Dragon's Dogma Dark Arisen PC Review - Nog steeds cool

donderdag, 14 januari 2016 om 17:00
Draken. Draken zijn cool. Het verslaan van draken blijft een genot, ongeacht de game die je speelt. In Dragon’s Dogma dien jij een draak te verslaan, omdat je bent uitverkoren. Het origineel kwam uit in 2012, maar nu is daar de PC versie. Is de game na bijna drie jaar nog steeds leuk? Je leest het in de review.
Stel je voor: je woont in een vissersdorpje, je vangt visjes en kan lekker chillen. Een beetje Carpe Diem dus. Helaas wordt je chille leven overhoop gegooid met de komst van een draak. Hij zaait dood en verderf en alleen jij bent dapper genoeg het tegen het gigantische beest op te nemen, al is het tevergeefs.
De draak eet je hart op maar gek genoeg overleef je dit voorval. Dat de draak je hart op heeft gegeten, pik je natuurlijk niet. Je zint op wraak. Gelukkig ben jij de Arisen, de uitverkorene om de wereld te redden van de kwaadaardige draak.
Vanuit je dorpje trek je erop uit om de draak een lesje te leren en je hart terug in je borstkas te stoppen. Een lange tocht vol gevaren en monsters ligt op de loer. Gelukkig ben je niet alleen om het op te nemen tegen al het kwaad in de wereld: aan je zijde heb je Pawns, je eigen trouwe strijdmakkers die te allen tijde voor je klaarstaan. Met de Pawns aan je zijde, kan het RPG-avontuur van Dragon’s Dogma beginnen.
Je kan de game dan ook het beste omschrijven als een actie RPG waarin je je karakter naar eigen smaak kan aanpassen aan het begin van de game, je natuurlijk een main quest hebt, in dit geval het verslaan van de draak, maar waar ook heel veel te ontdekken valt zoals in andere RPG's.
De map is groot en er zijn heel veel sidequests die je kan voltooien, waardoor de speelduur al snel oploopt tot enkele tientallen uren. De sidequests verzamel je door met mensen te praten of door bijvoorbeeld quests te accepteren via een notitiebord. Tussen het questen en ontdekken door wordt er veel tijd uitgetrokken voor het vechten tegen alle kwaadaardige wezens die de wereld van Dragon's Dogma rijk is.

Fantastische combat

In tegenstelling tot andere RPG’s die vaak wat meer aandacht besteden aan het verhaal, gaat dit niet helemaal op voor Dragon’s Dogma. Natuurlijk is er een verhaal en een wereld te ontdekken vol te gekke wezens en vijanden, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld The Witcher 3 heeft Dragon’s Dogma wat het verhaal betreft wat weinig om het lijf. Dat geeft verder niet, want Dragon’s Dogma is te gek vanwege de combat. Laat de combat nou eens een van de hoogtepunten zijn van deze game.
Op een retecoole manier real time hakken: dat is een accurate beschrijving van wat je voornamelijk doet als je aan het vechten bent. Alle vijanden, groot of klein, dik of dun, het maakt niet uit: ze moeten allemaal het loodje leggen.
Gelukkig heb je een heel arsenaal aan wapens en combatmoves die je kunt raadplegen om de oppositie een kopje kleiner te maken. Je kiest je eigen speelstijl en aanvallen die jou het meest liggen, maar omdat niet alle aanvallen even effectief zijn tegen alle vijanden kun je een beetje stoeien met de verschillende moves en welke nou het beste zijn voor welk moment.
dragon's dogma dark arisen pc review

Gekke Pawns

Dit geweld loopt in de PC versie van de game in een Full HD resolutie en met 60 frames per seconde over je scherm. De combo’s en aanvallen zien er te gek uit en het geheel voelt heel vloeiend aan en werkt bovendien als een trein. Met de muisknoppen en de control- of alt-knop tover je eenvoudig de meest te gekke combo's uit je mouw. We kunnen ook niet anders concluderen dan dat de combat te gek is en je je niet snel zal vervelen dankzij de grote hoeveelheid verschillende en tof uitziende aanvallen en het feit dat combat zeer toegankelijk is.
Hoewel de Pawns door de computer worden bestuurd, kun je zelf ook bepalen wat je metgezellen uitspoken of moeten uitspoken. Met behulp van simpele commando’s als follow me, help me en meer bepaal je ook in het heetst van de strijd hoe ze je het beste kunnen bijstaan.
Wel is het zo dat de Pawns niet zo slim zijn als echte spelers die jammer genoeg niet mee kunnen doen aan het avontuur, en dat merk je. Vaak gaan je computergestuurde matties op een knullige manier dood, waardoor jij de ondankbare taak krijgt ze weer op de been te helpen. Bovendien vinden ze het nodig zich regelmatig met jouw bezigheden te bemoeien, wat resulteert in Pawns die hun mond opendoen en vervolgens maar moeilijk kunnen sluiten.
De Pawns die hun mond niet helemaal dicht kunnen houden, hebben wij niet als vervelend ervaren, maar sommige mensen kunnen zich misschien wel ergeren aan hun trouwe metgezellen die aan één stuk door ouwehoeren.
Dragon’s Dogma Dark Arisen is geen makkelijke game. Als je even niet oplet tijdens een gevecht, kan het zo zijn dat je flink wat plantjes moet opeten om je verloren hit points te herstellen. Gevechten zijn uitdagend en zorgen ervoor dat je een lange tijd zoet bent met de game.
Gelukkig zijn er meer dan genoeg planten en dergelijke te vinden, evenals andere items in de avifauna van de game zoals nootjes, paddenstoelen en nog veel meer: zoals het een echte RPG beaamt. Dragon’s Dogma is wat dat betreft door en door een RPG, want het verkrijgen van XP en levels is essentieel, anders gaat die draak tegen het einde van de game nooit dood.
dragon's dogma dark arisen pc review

Grafisch toch wat gedateerd

Ondanks dat de combat heerlijk is, er genoeg te zien en te ontdekken valt zoals in alle RPG’s, merk je één ding wel meteen op. Grafisch was de game op release al niet spectaculair, maar ondanks het optimaliseren van de game voor de PC door de game op bijvoorbeeld 60 FPS te laten draaien neemt niet weg dat de game grafisch wel erg gedateerd is.
In tegenstelling tot grafische pareltjes als The Witcher 3 is Dragon’s Dogma het lelijke eendje. Toch is dit totaal niet storend, want de game draait om de ervaring an sich en de combat en juist op deze fronten stelt Dragon’s Dogma Dark Arisen alles behalve teleur.
dragon's dogma dark arisen pc review

Heb je ‘m gemist, sla dan nu alsnog je slag!

Ook op de PC is Dragon’s Dogma Dark Arisen een te gekke RPG. De combat is te gek, het ziet er fantastisch uit en er valt net als in andere RPG’s meer dan genoeg te ontdekken. Dat die Pawns een beetje hersendood zijn soms, te vaak ouwehoeren en het er grafisch wat gedateerd uitziet, maakt dan ook totaal niet uit voor de ervaring die Dragon’s Dogma Dark Arisen heet.
Als je de game destijds niet gespeeld hebt of als je PC gamer bent haal je de game nu in huis: de game is elke cent van de ongeveer 30 euro die je ervoor neerlegt meer dan waard.