Hearthstone the Grand Tournament Review - Nu de diepte in

woensdag, 02 september 2015 om 18:42
De servers van Blizzard piepten en haperden weer na het uitbrengen van de nieuwste uitbreiding van Hearthstone, the Grand Tournament. En met reden: het spel is razend populair en de nieuwe kaarten en mechanics Inspire en Jousting maken dit toffe spel weer een stuk leuker. Lees nu alles over de Hearthstone the Grand Tournament!
The Grand Tournament is na Goblins vs. Gnomes de tweede grote uitbreiding van Hearthstone en voegt maar liefst 132 nieuwe kaarten toe (naar een totaal van inmiddels bijna 700 kaarten). De kaarten zijn te koop met echt geld of in-game goud en je zult weer flink moeten spelen en sparen om alle kaarten binnen te slepen.

Het thema

The Grand Tournament heeft als thema het riddertoernooi, waarbij de verschillende rassen in het Warcraft-universum het tegen elkaar opnemen. De nieuwe kaarten bieden daarom niet alleen ridders te paard, maar ook orks op wolven, elfen op tijgers en zelfs murlocs op kikkers. Qua sfeer past deze uitbreiding perfect bij het fantasy-met-een-knipoog-thema van Hearthstone.

Oudere kaarten opeens overbodig

Ook bij deze uitbreiding heeft Blizzard veel aandacht besteed aan het ontwerp van de kaarten. De verschillende minions en spells zijn een lust voor het oog en het oor. Een kritiekpuntje is wel dat Blizzard voor het eerst kaarten heeft toegevoegd die oudere kaarten voorgoed overbodig maken. Zo is nieuwe Ice Rager een betere versie van de impopulaire Magma Rager.
Deze laatste kaart zal daarom in principe nooit meer gespeeld hoeven te worden en dat is jammer. Hetzelfde geldt voor de Evil Heckler, die een betere versie van de Booty Bay Bodyguard is. Hopelijk zal ditzelfde niet bij andere toekomstige uitbreidingen gebeuren.
Hearthstone the Grand Tournament <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201509/t/uitbreiding.jpg" />

Meer variatie

Blizzard lijkt met the Grand Tournament de huidige populariteit van zogenoemde aggro-decks aan banden te willen leggen. Dit zijn decks waarin de focus ligt op het zo snel mogelijk toebrengen van schade om ook zo snel mogelijk het spel te winnen. Om wat meer variatie in Hearthstone te brengen, komt the Grand Tournament met veel kaarten die dit tegen gaan.
Neem bijvoorbeeld de Sparring Partner, die zelf een taunt-minion is en een andere minion ook taunt geeft. Dit dwingt je tegenstander om eerst deze minions aan te pakken en geeft je wat meer ademruimte om in volgende beurten grotere minions te kunnen spelen. Of de Wyrmrest Agent, die taunt en meer aanvalskracht krijgt als je hem speelt en tegelijk een Dragon-kaart in je hand hebt.

Het tempo

Ook de Jousting-mechanic haalt het tempo iets uit het spel en bevoordeelt spelers die minions met een hogere mana-cost in hun deck stoppen. The Grand Tournament vormt daarmee een welkome impuls om de algehele tactieken van spelers een andere kant op te duwen en aggro-decks wat minder populair te maken. De Jousting-mechanic brengt wel weer een nieuw element van willekeur in dit spel, net als Goblins vs. Gnomes dat deed, en mogelijk kan dit spelers weer afschrikken.
De nieuwe kaarten van the Grand Tournament zorgen er verder voor dat spelers nog meer mogelijkheden krijgen om nieuwe soorten decks samen te stellen. Zo zijn er meer Beast-kaarten voor de Druid en wordt het hiermee eindelijk mogelijk om een succesvol Beast-Druid-deck samen te stellen. Een oudere kaart als Druid of the Fang wordt daarmee ineens een stuk beter speelbaar. Daarnaast voegt The Grand Tournament nieuwe Dragon-kaarten toe, waarmee Dragon-decks wat succesvoller kunnen worden.
Hearthstone the Grand Tournament Review

Veel nieuwe kaarten

Nog meer dan Goblins vs. Gnomes zorgt the Grand Tournament er daarmee voor dat Hearthstone een meer diepgaand spel wordt. De uitbreiding bevat niet alleen veel nieuwe kaarten, maar komt ook met nieuwe mechanics (Inspire en Jousting) en maakt het mogelijk om nog meer gevarieerde decks samen te stellen.
'Less is more' geldt dus absoluut niet voor the Grand Tournament en Hearthstone in zijn geheel. Kom maar op met de volgende uitbreiding Blizzard, want dit smaakt zeker naar meer!