Fast & Furious 8 Review - Is er een toekomst zonder Paul Walker?

maandag, 10 april 2017 om 22:19
Ondanks het overlijden van acteur Paul Walker en het afscheid van zijn personage in Fast & Furious 7, is de serie nog lang niet klaar. Deze week scheurt Fast & Furious 8 de bioscopen in, maar weet het ook te overtuigen zonder Paul Walker? Lees het in onze Fast & Furious 8 review.
Het leek er aan het einde van Fast & Furious 7 op dat de ‘familie’ klaar was met de actievolle momenten. Brian (Paul Walker) en Mia (Jordana Brewster) trokken de wijde wereld in, op zoek naar geluk en rust. Dominic Torreto (Vin Diesel) trouwde eindelijk met Letty (Michelle Rodriguez). De rust was eindelijk wedergekeerd.
Fast & Furious 8 review

Familieproblemen

Maar die rust is niet van lange duur, want al op de huwelijksreis van Dominic en Letty slaat het noodlot toe. Terwijl het koppel aan het genieten is van het prachtige Havana, wordt Dominic benaderd door een mysterieuze hacker, genaamd Cipher (Charlize Theron). Ze wil dat Dom haar komt helpen met een klus, zonder dat hij ook maar iets mag laten merken aan de rest van zijn team: blijkbaar heeft Cipher een middel om Dominic onder druk te zetten.
Wanneer Luke Hobbs (Dwanye Johnson) al snel weer de hulp moet inschakelen van zijn kale broeder, lijkt het er dan ook op dat Cipher een handje heeft in de hele situatie. Het team, dat wordt aangevuld door Roman (Tyrese Gibson), Tej (Ludacris) en Ramsey (Nathalie Emmanuel), kijkt er dan ook raar van op als Dominic er ineens vandoor gaat met de gestolen EMP, oftewel Electromagnetic Pulse.
Binnen de kortste keren is het persoonlijk geworden en moet het team niet alleen Cipher zien te vinden, maar ook afrekenen met een goede vriend. Gelukkig krijgt het team daarbij hulp van FBI-agent Reisner (Scott Eastwood) en, opvallend genoeg, de antagonist uit Fast & Furious 7: Deckard Shaw (Jason Statham).
Fast & Furious 8 review

Groot, groter, grootst

De scènes die voortkomen uit deze chaotische situatie zullen voor de doorgewinterde Fast & Furious-kijker geen verrassing meer zijn, al zal een leek toch even in zijn ogen moeten wrijven. Gek genoeg hebben ze de set pieces nog meer over the top weten te krijgen dan in voorgaande delen, met een aantal zelfrijdende auto’s, tanks en een nucleaire onderzeeër. Je kan het zo gek niet bedenken, of het zit er nog extremer in.
De Fast & Furious-serie is dan ook al een tijdje bezig met overdreven stunts en van een aantal buitengewone actiescènes kijken we dan ook niet meer op. Daarbuiten zijn er bij Fast & Furious 8 wel wat vraagtekens te plaatsen. Het script is ten eerste allesbehalve consistent: karakters lijken per scène hun mening te veranderen zonder goede reden en met name het personage van Cipher is zwaar overdreven neergezet. Hackers zijn niet nieuw in actiefilms, maar de blondine weet zo’n beetje alles met een paar tikken op het toetsenbord te hacken en voelt daardoor keer op keer aan als deus ex machina.
Fast & Furious 8 review

Het plezier spat ervan af

Ondanks de inconsistenties, weten de acteurs goed hun personages neer te zetten. Je ziet Vin Diesel met zichzelf worstelen wanneer hij zijn ‘familie’ moet verraden. Charlize Theron schittert weer eens als antagonist en Dwanye Johnson en Jason Statham hebben een goede chemie met elkaar. Je merkt aan het gros van de acteurs dat ze veel plezier hebben gehad tijdens het filmen en het dat straalt van het scherm af, terwijl je misschien zou verwachten dat ze hun rollen ondertussen op de automatische piloot zouden spelen.

Brian wie?

We hadden het al eerder over de Fast & Furious-leek die misschien raar zou opkijken van de extreme actiescènes, maar we raden het overigens niet erg aan om Fast & Furious 8 te kijken zonder de voorgangers gezien te hebben. Waar de andere films in de serie redelijk goed losstaand te kijken zijn, heeft Fast & Furious 8 rijkelijk gestrooid met verhaalelementen die refereren naar eerdere delen, personages en gebeurtenissen.
Maar over eerdere delen gesproken, in hoeverre hebben we eigenlijk Paul Walker gemist in Fast & Furious 8? Om eerlijk te zijn waren we alweer bijna vergeten dat de acteur in de reeks zat, ware het niet dat de naam van zijn personage een paar keer valt tijdens de film. De cast is ondertussen uitgegroeid tot een enorm scala aan kleurrijke personages en aangezien Fast & Furious 8 voornamelijk draait om Dominic Torreto, zul je Brian O’Conner niet snel missen.
Fast & Furious 8 review

Oud en vertrouwd, ondanks het ontbreken van Paul Walker

Velen hadden verwacht dat de reeks zou stoppen na Fast & Furious 7, maar de serie dendert ongehinderd door met lompe actie, snelle auto’s en kale mannen. Het verhaal is persoonlijk geworden in Fast & Furious 8 en elk aspect is nog extremer, al mochten de inconsistenties er wel uitgehaald worden. Ben je fan van de serie, dan weet je wat je kan verwachten, maar als je de laatste paar films nog niet hebt gezien raden we je aan om die eerst te gaan kijken.