Into the Forest Review (DVD) - Post-apocalyptisch drama

zondag, 21 mei 2017 om 11:37
In veel post-apocalyptische films is de wereld al compleet naar zijn grootje. Vervallen gebouwen en lege straten, vaak nog met een achtergelaten puinhoop van de chaos die eerder plaatsgevonden heeft. In het Canadese Into the Forest gaat de wereld ook onder een Apocalyps gebukt, maar daar zien we een hele andere invalshoek. Lees snel de Into the Forest review!
In Into the Forest gaan we naar een nabije toekomst, waarbij technologie wat sprongen gemaakt heeft in de vorm van compleet transparante tv-schermen en mobiele telefoons. Andere dingen zijn nog als vanouds. Auto’s rijden niet op stroom, maar gewoon op benzine en mensen gebruiken geen zonnepanelen, maar hebben nog steeds ouderwetse elektriciteit nodig om een lamp te laten branden.
Into the Forest Review

Een enorme stroomstoring

Afgelegen in de bossen wonen Nell (Ellen Page) en Eva (Evan Rachel Wood) samen met hun vader in een groot huis. Een heerlijk vredig bestaan, weg van het rumoer van de grote stad. Nell richt zich volledig op haar studie richt en Eva op haar danscarrière. Soms gaan ze naar de stad. Maar als de stroom ineens uitvalt, zit de hele westkust in het donker en het gezin dus ook.
Als ze de radio aanzetten (die wel op zonne-energie werkt) blijkt dat de oorzaak van de uitval niet bekend is. Was het een terroristische aanval of is er gewoon een storing bij de elektriciteitscentrale? Het blijft onduidelijk, wat de nodige geruchten aanwakkert. Al snel gaat ook het radiocontact met de rest van de wereld verloren, wat natuurlijk niet helpt.
Het gezin gaat naar de stad om proviand en benzine in te slaan en te vragen wat er nu speelt. Maar eenmaal daar aangekomen, merken ze dat er bijna niks meer over is door plunderingen. En benzine, dat is er al helemaal niet meer. Het restant benzine wat het gezin nog heeft, is voor noodgevallen of voor de generator, dus komen er voorlopig geen tripjes meer naar de stad.
Het gezin zal de stroomstoring in het huis in het bos moeten uitzitten. Naarmate de tijd voorbij gaat raakt de voorraad voedsel op en moeten de zussen steeds meer overschakelen op de overlevingsstand. Helemaal als er enkele dramatische gebeurtenissen voorbij komen, omdat de wereld om hen heen verder in verval raakt en hun omgeving daarbij steeds gevaarlijker wordt.
Into the Forest Review

Een andere aanpak

Into the Forest focust niet op de verwildering van de wereld en het verval van alles wat ooit beschaving heette, zoals andere films dat vaak doen. Regisseur Patricia Rozema legt juist de nadruk op wat de zussen doen om te overleven terwijl de wereld om hun heen even gelaten wordt voor wat het is. Dit zorgt voor een rustige en kleine film, wat nadelen, maar ook voordelen heeft.
Een nadeel van de insteek van Rozema is dat je eigenlijk niet echt het gevoel hebt dat je naar een post-apocalyptische film zit te kijken. Het had net zo goed gewoon een afgezonderd huis kunnen zijn zonder alle vertelling eromheen. En dan was het verhaal waarschijnlijk hetzelfde overgekomen. Daarbij zie je sommige dingen van mijlenver aankomen.
Maar ook al zie je die dingen aankomen, ze zijn nog steeds bijzonder dramatisch. Vooral omdat het verhaal over het algemeen een beetje voorbij kabbelt. De gebeurtenis, al zag je het aankomen, is dan ineens zodanig neergezet dat het toch goed overkomt.
Een sterk punt van de film dus. Het kleine en rustige karakter van Into the Forest geeft de regisseur ook de ruimte om elementen goed uit te werken en daarbij krijgen de actrices allebei de ruimte om hun personage sterk neer te zetten. En dat doen ze zeker!
Into the Forest Review

Sterke vrouwen

Vooral Ellen Page weet in de anderhalf uur durende film haar rol overtuigend neer te zetten en Evan Rachel Wood doet hier niet veel voor onder. Beide rollen komen overtuigend over, vooral als het even wat spannender wordt. Zowel Page als Wood speelt een overtuigende zus, dochter en overlever.
De zussen verschillen behoorlijk van elkaar en dat is goed uitgewerkt. Maar soms krijg je wel het gevoel dat er op het ene vlak (de dansoefeningen van Eva bijvoorbeeld) veel te veel ingezoomd is, waardoor diepgang op een ander vlak wat uitblijft. Dat is jammer, maar alsnog zijn de rollen van de dames erg goed neergezet en dat maakt alles goed.
Het is daarnaast erg fijn om eens niet mannen, maar vrouwen te zien die zich staande weten te houden op het zinkende schip dat de wereld heet. Maar de mannen in de film worden op hun beurt wel erg dom neergezet, op een enkele uitzondering na.
Deze keer vergaat de wereld eens niet op bombastische wijze door zombies (World War Z, The Walking Dead) of buitenaardse wezens (War of the Worlds), maar is het gevaar realistischer. Alleen het einde van de film is niet helemaal duidelijk. Waarom maken de zussen de keuze die gemaakt wordt en wat gebeurt er daarna? Je wordt in het donker achtergelaten met een open einde waar je U tegen zegt.
Into the Forest Review

Sterk vertolkt post-apocalyptisch drama

Het is erg jammer dat Into the Forest zo afloopt, maar over het algemeen is het een film die sterk over weet te komen. Er is voor een gewaagde aanpak gekozen waarbij het verhaal klein is en een beetje voorbij kabbelt.
En dat is voor de verandering helemaal niet erg. Het acteerwerk en de dramatische momenten weten bovendien je aandacht er goed bij te houden. Als je eens een andere kant van het einde van de wereld wil zien, is dit zeker een aanrader!