GRIP Combat Racing Review - Letterlijk over het plafond scheuren!

zondag, 04 november 2018 om 14:03
Wat krijg je als je de omkeerbare speelgoedracewagentjes van vroeger in een ketel gooit met WipEout en F-Zero? GRIP: een racegame die de razendsnelle actie van de ene game met het zware geschut van de andere combineert. In deze GRIP Combat Racing review merkten wij al snel dat de game retesnel is, maar toch ingehaald wordt op sommige vlakken.
In GRIP: Combat Racing kruip je achter het stuur van één van de vijftien wagens op raketaandrijving, die grip hebben op alle verschillende ondergronden. Het verklaart de titel van de game direct, maar wat houdt het precies in? Het betekent dat je met je wagen niet alleen op de weg kunt scheuren, maar met hetzelfde gemak tegen een muur of zelfs het plafond kunt rijden. Het geeft racen een nieuwe dimensie, waarbij ‘jezelf in allerlei bochten wringen’ een hele bijzondere betekenis krijgt.
GRIP Combat Racing Review

Niet zomaar racen

Waar in klassieke racegames iemand inhalen soms niet al te gemakkelijk is, is dat in GRIP wel anders. Andersom geldt dit ook, dus tegenstanders kunnen jou op allerlei gekke manieren voorbij gaan. Onderweg is het niet alleen het doel om de rest voor te blijven, maar mag je elkaar ook het leven flink zuur maken.
Dit kun je doen met allerlei verschillende wapens die de game als power-ups op de 22 verschillende banen heeft neergelegd. Zo makkelijk je deze in games als Mario Kart en WipEout opraapt, zo makkelijk werkt het ook in GRIP. Ontwikkelaar Caged Element heeft dit slim afgekeken van de concurrentie en in GRIP werkt het daardoor ideaal.
In totaal kun je twee power-ups tegelijk dragen, zoals een doelzoekende raket, turbo, machinegeweer of een schild, om die op het juiste moment te gebruiken. Het nadeel van deze manier van werken is dat je je wapen niet weg kunt gooien om een nieuw wapen op te pakken zoals dat in Mario Kart wel het geval is. Je moet deze altijd afvuren om iets nieuws op te kunnen rapen. Het probleem hiermee is dat sommige wapens jou ook kunnen schaden en dat vaak ook het geval is wanneer je deze ‘even snel’ wil dumpen.
GRIP Combat Racing Review

Bliksemsnel de bocht door komen

Dit is een kwestie van opletten, maar opletten is niet iets dat altijd even gemakkelijk is in GRIP. Er gebeurt namelijk behoorlijk wat op je scherm. GRIP is een racegame die je tot het uiterste drijft wat betreft aandacht. Dit komt door een aantal elementen in de game, zoals het feit dat de raketten je soms om de oren vliegen en de omgeving voor je neus gemold wordt. De snelheid van de game is de voornaamste reden dat je je aandacht er goed bij moet houden, want wat is deze racegame retesnel!
Op zijn snelst laat GRIP je met een snelheid van mach 1 rijden en het voelt ook echt alsof je zo snel gaat. De baan flitst voorbij terwijl je probeert om niet aan alle kanten uit de bocht te vliegen. Eén van de nadelen hiervan is dat de tracks die behoorlijk tof uitgewerkt zijn, op hogere snelheden niet goed tot hun recht komen. Ze voelen wat generiek aan, al is het feit dat er maar een paar thema’s (planeten) in de game hier ook debet aan zijn.
Hoe dan ook, het is één grote adrenalinekick om zo hard door de bocht te komen. Als het goed gaat tenminste. Want op deze snelheid moet je naast racen tegen anderen ook proberen de obstakels die voorbij komen te ontwijken. Zelfs het kleinste tikje van een rots of een ander object kan je wagen doen tollen als een malle.
GRIP Combat Racing Review

Flipperkast

Als dat gebeurt raakt de camera vaak van slag en verandert de game in iets dat meer weg heeft van een flipperkast dan een racegame. De snelheid geeft meer nadelen dan alleen het flipperkast-effect wanneer je iets raakt. Zo krijg je niet meer alles mee van de behoorlijk goed uitgewerkte levels, die nogal wat sluiproutes kennen.
Gelukkig is de besturing van GRIP over het algemeen erg responsief. Het sturen, gas geven en remmen werkt goed en dat is ook wel nodig. Jammer genoeg werkt dit bij sommige auto’s averechts, want die hebben een wel hele soepele besturing. Het is tof om te zien dat iedere auto zijn eigen voor- en nadelen heeft, maar in GRIP moet je net te vaak van auto wisselen omdat de wagen zich niet goed leent voor het circuit waarop je je bevindt.
Naast dat een auto zich niet goed leent voor bepaalde circuits, is het ook zo dat lang niet ieder van de 22 banen zich voor de hoge snelheden lenen. Dit laatste breekt de game behoorlijk op. Vooral als je online tegen anderen rubber verbrandt is dit vervelend, maar ook in de Campaign-modus zul je je meer dan eens frustreren aan hoe makkelijk de wagens van hun koers raken bij hoge snelheid. Laat staan wanneer je ook nog eens om de honderd meter een raket in je nek krijgt.
GRIP Combat Racing Review

Talloze racemodi

Het is aan te raden om de Campaign van GRIP eerst te spelen, want daarin wordt het tempo in het begin wat opgebouwd. Op een derde van de Campaign, die elf tiers (klassen met toernooien) kent, kom je in races terecht die de 700 kilometer per uur aantikken. Vanaf dat punt wordt GRIP snel een stuk moeilijker. Er worden nieuwe wapens geïntroduceerd en je krijgt nieuwe races voorgeschoteld.
Denk hierbij aan Ultimate Race, waarbij je niet om de eerste plek racet door simpelweg vooraan te rijden, maar juist zoveel mogelijk moet mollen. Elimination, waarbij iedere dertig seconden de laatste racer het loodje legt, en Time Trial, een race die je zo snel mogelijk moet voltooien in je eentje. Al deze modi zijn ook los van de Campaign te spelen, maar er is nog meer dat de game je biedt buiten het racen om.
Zo biedt GRIP een Arena-modus waarin je elkaar moet afknallen en allerlei uitdagingen om te voltooien met de toepasselijke naam Carkours. In deze modus moet je al stuntend van A naar B racen in een zo kort mogelijke tijd. Onderweg moet je allerlei collectibles oppikken om het level te halen. Het parcours dat je aflegt is hierbij gekronkeld en vervormd waardoor het moeilijk is om überhaupt de finish te bereiken.
GRIP Combat Racing Review

GRIP Combat Racing Review – Hard gaan is lekker!

Wat betreft modi is GRIP uitgebreid genoeg om je uren zoet te houden en de Campaign weet je flink uit te dagen. Er is van alles te doen op genoeg banen en met genoeg auto’s. De game laat zich goed besturen en oogt, zelfs op hoge snelheden, erg goed.
Maar waar je racershart sneller gaat kloppen als je de kilometerteller hoger ziet gaan, is dat bij GRIP anders. De game verandert bij de minste botsing op hoge snelheid in een flipperkast en dat gebeurt maar al te vaak. Toch is het een aanrader om eens achter het stuur te kruipen in GRIP Combat Racing.