Hitman 2 Review - Moordmachine Agent 47 reporting for duty!

donderdag, 08 november 2018 om 12:00
De lange, kale moordmachine met een streepjescode op zijn achterhoofd is terug! Agent 47 wordt weer door The Agency losgelaten om de wereld te bevrijden van ongure types. In deze Hitman 2 review lees je of de terugkeer goed gelukt is, of dat onze kale vriend beter permanent de kleren van een tuinman over kan nemen.

Doei episodes, hallo volledige game

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het grootste minpunt aan de vorige Hitman game is ein-de-lijk aan de kant gegooid. Niet langer zal je maanden moeten wachten voordat er een nieuw level op je deurmat valt (eigenlijk eerder ‘in je digitale inbox komt’, maar goed), maar kan je direct aan de slag in een reeks missies.
Van het racecircuit in het zonnige Miami, door de jungles van Colombia, naar de sloppenwijken van Mumbai, via de buitenwijken van een rustige Amerikaanse stad en eindigend op een afgelegen eiland. De variatie in omgeving zorgt ervoor dat je rustig meerdere keren door de levels heen kan moorden voordat je een uitstapje maakt naar een andere locatie.
In zo’n zeven uur speel je (op Professional-difficulty) door de beschikbare levels heen (met Silent Assassin rang uiteraard) waarna je om je dooie gemak challenges kan voltooien. Die geven weer toegang tot nuttige (en toffe) voorwerpen, die je vervolgens weer kan gebruiken. En aangezien je niet één level hebt om te grinden, knal je er zo tientallen uren in.
Hitman 2 review afbeelding 1

Uitdagingen

Om nog even verder te borduren over de uitdagingen: die zijn weer aanwezig, net als in de vorige Hitman. Het ultieme doel is in elke missie uiteraard nog steeds hetzelfde: Leg het doelwit (of meerdere) om zonder gezien te worden, verberg het lijk en het liefste ook nog door enkel jouw standaard pak met rode stropdas te dragen. Silent Assassin, Suit Only.
Voordat je die uitdaging aangaat, is het belangrijk dat je een level door en door kent en alle mogelijke hulpmiddelen tot je beschikking hebt. Daarom heeft IOI (IO Interactive) de Story Missions wat uitgebreider gemaakt, waardoor je meerdere aspecten van een level te zien krijgt. Aan de hand van zo’n verhaallijn, eindig je uiteindelijk bij een doelwit, met een bepaalde vermomming en op een plek waar niemand jullie zal storen. Aan jou de taak om stukje bij beetje het aantal vermommingen terug te dringen zodat je uiteindelijk alles voor elkaar krijgt in jouw Agent 47-pak!
Hitman 2 review afbeelding 2

Voltooien van uitdagingen

Aan de ene kant ontzettend tof dat je als speler aan de hand mee wordt genomen (immers is Suit Only een behoorlijke opgave), maar slaat IO naar onze mening een beetje door wat betreft de uitdagingen. Het voltooien van uitdagingen geeft punten, die vervolgens toegang geven tot voorwerpen als lockpicks, vergif of een stil sluipschutters geweer. Tof, maar uitdaging als ‘gooi 47 lijken in het water’ waar je 4.000 punten voor krijgt (wat echt wel veel is), gaat toch ten koste van het hele idee van Hitman. Het is maar een éénmalige moordpartij, maar iemand die altijd het doel van stille sluipmoordenaar in gedachten heeft zal er niet al te blij mee zijn.
Jammer ook dat als je de Legacy Editie van Hitman 2 koopt waardoor je de vorige Hitman kan spelen in de nieuwe versie, dat gemaakte progressie in die game niet over wordt gedragen. Al je level masteries worden naar nul gezet en je mag vervolgens weer opnieuw alle voorwerpen vrijspelen. Exact dezelfde die je ook stukje bij beetje vrijspeelt in de Hitman 2 missies.
Hitman 2 review afbeelding 4

Groot, groter groots

Wie denkt ‘huh, 47 lijken, dat moet dan wel een level bomvol mensen zijn’, heeft deels gelijk. Elk van de beschikbare locaties is overladen met mensen, maar elk level is ook gigantisch. Hierdoor krijg je als speler zoveel mogelijkheden om een missie aan te pakken, dat je soms niet meer weet waar je nou precies mee bezig bent. ‘Ja, ik ben nu achter de schermen in de garage van mijn doelwit, maar wat nu’? Gelukkig heb je nog steeds de Hitman Instincts tot je beschikking, waardoor alle nuttige voorwerpen een ander kleurtje worden.
Over een ander kleurtje worden gesproken, Agent 47’s kale bol zal door de missies heen (niet letterlijk) een tintje krijgen. De zonnige locaties stapelen zich op, zowel letterlijk zonnig als in de zin van mooi. De levels zijn stukken groter maar dat is niet ten koste gegaan van de graphics. Gespeeld op een high-end PC kan je de settings prima op ‘ultra’ zetten zonder al teveel framedrops te krijgen. Let wel, de sloppenwijken van Mumbai met honderden mensen doen dit wel. Verwacht daar zeker geen soepele 120FPS.
Hitman 2 review afbeelding 5

Modi

Heb je voor de zoveelste keer jouw doelwitten op bizarre of rustige wijze om het level gebracht, dan is het misschien tijd om even iets anders te doen. In de Hitman 2 review zullen we dan ook kort de nieuwe en terugkerende gamemodi van de titel behandelen, te beginnen met Sniper Assassin.
De vorige Hitman had de zogenaamde Sniper Challenge, waarin jij als Agent 47 vanaf een afstandje doelwitten om moest leggen. Die modus is teruggekeerd in Hitman 2 met deze keer een bruiloft als locatie. Drie doelwitten en een paar handjes vol aan bodyguards moeten het met hun leven bekopen en jij moet daar voor zorgen. In je eentje, of met een maatje.
Je kan er namelijk voor kiezen om de uitdaging samen met iemand aan te gaan en zo synchroon doelwitten uitschakelen. Solo was de eerste locatie niet al te lastig om te voltooien, maar met z’n tweeën gaat het uiteraard sneller. En anders kan je jouw vriend of vriendin altijd gebruiken om de vele collectibles in het level te zoeken. Bad eendjes, duiven en andere easter eggs zijn uiteraard in overvloed terug te vinden.
Hitman 2 review afbeelding 7

Nieuwe optie

Daarnaast is er ook een nieuwe gamemodus terug te vinden in deze Hitman 2 review, namelijk de zogenaamde Ghost Mode. Hierin neem je het op tegen een andere sluipmoordenaar in hetzelfde level en wordt het een race tegen de klok wie als eerste de doelwitten uitschakelt. Maar hoe tof het klinkt, de werkelijkheid valt behoorlijk tegen.
Wie denkt dat jij en een andere agent 47 een sessie delen, heeft het mis. Vergelijk het met een ghost-lap in een spel als F1 2018. Jij ziet wat de ander doet, maar kan hem niet van de baan rammen. Ghost Mode is dat, maar dan nog simpeler. Op het scherm krijg je jouw aantal vermoorde doelwitten te zien en die van jouw tegenstander. En that’s it.
Vermoordt hij of zij iemand, dan moet jij daar binnen een bepaald tijd op reageren. Maar de doelwitten zijn per sessie in leven. Dus als jij iemand omlegt of voor chaos zorgt, heeft dat geen enkele invloed op de sessie van de ander. Wat dat aangaat voelt het een beetje als een gemiste kans, die niet heel veel toegevoegde waarde heeft als je ook al leaderboards en contract hebt.
Hitman 2 review afbeelding 8

Foutjes

Mogelijk dat de gamemode in de toekomst nog uit wordt gebreid, maar zoals Ghost Mode nu is, stelt het vrij weinig voor. En waar dat een gamemode is die misschien nog wat aandacht nodig heeft, kan de campaign ook nog wel de nodige patches gebruiken. Altijd gevaarlijk om dat te zeggen voor de ‘day one patch’, maar het niet benoemen van de vele bugs en glitches zou ook niet eerlijk zijn.
Doelwitten die, terwijl je ze toch echt tijdelijk uitschakelt dus NIET dodelijk, op de een of andere manier met hun hoofd in een muur terechtkomen tijdens een val en daardoor sterven bijvoorbeeld. Of een foutje waardoor bepaalde NPC’s stil blijven staan op een bepaalde plek ondanks het feit dat ze moeten lopen om een verhaallijn te voltooien. Een voorbeeld voor het laatste:
Je ligt in een doodskist, wachtend totdat een bepaald persoon haar laatste respect aan je komt geven. Maar mevrouw Doelwit (een nette naam om niets weg te geven) komt pas zodra meneer Laatmeinleven om is gezouten. De ene keer zal hij na een korte toespraak bij jouw doodskist opdonderen, de andere keer blijft hij eeuwig bij jouw kist staan. We hebben letterlijk een uur gewacht en nog steeds stond hij er. En met slechts één savegame tot je beschikking op Mastery-difficulty, brengt dat het bloed snel aan de kook.
Hitman 2 review afbeelding 9

Hitman 2 Review – Doelwitten afgevinkt, zijmissies op brute wijze omgelegd

Een handvol missies en de komst van uitbreidingen in de toekomst, is een veel fijnere aanpak dan het uitbrengen van Hitman in episodes. Jammer alleen dat de implementatie van de vorige Hitman als legacy-onderdeel nauwelijks voordelen biedt. Hetzelfde kan gezegd worden over de nieuwe gamemode, waar wij toch echt meer van hadden verwacht. Maar mocht IO de technische mankementen verhelpen, dan zal Hitman 2 je toch de nodige uren moordplezier bieden die je ervan mag verwachten.