Fallout 4 Far Harbor Review - Een rots in de branding

maandag, 23 mei 2016 om 13:32
Een factie-oorlog woedt op het eiland Far harbor en al snel blijk jij de geschikte persoon om te beslissen welk van de oorlogvoerende groeperingen het recht heeft om te blijven bestaan. Het klinkt als een idyllisch strijdtoneel, maar weet Bethesda met het derde en grootste DLC-pakket te overtuigen? Lees het in de Fallout 4 Far Harbor review.
Het ene moment ben je nog op het vaste land een kidnapping aan het onderzoeken, terwijl enkele minuten later je zeemansbenen worden getest op stormachtig weer. Deze plotse overgang is kenmerkend voor de gehele DLC, waarbij je detective vaardigheden keer op keer getest worden, om je vervolgens weer gelijk in de actie te gooien. Welkom op Far Harbor, waarbij niet alles is wat het lijkt!

Stille gronden, diepe wateren

Wat een opluchting, het verhaal achter Fallout DLC is zelden zo ver gegaan qua denkgehalte. Dit keer moet je niet meteen alleen domweg alles wat op je pad komt aan gort knallen, maar moet je stap voor stap rekening houden met de gevolgen die op het eiland plaats kunnen gaan vinden. De quests zijn namelijk niet van het soort rechttoe rechtaan, maar blijven in de meeste gevallen optioneel. Zowel qua hoofd- als zijmissies is er genoeg te beleven en dat mag ook wel voor een prijs van 25 euro, tenzij je uiteraard de season pass hebt gekocht eerder.
Het indrukwekkendste aan het verhaal, zonder al te veel te spoilen, is dat je keer op keer voor lastige keuzes komt te staan. Zo zijn er drie facties waarbij een driehoeksverstandhouding niet zo lekker werkt en de nodige conflicten ook zeker niet uit blijven. Far Harbor weet je met elk van deze drie facties geheel op te zuigen in het verhaal. De motieven en idealen van de verschillende gemeenschappen komen namelijk stuk voor stuk geloofwaardig over.
Je reis door de primaire verhaallijn, waar je al snel een uur of acht per playthrough mee bezig bent, staat centraal in het uitdiepen van deze keuzes. Far Harbor kent namelijk het gegeven dat je steeds voor de simpele weg kan gaan door bijvoorbeeld al gelijk kant te kiezen van de Synths, terwijl je ook nog even verder kan speuren om te kijken of deze groep toch iets op zijn geweten heeft. De DLC krijgt hierdoor een diepgang die zo ver gaat als dat je het zelf maakt, waarbij je er soms spijt van krijgt de waarheid achter bepaalde personen en facties te ontdekken.
Fallout 4 Far Harbor Review dok

Om wakker van te liggen

Fallout Far Harbor is een luguber psychologisch detectiveverhaal dat meer plottwists kent dan de gemiddelde soapserie over een heel seizoen. Deze veranderingen in het verhaal zorgen er voor dat jij telkens heel anders tegen de desbetreffende facties opkijkt.
Een punt van aandacht is dan ook dat je van tevoren geen favoriete groepering kan hebben waar je alles voor opoffert, want je mening over wie goed is en wie niet wordt constant bijgeschaafd. De add-on kent hierdoor ook een hoge replay-waarde, aangezien je het lot van elke factie steeds opnieuw kan en wil bepalen aan de hand van hun motieven.
Far Harbor weet precies de speler te raken, waar het in content van Fallout 4 zelf mist, namelijk spanning om de desastreuze gevolgen van je keuzes. Meer dan ooit bij een Fallout game kom je in strijd met jezelf om te bepalen wie er recht heeft op overleven, en voor wie het eiland een zeemansgraf wordt. Maar niet alleen het verhaal is een sterk staaltje werk, het grotendeels dode eiland weet namelijk ook tot leven te komen.

Doodse sfeer zorgt voor leven

Het eiland Far Harbor is een van de meest verdorven plaatsen die je ooit hebt gezien in een Fallout game. De gehele DLC is een mysterieus gegeven, waarbij er tijdens het exploreren genoeg locaties voorbij komen waar je even rustig bij stil moet staan om het te kunnen bevatten. Van religieuze praktijken bij een nucleaire onderzeeër tot afgelegen bolwerken, gesticht door de Synths. Far Harbor weet je telkens weer de verbazen en tegelijkertijd de haren op je rug overeind te doen staan.
Er valt stellig te zeggen dat weinig Fallout DLC’s zoveel sfeer bevatten als Far Harbor. De flora, fauna en uitbundige culturele aspecten van het eiland zorgen voor een heel ander gevoel dan de Commonwealth, en alles bij elkaar heeft het dan ook iets memorabels. Hongerige moerassen, nucleaire mist die over het vaste land raast en stormen die beetje bij beetje het eiland opkruipen. Elke pixel ademt een genoeg sfeer uit, maar je hebt niet altijd de tijd dit te ervaren door het constante gevaar dat op de loer ligt.
Fallout 4 Far Harbor Review stranded

Niet geheel zonder gevaar

Het onheilspellende eiland komt met genoeg uitdaging, om zelfs voor de ervaren speler hier en daar voor wat moeilijkheid te zorgen. Hiervoor moet je alleen goed zoeken, want vijanden zijn nu minder duidelijk op te merken dan ooit. Het verrassingselement blijft dan ook op het gebied van gevaar erg sterk. De terreur komt vaak vanuit onverwachte hoeken!
De nieuwe vijanden hebben zich aangepast aan het eiland en krijgen daardoor vaak een voordeel op jou. Slimme maar ook vermakelijke gevechten zijn hiervan het gevolg. Zo bleek een verlaten vissersdorp toch niet zo heel leeg te zijn, toen er opeens een enorme hermietkreeft met een vrachtwagencontainer als huis aan kwam kruipen. Naast deze unieke vijanden wordt het eiland ook behuisd door een groot aantal legendarische vijanden, waarvoor je uitstekend arsenaal voor mee moet nemen.
Met de toevoeging van Far Harbor krijg je natuurlijk ook weer een aantal toffe nieuwe wapens en uitrustingen tot je beschikking, en ook hierin weet de ontwikkelaar te overtuigen. Vishoeken, harpoengeweren en een speciaal gethematiseerd power armor. Het komt allemaal voorbij en sluit naadloos op het totaalplaatje van het eiland aan.

Niet altijd een kabbelend beekje

Toch kent de DLC ook zijn mindere punten, die weer vooral te maken met de alom beruchte status van Bethesda sandbox games. Zo zijn er weer een aantal fouten te bespeuren met betrekking tot de AI. Zo blijven NPC’s meer dan eens in muren rennen of zijn totaal de weg kwijt tijdens als je ze moet volgen. Hiernaast komt het ook nog wel eens voor dat quest-opties en conversaties niet goed werken, of zelfs helemaal niet geactiveerd worden.
Een ander storend element zit verwerkt in de verhaallijn. Zo moet je aan de slag in een oud simulatie netwerk van DiMa, de leider van de Synths op Far Harbor. Deze simulatie is op zich best vermakelijk voor een minuut of tien, maar doet af aan de sfeer van de content en de gameplay snelheid ervan. Tergend is dan ook dat je hier waarschijnlijk langer dan een uur bezig mee bent, een uur dat je veel beter kan besteden aan de pracht en praal die de plaatselijke bevolking te bieden heeft.
Fallout 4 Far Harbor Review crawler

In zee gaan met Far Harbor

Ook al gaat de gelaagdheid van Far harbor dieper dan de meeste wateren, er is maar een conclusie te stellen na het spelen van deze DLC. Far harbor staat namelijk als een rots in de branding. Deze laatste add-on van de eerste reeks is niet alleen de meest uitgebreide content qua omvang, maar ook op het gebied van wat het te bieden heeft.
Far Harbor zit boordevol spanning, kent een unieke sfeer en kent de nodige plottwists waar Hollywood nog wat van kan leren. Ook al lijkt het fixen de kunstmatige intelligentie van Fallout content nog ver te zoeken, het is nooit zo irritant dat je afhaakt van het uitzoeken van alle mysteries. Far Harbor is een vereiste voor elke Fallout fan!
Wil je je geheugen op frissen of kennismaken met de vorige Fallout 4 DLC's? Lees dan de reviews terug van het mechanische Automatron en het huiselijke Wasteland Workshop!