Deus Ex GO Review - Ideale puzzelgame voor onderweg?

woensdag, 07 september 2016 om 17:02
Square Enix maakt er tegenwoordig een gewoonte van om bij grote titels een applicatie erbij te maken. We zagen het al met Hitman en Lara Croft en naast Deus Ex: Mankind Divided, krijgen we nu dus ook Deus Ex GO. Of het de kwaliteit van zijn voorgangers kan evenaren lees je in onze Deus Ex GO Review.
Ontwikkelaar Square Enix Montreal wil met elke mobiele game die ze voor een grote serie maken altijd goed kijken naar wat die serie precies speciaal maakt. Zo draait het bij Tomb Raider voornamelijk om exotische locaties en eeuwenoude vallen en bij Hitman om ongezien ergens binnen te komen en op creatieve manieren je doelwit omleggen.
Maar waar draait het bij Deus Ex nou precies om? Square Enix Montreal heeft voor Deus Ex GO drie elementen gebruikt, die volgens haar de serie kenmerken, te weten: hacken, augmentations en de optie om niet elke vijand verplicht te doden.
Deus Ex GO review

Omzeilen is de sleutel

Net zoals Lara Croft GO en Hitman GO is Deus Ex GO een puzzelgame in hart en nieren, met turn-based elementen erin verweven. Als Adam Jensen kom je bij elk level - waarbij er vijftig in totaal zijn - een aantal obstakels tegen, die je moet overbruggen om bij de uitgang te komen.
De meest voorkomende drempel is natuurlijk de menselijke bewaker, die meteen op je af komt rennen als hij je in de smiezen krijgt. Het probleem is dat hij tegelijkertijd een speciaal soort bepantsering aanzet op dat moment, waardoor je ze niet kan uitschakelen. Je kan ze alleen bewusteloos slaan als je niet hebben gezien of als ze weer terug zijn op hun originele positie, maar voor de oplossing is het vaak niet nodig om alle bewakers uit te schakelen.
Een ander obstakel die je tegenkomt zijn turrets, die niet kunnen bewegen, maar wel meteen schieten zodra je in hun vizier terecht komt en dat eindigt over het algemeen niet goed voor Jensen. Gelukkig heb je in sommige levels de mogelijkheid om turrets te draaien of op andere manieren te manipuleren, door computers te hacken. Het is ook mogelijk om bewakers te gebruiken om langs turrets te komen, want met hun speciale bepantsering zullen ze de kogels stoppen als ze op hetzelfde moment langs de turret lopen.
De laatste verkeersdrempels zijn juist tegels die in de grond zakken of kunnen draaien en waar je dus niet overheen kan lopen, maar net zoals de turrets kan je ze manipuleren door middel van computers. Wanneer je ze moet activeren is alleen de vraag, want soms is het bijvoorbeeld handiger om een bewaker in een gat te laten vallen, om daarna de tegel weer omhoog te brengen.
Deus Ex GO review

Variaties die je hersenen laten kraken

Het concept van Deus Ex GO is simpel en het aantal obstakels en hun oplossingen lijken beperkt, maar de combinaties die er in latere levels worden geplaatst en de timing die je daarvoor moet gebruiken, laten je hersenen flink kraken. Daarnaast kan Jensen een eenmalige ‘batterij’ oppakken, die hij kan gebruiken om een augmentation te gebruiken. Zo kan hij bijvoorbeeld, net zoals in Deus Ex: Mankind Divided, tijdelijk onzichtbaar worden of een hologram van zichzelf plaatsen, om bewakers naar die plek te lokken.
De levels kunnen van tijd tot tijd flink frustrerend worden, want naarmate je richting level 50 komt, worden de puzzels erg pittig. Het is daarom soms beter om even te stoppen als het niet lukt, tot rust te komen en iets later het level opnieuw op te starten met een frisse blik. In veel gevallen hebben we op die manier een, op het eerste gezicht, onmogelijke puzzel opgelost.
Deus Ex GO review

Elke week nieuwe puzzels

Als je eenmaal door alle vijftig puzzels heen bent gekomen, dan houdt Deus Ex GO gelukkig nog niet op. Square Enix Montreal brengt namelijk elke week vijf nieuwe puzzels uit, waarvan de eerste op maandag verschijnt en de laatste op vrijdag. Elke week worden de puzzels gefocust op een bepaald element die je waarschijnlijk al ergens bent tegengekomen in de hoofdmissies. Als een nieuwe week begint, dan zullen de oude puzzels niet lokaal worden opgeslagen op je telefoon, maar de ontwikkelaar heeft beloofd dat ze een database zal maken waar je alle levels simpel kan downloaden.
De opmaak van de levels, die in echte Deus Ex-stijl zijn gestilleerd met driehoeken en hetzelfde kleurenpalet als zijn grote broers, zijn bewust simpel gehouden, zodat de levels klein genoeg zijn om op te slaan. De minimalistische opmaak zorgt soms alleen wel voor wat onoverzichtelijkheid en zeker in de hoofdmissies mis je wel eens wat uitleg, met name als het gaat om de augmentations die je op een bepaalde manier moet activeren.
Er is ook een andere reden voor de simpele opmaak, want binnenkort zal er een level-editor verschijnen, waarbij spelers zelf hun eigen levels kunnen maken en die kunnen uploaden, zodat andere spelers de levels kunnen spelen. We kunnen deze functie helaas nog niet testen, maar gezien de originele levels die Square Enix Montreal elke week upload, verwachten we veel van de level-editor en wat het gaat betekenen voor de replay-waarde van Deus Ex GO. Daarna is het alleen nog aan de spelers zelf om de meest sadistische levels te maken.
Deus Ex GO review

Deus Ex GO Review - Heerlijke hersenkraker voor onderweg

Square Enix Montreal heeft ondertussen een reputatie opgebouwd als het gaat om hun GO-games en met Deus Ex GO verzaken ze allerminst. Deus Ex GO is simpel qua concept, maar de hoeveelheid mogelijkheden die er zijn met het beperkt aantal obstakels is duizelingwekkend, allemaal dankzij de combinaties aan interacties die er tussen de obstakels zijn. Als je op zoek bent naar een pittige hersenkraker die je in de trein of in een tussenuur kan spelen, dan ben je bij Deus Ex GO zeker aan het goede adres.