Harvest Moon The Lost Valley Review - Gemiste kans

vrijdag, 19 juni 2015 om 00:01
Harvest Moon The Lost Valley is weer een nieuwe game in de Harvest Moon franchise. Deze 3DS game werd eerder al uitgebracht in Japan, maar is vanaf vandaag in Nederland verkrijgbaar. Lees daarom nu de Harvest Moon The Lost Valley review.
In Harvest Moon The Lost Valley wordt de verloren vallei geteisterd door een eindeloze winter. De enige manier om de seizoenen weer terug naar normaal te krijgen, is door de Harvest Goddess te vinden. Maar dit gaat nog niet zo gemakkelijk, ze zal niet verschijnen totdat er genoeg gewassen en planten in de vallei groeien. Dat is het moment dat jij in actie komt en je eigen boerderij begint. De Harvest Sprites, je kleurrijke helpers, willen je ook graag een handje helpen bij het behalen van je doel.
Je gaat dus aan de slag om je eigen boerderij op te zetten en dat begint heel simpel met een akkertje. Je gaat groenten, fruit en bloemen verbouwen op jouw eigen stukje land. Deze moet je dagelijks bijhouden door ze water en kunstmest te geven en als je dit goed hebt gedaan, kun je de gewassen oogsten. Je hebt normale gewassen en supergewassen (die meer waard zijn), die verkoop je vervolgens om weer nieuwe zaden en benodigheden te kopen. Zo is de cirkel rond en kun je oneindig door blijven gaan.
Wanneer je de Harvest Goddess hebt gevonden zullen de seizoenen weer terugkeren naar hoe ze normaal waren. Dan krijg je ook de optie om meer te gaan ontdekken en verder te reizen. Maar het duurt opvallend lang tot je dit punt hebt bereikt en in die tijd heb je maar vrij beperkte mogelijkheden. Waar het dus op neerkomt is dat je al bent afgehaakt, voordat het leukste gedeelte van de game begint.
harvest moon the lost valley review

Verzoeken inwilligen

Naast de Harvest Sprites kom je ook genoeg dorpbewoners tegen zoals de verkoper die regelmatig langkomt of het meisje dat haar moeder zoekt. Deze mensen komen vaak om een reden, ze verkopen bijvoorbeeld zaden en andere benodigdheden voor je boerderij. Maar soms zijn ze er niet om iets te verkopen, deze personen hebben daarentegen vaak een verzoek.
Deze verzoeken maken de game wat leuker, omdat je niet alleen maar op je boerderij aan het werk bent. De verzoeken houden meestal in dat ze een cadeau voor een familielid willen hebben of je moet hen helpen bij het bereiken van een locatie. Dit voegt de variatie toe die de game broodnodig heeft.
Of deze verzoeken de game nou écht leuk maken... jammer genoeg niet. Daar was nog wat meer verhaal en uitdaging voor nodig. De game valt behoorlijk in de herhaling en het is frustrerend om telkens weer hetzelfde te moeten doen zonder dat je enige vooruitgang ziet. Ook is er geen duidelijke verhaallijn en dat zorgt op zijn beurt ervoor dat het allemaal wat nutteloos aanvoelt.
harvest moon the lost valley review

Graven, hakken en verbouwen

Wat nieuw is in Harvest Moon The Lost Valley is dat je de landschappen kunt bewerken. Je kunt graven, zand storten en bomen omhakken. Hiermee kun je de hele omgeving aanpassen naar jouw voorkeur. Hoe verder je komt in de game hoe meer gebieden je kunt ontdekken en hoe uitgebreider de optie om landschappen te bewerken wordt. Deze optie heeft iets weg van Minecraft.
De optie om dit landschap te bewerken is een leuke toevoeging aan de game die je nog wat meer mogelijkheden geeft dan in de andere games. Maar de uitvoering hiervan loopt niet helemaal soepel, om te graven of op een andere manier het landschap aan te passen moet je namelijk recht voor het vakje staan. Vaak is het beeld een beetje schuin van je avatar en krijg je het niet goed voor elkaar om op de juiste manier te staan. Voordat je dus dat ene vakje weg gegraven hebt ben je dus alweer enkele seconden verder.
harvest moon the lost valley review

Gemiste kans

Hoewel Harvest Moon The Lost Valley de eerste 3D Harvest Moon game moet zijn, is daar maar weinig van terug te zien. Het enige in de game wat van de 3D-fuctie gebruikmaakt, is het titelscherm. Dit is erg jammer, er had namelijk goed gebruik van worden gemaakt, al was het maar in de vensters waar twee personen met elkaar praten. Het is een gemiste kans.
Harvest Moon The Lost Valley is een game die best leuk had kunnen zijn, maar helaas is dit niet zo uitgepakt. De game komt te traag op gang en hierdoor grijpt het je niet. Hoewel de game wel wat leuke nieuwe features bevat, lijkt het niet genoeg te zijn om zijn tekortkomingen te redden. Kort gezegd is er in de game te weinig te doen om je geboeid te houden.
Cijfer: 6