Ever Oasis Review - Een project na succesvolle Zelda-remasters

dinsdag, 04 juli 2017 om 11:06
Eerder wist studio Grezzo ons al te voorzien van de remakes van The Legend of Zelda Majora's Mask en The Legend of Zelda Ocarina of Time. Nu kunnen we aan de slag met haar nieuwste project. Je leest erover in de Ever Oasis review.
In Ever Oasis moet je een als Oasis Chief een nieuwe oase opbouwen, nadat de oude oase van je broer is gesloopt door een raar groeiend paars kruid. De chaos verspreidt zich als onkruid en vernietigt alles wat los en vast zit.
Het heeft het voornamelijk voorzien op de oase en haar inwoners. Terwijl jij een nieuwe oase opbouwt, zal je dan ook te maken krijgen met de gevaren van dit paarse kruid, dat zich voedt met de energie van de oase.
Ever Oasis Review

Interessante gameplay

Eigenlijk heeft Ever Oasis een heel erg simpel verhaal. De gameplay zit daarentegen toch een stuk interessanter in elkaar. Het concept is erg simpel, maar het pakt erg afwisselend uit. Zo weet het spel voornamelijk veel variatie te bieden in haar gameplay. Zo heb je twee verschillende soorten gameplay die naar voren zullen komen tijdens het spelen van Ever Oasis.
Zo heb je een aan de ene kant een simpele omgeving waarvoor je zoveel mogelijk inwoners probeert te verzamelen. Deze inwoners kunnen dan op hun beurt een winkeltje bouwen, oftewel een Bloom Booth. Door Bloom Booths te bouwen krijg je punten die je kunt gebruiken om je oase steeds verder uit te breiden. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat je oase zoveel mogelijk wordt uitgebreid, want dit is hoe je vooruit komt in de loop van het spel.
Ever Oasis Review

Op verkenningstocht

Buiten het uitbreiden van je oase, ga je ook op verkenningstocht. Tijdens verkenningstochten laat het spel zich weer van een heel andere kant zien. Je krijgt plots een zwaard in je hand, samen met een aantal levens en een hoop vijanden die proberen om je lastig te vallen. Je gaat voornamelijk op avontuur om verschillende missies uit te voeren. Door missies uit te voeren ontmoet je weer nieuwe personages, die je vervolgens als bezoekers langs krijgt in je oase.
Vaak gaat het om missies waarbij je bijvoorbeeld driemaal een bepaald voorwerp moet verzamelen of waarbij je iemand in de woestijn moet vinden. Het gaat allemaal om redelijk simpele missies waarbij je wordt geholpen doordat vaak per missie is aangegeven welke omgeving je ongeveer moet verkennen. Ook heb je klassieke missies waarbij je een vijand moet afmaken om zo een bepaald item mee terug naar je oase te brengen. Er moet worden opgemerkt dat de missies niet erg uitdagend zijn en dat de opdrachten vaak voorspelbaar zijn.
Ever Oasis Review

Het instellen van je party

Juist doordat je twee soorten gameplay hebt, zorgt het wel voor de nodige afwisseling. Andere afwisseling wordt gebruikt doordat je tijdens de verkenningstochten een party kan vormen van maximaal drie verschillende spelers. Voor deze party kun je mensen uitnodigen die in je dorpje zijn komen te wonen. Dit zorgt weer voor interessante variaties, aangezien elk personage anders is.
Het is slim om goed na te denken over welke personages je mee wil nemen op missie. Zo hebben alle personages een bepaalde skill die handig kan zijn tijdens het ontdekken van een omgeving. Waar de een kuilen kan graven om zo verborgen voorwerpen te vinden, beschikt de ander weer over een hakbijl om stukken steen te bewerken en hier materialen in te vinden. Je hoofdpersonage beschikt over de mogelijkheid om een kleine tornado te creëren die handig is om bepaalde schakels over te halen of ondergrondse bommen tevoorschijn te laten komen.
Ever Oasis Review

Klassieke RPG-statistieken

Uiteindelijk kun je per personage ook verschillende stats opkrikken. Als je telkens dezelfde personages meeneemt, zul je bijvoorbeeld merken dat er grote verschillen ontstaan in hoe goed bepaalde personages het doen tijdens je ontdekkingstochten. Elke keer dat je er op uit gaat krijg je XP, waardoor je uiteindelijk ook kunt levelen. Wanneer een personage in level stijgt is dit voordelig voor onder andere zijn defense, attack en levenspunten.
Naarmate je verder komt tijdens de ontdekkingstochten, is het ook wel nodig om de statistieken wat op te krikken. Je komt tijdens het ontdekken verschillende vijanden tegen die telkens net iets sterker worden. Opvallend is dat je in de verschillende omgeving wel veelvuldig dezelfde vijanden tegen zult komen. Binnen dezelfde omgeving wordt het dus redelijk voorspelbaar.
Ever Oasis Review

Genoeg te ontdekken

Er valt een heleboel te ontdekken en daarom is het ook fijn dat je beschikking hebt over veel mogelijkheden om te kunnen teleporteren naar de juiste plek. Wanneer je een omgeving hebt ontdekt is er vaak wel een fast-travel plek aanwezig die je vervolgens kunt activeren. Vanuit je oase of vanaf andere geactiveerde plekken kun je zo tussen deze punten teleporteren.
Ook beschik je over de Aqua Gate, waarbij je midden in een ontdekking terug kan naar je oase. Dit is voornamelijk handig als je je team wilt wisselen, aangezien je later weer naar precies datzelfde punt kunt teleporteren.
De mogelijkheid om te kunnen teleporteren is ook wel nodig, aangezien je in Ever Oasis een heleboel kunt ontdekken. Je bent zeker niet binnen enkele uurtjes klaar met het vinden van alle geheimen die de map te bieden heeft.
Ever Oasis Review

Een erg goede titel

Ever Oasis is een leuke game met afwisselende gameplay, waarin je leuke puzzels krijgt tijdens de ontdekkingstochten, maar ook gewoon lekker je eigen oase in elkaar zet door winkeltjes aan te leggen. Alhoewel het verhaal niet zo sterk is, valt er genoeg te ontdekken. Ever Oasis is misschien wel een van de toffere games van dit jaar. Zeker de moeite waard om deze eens te verkennen, mocht je straks in de vakantie nog een nieuw spel zoeken.