Evoland 2 Review - Leert van zijn fouten

zaterdag, 05 september 2015 om 15:00
Toen Evoland twee jaar geleden uitkwam, was iedereen positief verrast door het concept: de game evolueerde in grafische stijl, van 8-bit tot 3D. Er was ook veel kritiek, want de gameplay was flinterdun en in een paar uur was je er al doorheen. Kan Evoland 2 de serie evolueren in een volwaardige game en leren van het verleden?
Zoals het een retro-stijl 16-bit RPG betaamt wordt protagonist Kuro wakker in Evoland 2 zonder enige herinnering te hebben van wat er is gebeurd. Fina, de dochter van de burgemeester, vertelt dat ze Kuro bewusteloos heeft gevonden in het bos en dat ze hem graag brengt naar diezelfde plek om herinneringen op te roepen.
Aangekomen in het bos - waar je eerst de plaatselijke fauna moet uitschakelen door middel van je verroeste zwaard - kom je al snel aan op de plek waar Fina je had gevonden, alleen zijn er nu ook een aantal andere figuren aanwezig. Drie demonen staan rond een standbeeld samen te zweren om wraak te nemen op de mensheid - de demonen zijn vijftig jaar eerder op het nippertje verslagen door de legers van de mensen. Voordat Kuro en Fina doorhebben wat er gebeurd moeten ze ineens een enorm monster verslaan en worden ze door tijd en ruimte geslingerd, op naar het 8-bit tijdperk.
Evoland 2 <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201508/t/evoland-2-review.jpg" />

Tijdreizen door de historie van games

Zoals de enorme subtitel van Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder waarschijnlijk al verklapt zit er in de game nogal wat gereis tussen verschillende tijdperken, die elk gepaard gaan met hun eigen grafische stijl - 8-bit in het verleden, 16-bit in het heden en 3D in de toekomst. Naast de grafische verschillen brengen de tijdperken ook andere verschillen met zich mee, zoals het verdwijnen of verschijnen dorpen, muren of andere fysieke objecten. Zo hoor je in het heden vrij veel over Fina’s opa, die het dorpje heeft gesticht, en in het verleden zie je op de plek waar het dorpje hoort te staan iemand die wel erg veel uiterlijke overeenkomsten heeft met Fina’s vader.
Maar ook de grafische stijlen kunnen fysieke veranderingen met zich meebrengen in Evoland 2. Waar er in 3D een dikke muur staat, daar kan in 8-bit een simpele sprite in de weg staan, die met een sterke aanval eruit geblazen kan worden. Die sterke aanvallen verschillen per volger die Kuro met zich mee heeft, zo kan Fina een krachtige lijn voortbrengen, die ook over en door objecten heen kunnen gaan, terwijl Velvet weer objecten kan bevriezen en een pad van ijs kan maken. Helaas is Kuro naast de sterke aanvallen - die een gedeelde korte cooldown hebben - overgeleverd aan zijn zwaard, die maar één aanval kent en waardoor combat vrij saai kan worden.
Evoland 2 review

Hadoken met Kuro

Gelukkig heeft Evoland 2 geleerd van zijn voorganger en gezorgd voor meer variatie in de game en doet dat op een manier zoals je zou verwachten: het neemt nog meer games en stijlen op de hak. Zo moet je ineens een baas verslaan in een 2D-fighter, zoals Street Fighter, of moet je een leger te lijf gaan in de stijl van een strategische game. Net wanneer de Zelda-esque gameplay saai wordt, slingert de game weer een ander genre naar je hoofd om je zoet te houden. Het is helaas jammer dat sommige stijlen niet vaker terugkeren of dat je juist iets moet voltooien in een genre waar je helemaal niet goed in bent.
Ondertussen kom je veel referenties naar klassieke games tegen. Zo kom je op een gegeven moment Mario, Link en Na’vi tegen en adviseert Evoland 2 je ook om weg te lopen bij het elfje, voordat ze tegen je gaat praten. Het zorgt er echter wel voor dat het verhaal, wat al niet zo sterk en origineel is, totaal niet serieus is te nemen en dat sommige grappen wel heel erg hun doel missen. Fans van retro-titels kunnen anderzijds hun lol niet op met de ontelbare knipogen.
Evoland 2 review

Evoland 2 heeft geleerd van het verleden

Al met al kunnen we zeker stellen dat ontwikkelaar Shiro Games van haar fouten heeft geleerd en van Evoland 2 een volwaardige titel heeft gemaakt. Het verhaal en de core gameplay is nogal dun, maar dat wordt weer gecompenseerd met een ongelofelijk aantal referenties, grappen en gameplay-elementen. Ook komen de grafische verschillen deze keer terug in de gameplay, wat voor leuke puzzels kan zorgen, helemaal tegen het einde aan, als helemaal vrij bent om door de tijd te reizen. We zijn benieuwd wat ze kunnen bedenken voor Evoland 3.