Forza Horizon 4 Review - Meest veelzijdige arcaderacer ooit

maandag, 01 oktober 2018 om 16:57
Forza Horizon, de ijzersterke spin-off racegame van Forza Motorsport deed eerder al Amerika, Zuid-Europa en Australië aan. In de Forza Horizon 4 review gaan we naar de wat kleinere achtertuin van ontwikkelaar Playground Games, het Verenigd Koninkrijk. Een ware speeltuin dus!
Elke twee jaar komt steevast een nieuwe Forza Horizon arcade racegame uit. Nu is het alweer tijd voor de vierde telg in de reeks, waarbij Playground Games dit keer eigen bodem aan heeft gedaan. De verplichte eerste race, die traditioneel bij het opstarten van de Forza Horizon games voorbij komt, laat je kennismaken met het wisselende landschap van het Verenigde Koninkrijk. Daarbij introduceert deze race meteen de belangrijkste en grootste nieuwe feature van Horizon 4: de vier seizoenen.
Forza Horizon 4 Review

Het is altijd tijd om te scheuren

Tijdens deze eerste race kruip je achter het stuur en race je zo de herfst in. Na een paar minuten stevig rondscheuren verandert de omgeving ineens naar de winter, opgevolgd door de lente en uiteindelijk de stralende zomer. Waar eerst alleen het weer en de dag- en nachtcyclus in Horizon een rol speelden, is het nu vooral het seizoen dat de lakens uitdeelt. Elk seizoen beïnvloedt de spelwereld, die ongeveer net zo groot is als zijn voorganger en dat is enorm!
Deze samengeperste variant van het Verenigd Koninkrijk biedt van zichzelf al alles dat je racehartje sneller doet kloppen: lange uitgestrekte wegen, kronkelige bospaden, rivieren, heuvels, stille dorpjes en enkele steden zoals Edinburgh zijn op de kaart aanwezig. Tijdens de seizoenen veranderen al deze omgevingen helemaal, waardoor de spelwereld telkens als verrassing aanvoelt. In de zomer is het voornamelijk droog en is alles overzichtelijk, een ideaal seizoen om in een Lamborghini of Koenigsegg op hoge snelheid de wegen onveilig te maken.
De herfst en de lente zijn nat en druilerig, waarbij wegen wat gladder worden en de bospaden vol liggen met modder. Ideaal voor een potje Cross Country racing dus. De winter brengt op zijn beurt een dik pak sneeuw met bevroren meren en spekgladde wegen. Daarbij wordt het zicht vaak belemmerd door de sneeuwval, maar kun je perfect met een buggy of een 4x4 aan de slag. Forza Horizon 4 borduurt hiermee perfect verder op de weerselementen die in eerdere delen geïntroduceerd zijn.
Forza Horizon 4 Review

Racen was nog nooit zo mooi

Forza Horizon 4 onderscheidt zich voornamelijk van zijn voorganger door de seizoenen, maar ook grafisch gezien is er veel gebeurd. Dat moet ook wel, want wanneer je met complete seizoenen komt als nieuw element, moet je ze ook goed uitwerken. En jongens, wat is dat goed gelukt! De game heeft zoals Horizon 3 een dynamische dag- en nachtcyclus, waarbij je dus overdag en ’s avonds rijdt.
Daarbij belichten je koplampen in de avonduren de weg en een deel van de omgeving op realistische manier en zie je verder alleen de lichtjes van de gebouwen in de verte. Tijdens de ochtenden schijnt de zon sprookjesachtig tussen de bomen door, terwijl jij in volle vaart voorbij scheurt. En als het regent of sneeuwt heb je echt de indruk dat je door een bui heen rijdt doordat de camera, net als de weg, beïnvloed wordt door de neerslag.
Dynamische schaduwen en de mogelijkheid om de game in 4K met HDR te spelen maken het feestje compleet, maar ook zonder de HDR optie (die de Xbox One X je biedt) oogt de game fantastisch. Wat wel gezegd moet worden is dat er, hoewel de seizoenen waarheidsgetrouw aanvoelen, in de spelwereld zelf regelmatig een puntje op de ‘i’ vergeten is.
Zo is er van alles te mollen aan de zijkant van de wegen als je maar snel genoeg aan komt rijden, maar zijn sommige dingen daarbij onlogisch. Je kunt bijvoorbeeld stenen muurtjes zonder al te veel moeite verwoesten, net als jonge boompjes, verkeersborden, lantaarnpalen en telefooncellen. Maar zodra je op hoge snelheid op een krakkemikkig houten schuurtje, een net wat te grote steen of bepaalde haagjes afkomt, mag je je klaarmaken voor een dikke botsing. Wel weer tof daarbij is het redelijk realistische schademodel dat Horizon 4 je biedt.
Forza Horizon 4 Review

Voor ieder wat wils

De auto’s, die natuurlijk de sterren van de show zijn in Horizon 4, deuken namelijk aan alle kanten in als je even niet oplet. Als je dus muurtjes blijft mollen en bomen blijft scheppen is je splinternieuwe en flitsende Aston Martin in no-time een ingedeukt barrel dat er niet uitziet. Voor minder ervaren spelers of spelers die een meer het gevoel van een arcaderacer willen kan deze optie, samen met talloze andere opties aangepast worden. Hieronder vallen de moeilijkheidsgraad van de game en bijvoorbeeld, de perfectie lijn om te rijden en de ABS-assistentie.
Forza Horizon 4 is wat dat betreft van alle markten thuis. Ook op het gebied van auto’s biedt de game voor ieder wat wils. Want met ruim 450 auto’s in de garage kan het bijna niet missen of er zit wel een geschikt model voor je bij. Wil jij in een dikke Porsche schitteren kan dat, maar als je het liever in een Ford Mustang, een Jeep Wrangler of een klassiekere Volkwagen Beetle opneemt tegen je rivalen is dat ook mogelijk.
Een 4x4 wagen zoals de Jeep Wrangler of een buggy is geschikter voor het off road geweld, terwijl de McLaren F1 op dat gebied kant noch wal raakt. Die bolide is beter op het wegdek, waar hij anderen spreekwoordelijk in het stof laat bijten. Elke wagen rijdt anders en leent zich beter voor het een of het ander. Horizon 4 neemt de tijd om je bekend te laten raken met de spelwereld en wat er mogelijk is (en wat niet).
Forza Horizon 4 Review

Racen met zijwieltjes

Maar de game laat je net even te lang met zijwieltjes rijden. De eerste vijf tot tien uur ben je namelijk aan het racen zonder dat je écht deelneemt aan het festival dat er speelt. Je kwalificeert je telkens voor nieuwe races, die je grotendeels zelf kunt bepalen, maar online spelen is er nog niet bij.
Sommige races kun je wel samen met anderen spelen, afhankelijk van je ervaringspunten. Maar pas nadat je de vier seizoenen nogmaals doorlopen hebt en op het Horizon Roster staat doe je mee met de grote jongens. Tot die tijd ben je dus voornamelijk offline aan het racen, maar door het grote aanbod aan verschillende races doet dit niets af aan de pret. Bovendien weet je dat, zodra je eindelijk het online geweld in mag, iedereen daar al wat ervaring heeft met de game.
Het werkt alleen een beetje verwarrend voor mensen die gewoon lekker online willen racen. Want pas hierna laat Forza Horizon 4 zijn ware gezicht zien. Het is niet een game die je simpelweg laat rond rijden in de verschillende races die er zijn. Nu is dat op zich al flink wat, want Horizon 4 biedt je in het begin al onder andere straatraces, cross country races, dirtraces, sprintraces en evenementen tegen hovercrafts, motoren en treinen.
Om nog maar te zwijgen over de uitdagingen die overal te vinden zijn in de spelwereld zoals de sprongen en flitsers, waarbij je zo ver mogelijk moet springen of zo snel mogelijk moet passeren, die de game je biedt. Als laatste biedt Horizon 4 je ook weer de beroemde Barnfinds, waarbij toffe klassieke auto’s in schuurtjes gevonden moeten worden.
Forza Horizon 4 Review

Online een hele andere wereld

Forza Horizon 4 biedt vanaf moment één veel racevertier voor iedereen, maar wanneer je online de strijd mag aangaan, gaat er een hele wereld voor je open. Dan komen er ineens allerlei evenementen bij zoals Drag races, Forzathon evenementen die ieder uur plaatsvinden en seizoensuitdagingen die elke dag en elke week voorbij komen. Het is op dat moment dat Forza ineens een hele uitgebreide game blijkt te zijn, waarbij de focus vooral op het online en het sociale gebied ligt. Je kunt co-op races spelen, tegen elkaar racen in teams of alleen, maar er zijn ook allerlei spelletjes te spelen.
Zo kun je Infected races spelen, waarbij je uit handen moet blijven van geïnfecteerde auto’s. Word jij geraakt door zo’n auto, word je ook geïnfecteerd. Een andere toffe racevorm is King of the Hill, waarbij één auto de kroon heeft en die moet houden. Degene die de kroon het langst heeft gehad, wint de race. Het tofste van deze modus is het autotikkertje(Virus). Het is letterlijk tikkertje met je auto en het is geniaal bedacht!
Als je liever niet alleen competitief speelt, maar in een team wil spelen, kun je de Team Adventure modus proberen. Je komt dan in de wereld terecht waar je als team van maximaal 16 coureurs allerlei opdrachten moet vervullen. Zo kun je in teams tegen elkaar racen, maar ook kijken welk team het best kan driften. Forza is wat multiplayer betreft met al zijn modi misschien wel de meest complete racegame ooit!
Forza Horizon 4 Review

Forza Horizon 4 Review - Geeft vol gas!

PlayGround Games heeft zichzelf zonder twijfel overtroffen in dit vierde deel van Horizon. De locatie doet vermoeden dat je in een druilerig oord terecht komt, maar de game heeft meer onder zijn motorkap dan je voor mogelijk houdt. De map is enorm en biedt je tal naast een variërend landschap allerlei toffe races en activiteiten.
Terwijl de seizoenen als rode leidraad bepalen hoe je auto op de wereld reageert betovert de game zelfs de grootste race-leek. Ondanks de kleine gebreken die de game kent, is dit duidelijk een game die met vlag en wimpel door de APK komt! Dus gordel om en naar de winkel!
Cijfer: 9.5