Just Cause 3 Gold Edition Review - Meest complete bundel!

vrijdag, 12 mei 2017 om 12:01
De eerste dag van december in 2015 stond gemarkeerd als de dag waarop het langverwachte derde deel van de Just Cause serie uitkwam. Nu, meer dan een jaar later, komen Square Enix en Avalanche Studios met een speciale editie van de succesvolle game. Lees hier onze Just Cause 3 Gold Edition review.
Just Cause 3 heeft inmiddels behoorlijk wat DLC gekregen, die meegeleverd zit bij de Just Cause 3 Gold Edition. Het gaat hierbij om: Sky Fotress, Mech Land Assault, Bavarium Sea Heist, Weaponized Vehicle pack, Explosive Weapon pack, Reaper Missile Mech en Kousava Rifle. Een hele mond vol, bovenop de al tamelijk uitgebreide hoofdgame. Maar is de Gold Edition de moeite waard om op te pakken?

Nog meer Rico!

In Just Cause 3 neem je het als waaghals Rico Rodriguez met de rebellen op tegen dictator Di Ravello, die in een paar jaar tijd Rico’s thuisbasis Medici overgenomen heeft. Aan jou de taak om steden te bevrijden, militaire bases over te nemen en de aanvallen van Di Ravello en zijn leger af te slaan. De manier waarop je dat doet, ben je heel vrij in.
Rico kan in ieder geval gebruik maken van een behoorlijk arsenaal aan wapens en gadgets. De belangrijkste hiervan is de grappling hook. Hiermee schiet je een soort van haak af waarmee je jezelf overal naartoe kan trekken, maar ook dingen kan verwoesten. Zo kun je met deze gadget een helikopter in een gebouw laten vliegen.
Ook gaaf is de wingsuit, waarmee je kan vliegen. In combinatie met de grappling hook kun je jezelf op deze manier razendsnel over de map verplaatsen. Soms nog sneller dan met een auto of per helikopter. Natuurlijk kun je ook gewoon een straaljager pakken en met grote snelheid over de map vliegen. De map biedt daar namelijk ook de ruimte voor, aangezien deze echt gigantisch is.
Just Cause 3 Gold edition review

Na een jaar nog steeds leuk

Al deze gadgets en mogelijkheden zorgen ervoor dat zelfs na een periode van meer dan een jaar het nog steeds leuk is om Just Cause 3 te spelen. Er is zo ontzettend veel te doen wat betreft missies, zijmissies, challenges of simpelweg free roamen. De opties zijn bijna eindeloos en de chaos blijft onvermoeibaar leuk.
Het feit dat het leuk blijft, heeft vooral de maken met de manier waarop dit spel ingestoken is door Avalanche Studios. Het belangrijkste is dat je lol hebt tijdens het spelen en dat heb je zeker. Doodgaan in alle chaos is moeilijk en er gebeurt van alles en nog wat tegelijk om je aandacht erbij te houden. Zelfs een jaar na release is er dus meer dan genoeg reden om deze game op te pakken.
Just Cause 3 Gold edition review 1

Console versie nog steeds vol problemen

Het enige nadeel aan de main game op het moment van release en ook de maanden daarna, waren de technische problemen op de console versies. Dan hebben we het over ernstige drops in de framerate en crashes. Helaas zijn deze technische problemen in de Gold Edition nog steeds van de partij. Bij ons crashte de game tijdens missies meerdere malen en de drops in framerate telden zelfs in de tientallen keren.
Je zou zeggen dat een nieuwe versie van een door technische problemen getergde game als Just Cause 3 wel verbetering met zich mee zou brengen. Zeker als je weet dat de Gold Edition enkel voor de console versies beschikbaar is. De game kan dan wel zo ontzettend veel actie hebben en er kan dan wel van alles en nog wat tegelijk gebeuren over een gigantische map, als de game niet goed draait, dan erger je jezelf daar toch aan.
Just Cause 3 Gold edition review 2

De extra’s van de Gold Edition

Wat dan toch de doorslag kan geven om de Gold Edition op te pakken, zijn de extra’s die je krijgt bij aankoop van deze editie. Het gaat dan om drie belangrijke extra missie pakketten en een aantal extra wapens en auto’s. Onder andere drie speciale wapens, de mogelijkheid om wapens op een auto te plaatsen en de Reaper missile.
De extra content wat verhaal betreft, heeft betrekking op de Air, Land & Sea expansion, bestaande uit Sky Fotress, Bavarian Sea Heist en Mech Land Assault. In Sky Fortress krijg je een nieuw wingsuit en neem je het op tegen een leger robot drones. In de Bavarian Sea Heist krijg je de beschikking over een gloednieuwe raketboot en infiltreer je een geheime basis Stingray om daar een zeer gevaarlijk wapen, de Eden Spark, uit te schakelen.
In Mech Land Assault neem je het op tegen de Black Hand met een speciaal Bavarium geweer dat de schilden van de Mechs uit kan schakelen. Het leuke echter aan de toevoeging van de extra DLC, is dat je eigenlijk overal en in alle situaties de beschikking hebt over nieuwe gear, voertuigen en wapens. Kortom: genoeg extra content om je zoet te houden. Of dat nou is tijdens het spelen van het verhaal, of tijdens het free roamen, plezier zul je er altijd van hebben
Just Cause 3 Gold edition review 3

De moeite waard?

Sterker nog: de Gold Edition is de meest complete bundel die op het moment te krijgen is van Just Cause 3. De editie is alleen fysiek verkrijgbaar en komt alleen uit voor de PlayStation 4 en Xbox One. Maar is het voor de console gebruikers wel de moeite waard om deze technisch falende game op te pakken? Als je de game al in je bezit hebt, dan absoluut niet.
De DLC alleen is niet genoeg om 40 euro neer te leggen voor een game waar verder niets aan verbeterd is. Als je de game echter nog niet eerder gespeeld hebt, en graag alsnog op zou willen pakken, dan heb je met de Gold Edition een goede deal te pakken. De bundel biedt extra content voor een game die al bijna oneindige content heeft en simpelweg een jaar na dato nog steeds leuk is.