Gravity Rush 2 Review - De zwaartekracht voorbij

maandag, 16 januari 2017 om 16:08
Hoewel Gravity Rush één van de beste PlayStation Vita games was, had niemand verwacht dat de game een vervolg zou krijgen. Toch is dat vervolg er nu gekomen, maar dan voor PlayStation 4. Of dat een sprong in de goede richting of juist een misstap is, lees je in deze Gravity Rush 2 review!
Gravity Rush 2 is het vervolg dat niemand zag aankomen. Toegegeven, het eerste deel was één van de tofste PlayStation Vita games, maar de verkoopcijfers lieten te wensen over. Toch blijkt dat de positieve reviews genoeg motivatie boden voor SIE Japan Studio en Project Siren om een vervolg te creëren en we kunnen kort zijn, daar mogen we blij mee zijn!
Gravity Rush 2 borduurt voort op de gameplay van het eerste deel en voegt daar elementen aan toe. Hoewel lang niet alle problemen die het eerste deel had opgelost zijn, voelt Gravity Rush 2 aan als een waardig vervolg. Net als in de originele Gravity Rush draait de gameplay in Gravity Rush 2 om de krachten van protagonist Kat, waarmee zij in staat is de zwaartekracht te beïnvloeden.
Gravity Rush 2 review

Op zoek naar de poes

Ergens tussen het einde van het eerste deel en het begin van Gravity Rush 2 ben je opgeslokt door een gravity storm. Tijdens deze storm raak je Dusty kwijt, waardoor je het eerste deel van de game dus zonder je krachten moet doorlopen, aangezien Dusty de bron van je krachten is.
Na die storm bevind je je samen met Syd, je kameraad uit het eerste deel, in het Banga Settlement. Hier word je aan het werk gezet om te mijnen naar kostbare mineralen. Het spel heeft enige tijd nodig om op gang te komen en pas wanneer je je krachten weer terug hebt, kan de actie beginnen. Voor ons gevoel kostte het iets te veel tijd voor het spel op gang kwam en dat is jammer, want al snel daarna begint het plezier met sprongen vooruit te gaan.
Gravity Rush 2 review

Relatieve zwaartekracht

Als je eenmaal je krachten terug hebt, speel je namelijk al vrij snel de Lunar Style vrij. Samen met de Jupiter Style, die je pas een stuk later vrijspeelt, voegt de Lunar Style een groot arsenaal aan nieuwe mogelijkheden toe en daarmee is dan ook meteen de grootste verbetering neergezet. De drie verschillende stijlen (standaard, Lunar en Jupiter) die je in kunt zetten tijdens het verslaan van je vijanden of voltooien van missies, zorgen voor een flinke toename in het spelplezier.
De Lunar Style zorgt ervoor dat de zwaartekracht lichter aanvoelt, waardoor Kat een stuk sneller kan bewegen. De Jupiter Style zorgt daarentegen voor het tegenovergestelde effect, waardoor je bewegingen lomper en langzamer worden, maar je aanvallen ook een stuk meer impact hebben. De game geeft je de vrijheid om elk moment te kiezen voor de stijl die het beste bij de situatie en je speelstijl past.
Die vrijheid is bovendien ook beter verwerkt in Gravity Rush 2 ten opzichte van het eerste deel. Hoewel je op sommige momenten je Gravity Kick spamt omdat deze enorm sterk is, krijg je ook meer vrijheid om vijanden te bevechten op je eigen manier. Er is nog beter gebruik gemaakt van het concept de zwaartekracht te kunnen beïnvloeden en ook al is er ten opzichte van het eerste deel niet bizar veel veranderd, voelt de gameplay toch verfrissend aan.
Gravity Rush 2 review

Geef je ogen de kost

Bovendien is Gravity Rush 2 ook een feest voor het oog en dat komt niet alleen door de prachtige cel-shaded graphics, maar vooral ook door de fantastische omgevingen waar duidelijk veel aandacht aan besteed is. De stad waar het grootste deel van het spel zich afspeelt leeft en bruist echt en je kunt jezelf dan ook verliezen in het ontdekken van alles wat die stad te bieden heeft.
Als klap op de vuurpijl kun je door je krachten de stad niet alleen op een horizontaal vlak verkennen, maar ook verticaal is er genoeg te ontdekken. De meeste omgevingen kunnen in werkelijk alle richtingen verkend worden en hierdoor zul je nooit een saai moment beleven tijdens het spelen van Gravity Rush 2. Wanneer je door de lucht heen raast van de ene naar de andere plek, is er genoeg te zien en overal gebeurt wel wat.
Gravity Rush 2 heeft een levendige en sprekende wereld die nog extra kracht bijgezet wordt door de fantastische visuele ervaring en de eigenzinnige stijl. Alleen daarom al is de game het spelen waard, want je komt op sommige momenten gewoon echt ogen te kort.
Gravity Rush 2 review

Soms wordt de zwaartekracht je iets te veel

Toch laat de game op enkele vlakken nog wel wat steken vallen. Dit zit hem voornamelijk in de besturing en de camera, die je meer dan eens tegenwerkt. Het concept de zwaartekracht te kunnen beïnvloeden brengt de nodige problemen met zich mee, zoals een camera die soms moeite heeft je bij te benen en het is jammer om te zien dat de ontwikkelaars daar geen goede oplossingen voor hebben kunnen bedenken. Te vaak leidt dit tot frustratie, wat een enorme domper is op de algehele ervaring.
Naast die vervelende besturing en irritante camera, zijn de cutscenes nu ook niet altijd even interessant. Hoewel de manier waarop ze vormgegeven zijn leuk is, voelen sommige cutscenes repetitief en saai aan. Daar moet wel tegenover gezet worden dat het verhaal dan wel weer een behoorlijke upgrade heeft gehad ten opzichte van het eerste deel, maar door die saaie cutscenes wordt dat helaas toch iets te veel afgezwakt.
Gravity Rush 2 review

Gravity Rush 2 review - Een ruwe diamant

Ondanks dat moet gezegd worden dat Gravity Rush 2 een absolute aanrader is voor iedereen die van open wereld games houdt. De prachtige visuele stijl, de leuke en innovatieve gameplay-elementen en de bruisende wereld zorgen ervoor dat je blijft spelen en al met al kan geconcludeerd worden dat Gravity Rush 2 gewoon een enorm vermakelijke game is.
Gravity Rush 2 is verre van een perfecte game, maar toch biedt het zoveel moois dat we er weinig moeite mee hebben om de minpunten te vergeven. Vlieg dus weg en vergaap je aan al het moois dat Gravity Rush 2 je kan bieden, het is elke minuut waard!