Eagle Flight VR Review - Adembenemende vlucht door Parijs

zondag, 20 november 2016 om 13:18
Vroeger als klein kind, was het ieders droom om te kunnen vliegen. In Eagle Flight, de nieuwe game van Ubisoft Montreal is het luchtruim boven Parijs van jou. Maar er zit een addertje onder het gras. Wat voor een addertje lees je in de Eagle Flight VR review!
Wanneer je de PlayStation VR headset opzet begint de magische beleving al. Het Parijs in Eagle Flight is niet levensecht, maar het voelt alsof je in een magisch schilderij bent geland dat in het Louvre hangt. We zeggen wel geland, maar je vliegt als een zeearend boven Parijs waar de natuur gewonnen heeft van de mensheid.
Eagle Flight VR review

Puur natuur

De mensheid heeft Parijs inmiddels al jaren verlaten en de dieren uit de dierentuin zijn ontsnapt en hebben zich in de stad voortgeplant. Sommige gebouwen zijn deels ingestort en vormen perfecte mogelijkheden voor de zeearend om tussendoor te vliegen. Tijd om een duikvlucht te nemen door deze magische stad door de ogen van een roofvogel in virtual reality!
Thomas Jefferson zei ooit:
Wij kunnen met zekerheid zeggen dat Thomas Jefferson nooit kennis heeft gemaakt met virtual reality en de mogelijkheid om door Parijs te vliegen als een zeearend. Het eerste wat uit je mond komt als je de PlayStation VR headset opzet en de vogel stuurt door middel van je hoofd te bewegen is WOW! Een wandeling door Parijs is misschien al prachtig, maar de beleving die je ervaart wanneer je Eagle Flight in VR speelt is nog magischer!
Eagle Flight VR review

Er was eens…

Het magische verhaal begint in de singleplayer op het moment dat het ei waar je in zit open wordt getikt door je ouders. Als kleine adelaar begin je het avontuur door je ouders te volgen in een vlucht door Parijs waarin de ‘tutorial’ in een duikvlucht wordt uitgelegd. De game neemt je als het ware op reis door een verhaal waarin je groeit van kleine zeearend tot een volwassen roofvogel.
Het verhaal dat je beleeft in de singleplayer is niet van hoogstaand niveau zoals Beauty and the Beast of The Lion King, maar door de sterke en zware stem die in een voice over het verhaal vertelt dompel je voor even onder in een echt sprookje.
Het verhaal vertelt als het ware de groei van de zeearend in hoofdstukken waarin je iedere keer een andere opdracht krijgt. Een sterk element dat Ubisoft heeft toegevoegd is de leaderboard die je na elke opdracht te zien krijgt waarin de tijden van andere spelers te zien zijn. De elementen zoals de voice over en de leaderboard die toegevoegd zijn, geven een extra dimensie aan de singleplayer modus die het verhaal een stuk sterker en leuker maakt.
Eagle Flight VR review

De veren maken de vogel

De singleplayer verhaal modus is goed voor ongeveer vier uur aan speeltijd waarbij je door verschillende missies vliegt. Naarmate je verder komt in de missies speel je delen van de stad vrij en krijg je later de mogelijkheid om als het ware een kreet los te laten die je moet richten op vijandelijke dieren om ze zo te laten verdwijnen. Naast de kreet krijg je ook de mogelijkheid om vrij door Parijs te vliegen en verschillende voorwerpen zoals veren en vissen te verzamelen.
Om de veren en vissen in elk district te kunnen verzamelen moet je wel eerst dat gedeelte van de stad vrij spelen. Dat doe je door middel van sterren te verzamelen in de missies waarbij het vaak om tijd draait. Door deze sterren te verdienen speel je ook expert missies vrij, die je vervolgens ook weer kan spelen. Deze toevoegingen aan de singleplayer modus zorgen ervoor dat de vier uur aan speeltijd aanzienlijk vergroot worden.
Eagle Flight VR review

Wat eet een zeearend?

Naast de singleplayer modus beschikt Eagle Flight in VR ook over een multiplayer modus. In de multiplayer modus strijden twee teams van drie vogels per team om een konijn. De teams moeten samenwerken om de prooi op te pikken op een willekeurige plek in de stad om vervolgens het konijntje naar het nest van je team te brengen. Het addertje onder het gras is dat de tegenstanders hun kreten kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat jij je prooi laat vallen.
Niet getreurd, tegen de kreten kan je ook een schild inzetten en is het belangrijk om laag te vliegen tussen en door de gebouwen heen zodat je tegenstanders je niet kunnen raken en mogelijk zelfs crashen. Hierbij heb je heel Parijs ter beschikking en vlieg je vliegensvlug overal tussendoor. Dit element maakt de game zo ontzettend leuk en de moeite waard om te kopen.
Eagle Flight VR review

Geen konijn, maar adders als voedsel

Bijna voelt de game perfect aan. De besturing werkt uitstekend, de stad is prachtig en de multiplayer als de singleplayer zijn geweldig om te spelen. Wat mist er dan? In ons geval waren er in het begin weinig spelers waardoor we geen multiplayer konden spelen.
Daarnaast is er helaas ook nog maar één online multiplayer modus. Ubisoft heeft genoeg ruimte voor meerdere online modussen zoals deathmatch, team deathmatch of zelfs king of the eiffeltoren (Hill) en de mogelijkheid om door ringen te racen. De mogelijkheden zijn aanwezig en hopelijk komt Ubisoft Montreal binnenkort met uitbreidingen voor multiplayer.
Eagle Flight VR review

Geen pechvogel

Ubisoft Montreal heeft met Eagle Flight VR een groot succes in handen. Met meerdere spelers en meerdere mogelijkheden voor multiplayer zou Ubisoft zelfs de beste VR-game voor PlayStation in handen kunnen hebben. Sterker nog, momenteel is het een van de betere virtual reality games voor PlayStation.
De singleplayer van Eagle Flight is vermakelijk en de game zelf ziet er prachtig uit en is voorzien van kwaliteit. De besturing werkt fantastisch en de afwisseling tussen singleplayer en multiplayer brengt een goede dynamiek in de game. Voor PlayStation VR-bezitters is Eagle Flight een absolute aanrader en dat voor een magere prijs van € 37,99. Voor liefhebbers die graag door Parijs lopen is PlayStation VR en Eagle Flight ook een adembenemende ervaring!