FIFA 18 Review - Realistischer en mooier dan ooit

vrijdag, 29 september 2017 om 13:55
Het is cliché om te zeggen dat FIFA 18 de beste voetbalgame tot dusver is, want je verwacht van een nieuwe game dat hij beter is dan zijn voorganger. Toch kunnen wij weer zeggen dat FIFA 18 mooier en realistischer is dan voorheen. Waarom dat zo is, lees je in de FIFA 18 review!
Elk jaar komt EA Sports weer met een nieuwe FIFA waarmee ze miljoenen spelers voor zich wil winnen. De vraag voor veel spelers is dan ook of de game wel dusdanig is verbeterd ten opzichte van de vorige editie om je spaarrekening te plunderen. Vorig jaar wist EA Sports vriend en vijand te verrassen, door gebruik te maken van de Frostbite engine en door The Journey te introduceren. The Journey moest, net als in bijvoorbeeld de NBA 2K serie, diepgang creëren als je aan de wieg staat van de carrière van voetballer Alex Hunter.
FIFA 18 review

Stappen vooruit

Net als Alex Hunter moest de Frostbite engine FIFA voorzien van nieuwe features, graphics en diepgang. En op veel fronten is dat ook aardig gelukt, maar FIFA 17 was zeker niet perfect. Een jaar later heeft het ontwikkelteam meer ervaring met de engine wat FIFA 18 ten goede komt. De game ziet er stukken beter uit en biedt tevens verbeteringen ten opzichte van de gameplay.
Eerlijk is eerlijk, EA Sports zegt elk jaar dat de FIFA games er beter uitzien, maar dit jaar liegen de beelden er niet om. Van een afstand lijkt het door de nieuwe motion upgrade en de verbeterde graphics alsof je naar een echte voetbalwedstrijd kijkt. Maar niet alleen de spelers hebben een upgrade gekregen, ook de stadions, het publiek in het stadions en het gevoel dat je krijgt wanneer je een wedstrijd speelt, zijn sterk verbeterd.
fifa 18 review

Ambiance

Voetbal is emotie en wanneer je een wedstrijd kijkt in een ander stadion of land, moet je een ander gevoel krijgen dan wanneer je naar een thuiswedstrijd kijkt. Daar heeft EA Sports aan gedacht door allereerst het publiek een flinke upgrade te geven. Je hebt niet meer het gevoel dat het publiek gevuld is met een leger dat zo uit de Clone Wars kan komen. Uiteraard juichen bijna alle supporters bij een doelpunt, maar niet iedereen reageert hetzelfde.
In FIFA 18 staan de supporters niet allemaal meer tegelijk op wanneer er gescoord wordt en klappen ze ook niet meer allemaal op exact hetzelfde moment. Sommige fans rennen zelfs richting het veld om met de speler een goal te vieren. FIFA 18 staat in het teken van ambiance die de game ten goede komt. Speel je bijvoorbeeld thuis met Manchester United, dan is het stadion ook werkelijk gevuld met fans gehuldigd in rode kleuren, inclusief vlaggen en spandoeken.
Naast de verbeterde graphics van de spelers (wow, wat zien die er grafisch goed uit!), de stadions en haar supporters, heeft EA Sports ook gekeken naar de lichteffecten die voor extra ambiance moeten zorgen. Speel je bijvoorbeeld een wedstrijd in Spanje of Mexico, dan krijg je een soort van sepia filter over het beeld wat ervoor zorgt dat je het gevoel hebt dat je naar een wedstrijd kijkt die daar werkelijk plaats kan vinden. Het zijn kleine verbeteringen die er wel voor zorgen dat de game uniek aanvoelt.
fifa 18 review

Echte spelers

Zoals we al eerder benoemd hebben is FIFA 18 in feite een doorontwikkelde FIFA 17, maar een feature die nieuw is en aandacht krijgt, is de nieuwe motion technologie. In voorgaande FIFA games waren verschillende bewegingen los van elkaar opgenomen, waardoor het soms leek of je een robot bestuurde die nogal houterig overkomt. Voor FIFA 18 heeft EA Sports met onder andere Ronaldo (die ook op de cover staat) samengewerkt om complete bewegingen op te nemen. Via de nieuwe technologie kunnen de animaties nu frame voor frame worden gemaakt, waardoor de gameplay gewoon veel soepeler en uiteindelijk realistischer oogt.
Geen gekke animaties meer waarin een speler binnen een seconde achterstevoren staat of zijstappen maakt, maar juist vloeiende bewegingen. Deze losse frames zijn vervolgens tot één geheel samengevoegd, waardoor elke beweging ook echt afgemaakt wordt, in plaats van dat je twee halve bewegingen snel achter elkaar ziet. Het gevolg hiervan is dat de gameplay iets zwaarder aanvoelt. Wanneer een speler een actie uitvoert, kan je niet direct een andere beweging maken, ondanks dat je dat graag wel zou willen doen. Dit is fysiek gewoon niet mogelijk en dus wel realistisch.
fifa 18 review

Dribbelen of een tackle uitvoeren

Naast Ronaldo zijn ook verschillende andere grote spelers geanalyseerd om een realistisch beeld af te geven. Zo herken je al heel snel het loopje van Ronaldo, Messi of bijvoorbeeld Neymar en hoe ze hun handen houden en zich afzetten. Het dribbelen is in FIFA 18 dan ook aangepast aan de stijl van de speler. Zo kan je bijvoorbeeld met Messi makkelijker slalommen en spelers ontwijken, maar is het haast onmogelijk om met een kleinere speler Ronaldo bij te houden.
EA Sports heeft hiermee niet alleen de fysieke attributen van de sporters geanalyseerd, maar ook de technische attributen. Een speler die beter is in het uitvoeren van een tackle moet je dan ook niet langs een zijlaan laten rennen om als Messi een korte kapbeweging te maken. Het maakt FIFA 18 weer net iets authentieker en realistischer, waardoor je het gevoel hebt dat je werkelijk een potje voetbal aan het spelen bent, zonder dat je daar een trukendoos voor open hoeft te trekken.
fifa 18 review

Tactisch inzicht

Met realistischere spelers, verwacht je ook een realistischer team. Zo probeert EA Sports de game continu te balanceren, door bijvoorbeeld de verdediging of het aanvallen bij te stellen. Daarom worden bijvoorbeeld passes en voorzetten op de schop genomen, om zo de teams die over de vleugels spelen authentieker te maken. Zo kwam in FIFA 17 naar voren dat het gedrag van teams niet overeenkwam met hun speelstijl in het dagelijks leven.
In FIFA 18 zijn de speelstijlen van de teams daarom beter doorgevoerd. Manchester City zoekt sneller de vleugels op in de aanval en je wordt helemaal gek worden van de speelstijl van Real Madrid, aangezien je niet bij de bal komt. Deze nieuwe verbeteringen zijn nu veel beter te merken in de gameplay - mits je niet op beginner-niveau speelt natuurlijk. De combinatie met het nieuwe voorzet systeem (gelet op snelheid en de hoek waaruit de speler moet voorzetten en attributen) en de beter doorgevoerde speelstijlen kan ervoor zorgen dat je minder snel de beste teams kiest, maar een team dat meer bij je eigen speelstijl past.
fifa 18 review

The Journey

Met jouw eigen speelstijl komt ook je eigen speler. We hebben al kort benoemd dat Alex Hunter weer terug is en dit keer verder gaat waar hij in FIFA 17 is gebleven, maar daar komt ook nog eens bij kijken dat de beste man internationaal gaat. Zo krijgt hij de kans om voor Real Madrid te spelen, maar hangt de mogelijkheid af van de keuzes die je in verschillende cutscenes maakt. Daarnaast kan je Alex ook nog eens aanpassen naar jouw wensen, op huidskleur en gezichtskenmerken na.
Ook is het mogelijk om met twee spelers The Journey te spelen door met andere speelbare personages te spelen. Duidelijk is wel dat EA Sports tijd heeft gestoken in The Journey, door de nieuwe teams toe te voegen en om tijd te vragen van grote spelers zoals Ronaldo en Henry.
fifa 18 review

Ultimate Team

Naast The Journey heeft EA Sports ook tijd vrijgemaakt om verbeteringen voor het geliefde Ultimate Team door te voeren. In FIFA 18 lanceert EA Sports FUT ICONS. Hierin kun je spelen met de meest iconische voetballegendes zoals Henry, Ronaldo Nazário, Maradona, Pelé en Ronaldinho. Hierbij krijgen deze spelers verschillende versies van zichzelf, met unieke statistieken voor belangrijke momenten uit hun carrière.
Naast FUT ICONS lanceert EA Sports ook de nieuwe Squad Battles. Hierin ga je de strijd aan met andere selecties uit de FUT-community om beloningen te verdienen en te klimmen in het klassement. Zo is er elke week een nieuw klassement, waarin je dus verschillende wedstrijden speelt tegen andere selecties (en kunt kiezen op welk niveau) om zo punten te verdienen en de mooiste prijzen binnen te halen.
fifa 18 review

Verloren kind

Ultimate Team is een geliefde modus zijn om te spelen en het is ook logisch dat EA Sports veel tijd daarin steekt, aangezien ze daar via microtransacties geld mee kan verdienen. Maar een modus die voorheen een beetje qua aandacht achter werd gesteld, was de carrière-modus. In FIFA 18 introduceert EA Sports nieuwe scenes wanneer je bijvoorbeeld een speler wilt kopen of verkopen. Je gaat als manager echt aan tafel zitten om met de directeur van een andere club of zaakwaarnemer te praten over de transfer.
Dit doet ons denken aan The Journey, maar het brengt wel een nieuwe dynamiek aan de bekende modus. Wanneer je een speler gekocht hebt, krijg je vervolgens in het nieuwsoverzicht een dynamische representatie te zien van de aankondiging en onthulling. Dankzij de Frostbite engine kunnen de spelers in deze presentatie gewoon bewegen. Naast de aankondiging en onthulling worden bijvoorbeeld ook dynamische beelden getoond van de teamfoto's, speler van de maand awards en wanneer je team een prijs wint.
fifa 18 review

FIFA 18 review - Mooier en realistischer

FIFA 18 staat volledig in het teken van realistischer en mooier. De combinatie van realistischere gameplay features zoals de motion technologie en speelstijlen en de grafische vooruitgang dankzij de Frostbite engine, zorgt ervoor dat de game werkelijk fantastisch aanvoelt. EA Sports heeft duidelijk stappen gezet ten opzichte van voorgaande edities om de game realistischer te maken dan ooit. De game begint dan ook steeds meer op echt voetbal te lijken. En ja, daarmee is FIFA 18 verreweg de beste voetbalgame die je momenteel kunt vinden op de markt.
FIFA 18 ligt vanaf 29 september in de winkels.
Cijfer: 9.5