondergetekende en dus NinjaGo hebben gespeeld op de PS Vita is LEGO Dimensions een feest van herkenning. Maar dan ook écht, want wat is deze game leuk!
En hoewel veel dingen nog hetzelfde zijn, zoals alles kapot slaan, studs verzamalen, dingen in elkaar zetten en puzzelen, is er toch genoeg ruimte ook in de gameplay voor vernieuwing. Het puzzelelement wordt namelijk naar een hoger niveau getild dankzij de Toy Pad. Op diverse momenten moet je iets activeren en dan licht de portaal op in diverse kleuren, waarna er in de game zelf portalen worden aangemaakt.
Aan jou de taak om je LEGO poppetje te verplaatsen op de Toy Pad zodat ze op plekken in de game komen, waar ze daarvoor niet konden komen. Het is geweldig om te zien en het puzzelen wordt opeens ietsje lastiger. Het is gaaf, al is er ook een kleine 'maar'.
Lego Dimensions review

LEGO poppetjes wisselen

Je kan niet langer meters van je tv afzitten, want je moet blijven spelen met LEGO. Continu moet je poppetjes op de portaal wisselen van vlak en daarvoor moet je dus wel bij die Toy Pad zitten. Niet erg relaxt, maar zet het ding op een tafeltje en ga lekker met een stoeltje voor je tv zitten en het probleem is redelijk opgelost. Al was het misschien beter geweest als deze gameplay in- en uitgeschakeld had kunnen worden.
Wyldstyle staat er om bekend om drie objecten in een game te selecteren om die vervolgens als een puzzel in elkaar te zetten. Waar je dat in The LEGO Movie Videogame nog in-game met een controller kon doen, moet je Wyldstyle nu drie keer op de Toy Pad verplaatsen. En dus moet je bij de portaal blijven zitten, omdat je opeens in het echt wat moet doen. Best vervelend, al went het snel. Ondanks het gehannes waarderen we absoluut dat het puzzelen nu anders werkt dan voorheen en dus alles behalve standaard is.
LEGO Dimensions review

Beste LEGO game ooit

Daarmee is het grootste minpunt wel genoemd van de game, want verder valt er over weinig te klagen. Ja, natuurlijk kost het een aardig wat geld als je allemaal extra poppetjes en sets wilt kopen, maar dat is bij de twee concurrenten ook zo. En het speelplezier wordt daardoor alleen maar groter. Dat de game last heeft van wat eeuwenoude LEGO-ziektes zoals dat je wel erg op een bepaalde manier ergens moet staan om iets voor elkaar te krijgen, zien we maar door de vingers.
De game is te vernieuwend om te zeuren over kleine dingetjes. Dus heb je 100 euro, haal dan zo'n starter pack in huis. Zonder twijfel vermaak jij je alleen of offline met een vriend of vriendin voor uren, zo niet dagen. Het is de beste LEGO game die ooit is verschenen en beter dan dit gaat het waarschijnlijk niet worden!
Cijfer: 9.3