FIFA 17 Review - Beste next-gen voetbalgame tot nu toe

donderdag, 22 september 2016 om 6:01
Nu het voetbalseizoen alweer een tijdje begonnen is, is het ook weer tijd voor het Walhalla van iedere voetbalfan op gamegebied: FIFA 17 komt uit! En FIFA 17 is een Walhalla, en beslist geen Svartalfheim. Want FIFA 17 is een waardige opvolger in de roemruchte franchise van EA. Wil je weten waarom? Lees dan onze FIFA 17 review!
In FIFA 17 is een aantal dingen drastisch op de schop gegaan. Het fysieke spel is compleet vernieuwd en veranderd, evenals set-pieces als vrije trappen en hoekschoppen. Ook de A.I. heeft een (merkbare!) verbetering ondergaan: spelers denken, zowel in aanvallend als verdedigend opzicht beter na en timen hun loopacties beter. En natuurlijk mogen we de twee grootste nieuwe features niet vergeten: de nieuwe Frostbite Engine en The Journey.
FIFA 17 Review

The Journey is verfrissend en leuk

Na jaren is het er eindelijk van gekomen: je kunt nu voetballen met een verhaal. En niet zomaar een verhaal, maar het verhaal van Alex Hunter, kleinzoon van legendarische voetballer Jim Hunter. Zodra je de modus voor het eerst opstart word je er gelijk middenin gegooid: je moet exit-wedstrijden spelen die bepalen of je een profcontract krijgt. Je moet bij de beste tien eindigen, uit een groep van twintig.
Als je dit gedaan hebt, volgt een lastige keuze. Bij welke club uit de Premier League ga ik spelen? Ga ik naar Manchester United, waar ik veel geld krijg maar weinig speeltijd of ga ik naar Southampton FC, waar ik minder geld krijg maar wel meer minuten? De keuze is aan jou, en wij raden je aan er goed over na te denken. Zodra je je keuze hebt gemaakt, komt je agent met heuglijk nieuws: je beste vriend Gareth Walker heeft 'toevallig' hetzelfde team gekozen. Let the games begin.
The Journey bestaat voor een groot deel natuurlijk uit voetballen. Zowel trainingen als wedstrijden speel je, en aan jou de taak om zo goed mogelijk te spelen. Naast het spelen krijg je veel cutscenes te zien, zodat je je waant in een film. Daarbij is nog een ding heel belangrijk: de keuzes die je maakt.
Want je moet veel keuzes maken in The Journey. Elke keer heb je drie keuzemogelijkheden: een gematige, een koude en een geagiteerde. Dit systeem is goed bedacht, want je moet keer op keer nadenken over je antwoord, en je kunt niet zomaar wat indrukken. Echter, het heeft ook wat haken en ogen. De keuzes die je maakt, hebben vaak geen significante uitkomst, maar slechts wat verschil in nuance. Dit is erg jammer, want dit maakt de replay-value van de modus minder hoog dan aanvankelijk gedacht.
Alex Hunter wordt steeds beter naarmate je meer speelt. Je kunt hem upgraden zoals je wilt, maar denk goed na over welke upgrades je kiest, want eens gekozen dan kun je niet meer terug. Dit voegt een soort RPG-light element toe, te vergekijken met een skill-tree.
Maar toch is The Journey een genot om te spelen, vanwege het hoge gehalte van realisme. Want zodra je de modus opstart, word je naar binnen gesleurd en voel je je een echte profspeler. Onder meer de gesprekken met je trainers en het wennen aan het profleven off the pitch dragen hier heel erg aan bij. Oh ja, en de cutscenes zien er werkelijkwaar fantastisch uit, wat komt door de nieuwe Frostbite Engine.
FIFA 17 Review

Frostbite Engine doet wonderen

In FIFA 17 doet EA eindelijk afstand van de Ignite Enigne, die FIFA 14, 15 en 16 van graphics voorzag. Met name in het laatste deel had die wat gebreken als je hem vergeleek met andere sportgames als NBA 2K16 en PES 2016, maar FIFA 17 ziet er ge-wel-dig uit met de Frostbite Engine, waar andere triple A-titels als Battlefield 1 en Mass Effect Andromeda ook op gaan draaien.
Het grootste verschil en verbetering is de belichting. Waar het op de Ignite Engine er allemaal te kleurrijk en dus onrealistsich uitzag, ziet het er in FIFA 17 veel beter uit vanwege volumetrische belichting. Met name in avondwedstrijden is dat goed te merken, maar ook op een zonnige dagwedstrijd, waar de schaduwen prachtig aansluiten bij de daadwerkelijke silhouetten van de spelers.
De kleuren zien er dus wat lichter uit, waardoor het nu ook lijkt alsof je naar tv aan het kijken bent in plaats van een videogame aan het spelen. Echter, heel veel effect op de spelers zelf heeft dit niet. Ja, ze zien er wat anders uit vanwege een andere belichting, maar voor de meeste spelers zijn de scans uit FIFA 16 letterlijk overgenomen waardoor er niet echt veel verandert.
Een ander aspect waar het heel duidelijk te merken is dat er een nieuwe engine in de game zit, zijn de cutscenes van The Journey. Want die zijn een waar feestje voor het oog en zien er prachtig uit. Dat zorgt voor een filmische ervaring en bevordert de algehele sfeer ten zeerste.

Nieuwe gameplay zorgt voor balans

Die nieuwe engine zorgt ook voor betere gameplay, en wel in het fysieke deel. De manier waarop spelers af en toe met de bal omgingen als ze onder druk kwamen te staan en tegen andere spelers botsten, voelde niet natuurlijk. Maar met de toevoeging van de physical knop is dat probleem verholpen. Als je die namelijk indrukt, dan maakt de speler zich breed en beschermt die de bal met heel zijn lijf en leden.
Nu denk je vast: 'dat heeft niet zoveel invloed, toch?' Nou, wij kunnen je verzekeren, dat heeft het wel. Tijdens het spelen kun je het spel nu vertragen om even te wachten, alvorens de perfecte pass uit te zoeken. Ook wordt een luchtduel nu niet meer lukraak besloten, maar loont goed timen van de physical knop in het winnen van dat soort duels. Dat timen vereist echter wel wat oefening, dus wees gewaarschuwd.
Maar als je dan een balletje vasthoudt om een goede pass uit te zoeken, zul je vaak een steekballetje geven. Die zijn namelijk behoorlijk overpowered en werken heel goed. Helemaal als je ze combineert met snelle spitsen is er bijna niet tegenaan te verdedigen. Met name in online modi als FUT zal dit dan ook een veel gekozen combinatie worden: een middenvelder met een hoge pass rating, Luka Modric bijvoorbeeld, en dan een snelle spits als Anthony Martial. Dit levert geheid simpele goals op, en dat is jammer.
Ook nieuw, is het systeem van vrije trappen tot 30 meter, vrije trappen van verder en corners. In FIFA-games van voorheen was het puur geluk of je corners en verre vrije trappen erin kreeg. Maar in FIFA 17 heb je zelf wel degelijk een vinger in de pap, door middel van een gele crosshair à la Call of Duty. Daarmee kun je richten, en afhankelijk van hoe goed de nemer kan richten komt de bal daar ook terecht. Dit voegt een hele nieuwe dimensie toe aan het nemen van dit soort set-pieces, en nu de factorgeluk naar beneden is geschroefd, komt er veel meer kunde bij kijken.
FIFA 17 Review

FUT is beter dan ooit

FUT (FIFA Ultimate Team) heeft dit jaar twee nieuwe dingen: FUT Champions en Squad Building Challenges. Deze twee nieuwe features zijn zeer sterk en zorgen voor uren aan nieuw speelplezier. En eigenlijk zijn beide features heel simpel van opzet, maar daarom niet minder leuk.
FUT Champions is competitive gaming meets FUT: door middel van het winnen van online wedstrijden en toernooien kun je je kwalificeren voor de weekend league, waar je kunt spelen voor rewards. Die rewards zijn vele malen beter dan in voorgaande FIFA's: onder andere Jumbo packs en tot aan 250.000 coins kun je verdienen als je goed speelt in de weekend league. Je kunt zelfs meedoen aan een wereldkampioenschap FIFA, als je ook in de weekend league domineert. Genoeg motivatie dus om te blijven spelen.
Ook nieuw zijn de Squad Building Challenges. Dit zijn challenges waarbij je teams moet samenstellen die aan bepaalde eisen moeten voldoen. Het komt erop neer dat je lekker kunt gaan puzzelen. Die puzzels zijn verdeeld in drie levels, oplopend in moeilijkheidsgraad, waarbij je steeds grotere rewards verdient naarmate de moeilijkheidsgraad oploopt. Ook dit kan je uren bezighouden, en met die lekkere beloningen in het vooruitzicht is het echt leuk om te spelen (lees: puzzelen).

Servers doen het goed

Een groot probleem bij FIFA - en andere sportgames - zijn de servers. Bij release, als er veel mensen tegelijk spelen, of op andere dagen liggen modi er helemaal uit of wordt je om de haverklap uit de online potjes gegooid (die wel meetellen voor je record!) en wordt de game haast onspeelbaar.
Gelukkig is dit in FIFA 17 niet meer het geval. Wij hebben tijdens het spelen van de game geen enkele keer gehad dat je er plotseling, zonder enige reden, uit werd gegooid. Dit is een enorme vooruitgang ten opzichte van de voorgaande jaren, en we hopen dan ook dat EA deze stijgende lijn weet vast te houden.

FIFA 17 review - waardig nieuw deel in de franchise

Al met al is FIFA 17 een prachtig vervolg en de beste next-gen (inmiddels current-gen) game uit de franchise. De verbeterde gameplay, het ontzettend goede Ultimate Team, de nieuwe engine en The Journey: ze maken FIFA 17 tot een uitmermate goede sportgame. Zelfs de overpowerde steekballen en het feit dat The Journey wat haken en ogen heeft veranderen daar niets aan.
Cijfer: 9.3