Danganronpa Another Episode Ultra Despair Girls Review

zaterdag, 19 september 2015 om 16:15
Danganronpa is inmiddels een bekende naam voor fans van anime en JRPG's. Ultra Despair Girls vormt een brug tussen de twee voorgaande delen in de spelserie. Of deze spin-off net zo goed is als de voorgaande twee games, lees je in deze Ultra Despair Girls review!
Het verhaal van Ultra Despair Girls speelt zich af een half jaar na Danganronpa: Trigger Happy Havoc, en voor de gebeurtenissen uit Danganronpa 2: Goodbye Despair. Dit derde deel is namelijk een spin-off, die de twee andere Danganronpa games met elkaar in verbinding stelt.
Je speelt als Komaru Naegi, het zusje van hoofdpersoon Makoto uit Trigger Happy Havoc, die een jaar lang opgesloten zat in een appartement in Towa City. Aan het begin van de game wordt ze bevrijd door de Future Foundation, met Byakuya uit Trigger Happy Havoc als een van de leden. Daarna ontmoet ze Toko Fukuwa, die fans zullen kennen als de verknipte meid met een gespleten persoonlijkheid en een zwak voor Byakuya. Samen moeten ze proberen om te ontsnappen uit Towa City.
Hoewel er dus veel personages uit voorgaande games terugkomen, introduceert Ultra Despair Girls ook een hoop nieuwe personages, zoals de nieuwe bad guys in de hoofdrol: een groepje enorm creepy en sadistische kinderen dat zichzelf de Warriors Of Hope noemt. Hun doel is om alle volwassenen in Towa City uit te roeien; dit leidt tot straten bezaaid met lichamen. Lekker gestoord en luguber weer dus, zoals we van de Danganronpa serie gewend zijn.
ultra despair girls review

Geheel nieuwe gameplay ervaring

Ultra Despair Girls speelt totaal anders dan we gewend zijn van de Danganronpa games. Ten eerste verschilt de hoofdrolspeler: dit zijn nu twee vrouwen, in plaats van een man. Tussen deze twee hoofdpersonages kan je tijdens het spelen wisselen. Zo speel je meestal als Komaru, maar tijdens de gevechten is het handig om soms de hulp van seriemoordenares Genocide Jack in te roepen, de andere persoonlijkheid van Toko Fukawa.
Verder heeft het genre een totaal andere wending genomen. Van de murder mystery games die we gewend zijn, ligt de focus nu op een shooter vol actie. Je moet in het spel je weg vinden door Towa City, want je doel is om uit deze stad te ontsnappen. Alleen is er slechts één probleem: Towa City zit vol met Monokuma's, die iedereen in hun pad ombrengen, jou daarbij inbegrepen.
Een andere belangrijke verandering is het cameraperspectief, wat van first-person in de voorgaande games is veranderd naar third-person in Ultra Despair Girls. Dit is in het begin wel even wennnen dus, aangezien we gewend zijn Danganronpa in first-person te spelen. Verder werkt de besturing nog wel hetzelfde als bij voorgaande games.
ultra despair girls review

Nieuwe Truth Bullets en Monokuma's

Een hele belangrijke nieuwe toevoeging is dus de vele actie in het spel. Komaru gaat gewapend met een Hacking Gun, die ze aan het begin van het spel gekregen heeft van Byakuya. Deze Hacking Gun kan uitgerust worden met verschillende Truth Bullets, die allemaal verschillende effecten hebben. We kennen de Truth Bullets al uit voorgaande games, maar in plaats van deze op woorden te schieten, gebruik je ze nu om op Monokuma's te schieten.
Je hebt beschikking over veel verschillende Truth Bullets: zo heb je Break, wat eigenlijk gewoon de functie van een normale kogel heeft. Dance, om vijanden te laten dansen en het zo makkelijker te maken om af ze te schieten. Move, om objecten in de spelwereld te bewegen en Detect om verborgen teksten of aanwijzingen te laten oplichten. Dit zijn niet de enige Truth Bullets: in totaal kan je kiezen uit acht verschillende types.
Ultra Despair Girls biedt niet alleen nieuwe Truth Bullets, maar ook een groot scala aan nieuwe vijanden. Zo heb je een hoop nieuwe Monokuma's, die allemaal weer een andere aanpak vereisen. Neem bijvoorbeeld de Bomber Monokuma, die met bommen gooit, of de Guard Monokuma, die uitgerust is met een riot-schild.
Verder biedt de game bijvoorbeeld Ball Monokuma, Junk Monokuma of Beast Monokuma. Alle verschillende Monokuma's vereisen een andere manier van denken, en bepaalde Truth Bullets zijn effectief tegen bepaalde Monokuma's. Hoewel de nadruk van Ultra Despair Girls dus op actie ligt, moet je nog wel steeds je hersens gebruiken en goed nadenken.
ultra despair girls review

Geen Japanse audio?!

Bij het opstarten van het spel kwam een nare verrassing tevoorschijn: het spel bevat geen Japanse audio. Na wat zoeken op internet werd bekend dat je de Japanse audio kan downloaden via de PlayStation Store. Dit is dus blijkbaar een aparte add-on voor de game. Gelukkig hoef je hier niet voor te betalen, maar je hebt wel veel ruimte op je geheugenkaart nodig: het stemmenpakket neemt namelijk 1.8GB in beslag!
Dan zit er in het spel zelf ook geen functie om tussen stemmenpakketten te wisselen, dus wanneer je de Japanse stemmen wil hebben moet je dit selecteren bij het beginnen van een New Game. Denk er dus aan dat je deze optie selecteert aan het begin van het spel, anders is later veranderen niet meer mogelijk!
Een andere optie die verwijderd is, is de save-knop in het pauzemenu. Dit is erg jammer, aangezien Danganronpa zo heerlijk wegspeelt terwijl je net even onderweg bent. Nu moet je het spel opslaan door middel van checkpoints (in de vorm van een WC voor kinderen), die helaas niet erg vaak voorkomen. Je vindt ongeveer elke 15 tot 20 minuten een nieuw checkpoint, dus even snel nog een paar minuutjes in de bus gamen is er niet meer bij.
Verder zijn er een aantal andere punten in Ultra Despair Girls die de speelervaring net wat minder fijn maken. Zo is de game soms een beetje buggy, bijvoorbeeld wanneer je ergens langs wil lopen en je opeens vast komt te zitten. Verder kan je alleen ammo verkrijgen via vending machines die je af en toe tegenkomt, en heel soms via item drops. Dit zorgt er dus soms voor dat je zonder ammo kan komen te zitten, wat nogal irritant kan zijn als er veel vijanden in de buurt zijn.
ultra despair girls review

Veel minigames en uitdagingen

Hoewel de nadruk van Ultra Despair Girls op actie ligt, bevat het spel nog steeds de benodigde uitdagingen voor je hersenen. Deze uitdagingen komen in de vorm van minigames en challenges.
Soms kom je in bepaalde ruimtes terecht, waar je een challenge op moet lossen om de kamer uit te kunnen komen. Je moet bijvoorbeeld een bepaalde code kraken om de deur te openen, waarvoor je verschillende abilities moet gebruiken en goed moet zoeken. Ook kan je op deze manier bijvoorbeeld ongemerkt langs een grote groep enemies komen. De Monoku-man machine, een andere minigame, laat manieren zien waarop je op de beste manier door de volgende ruimte kan komen.
ultra despair girls review

Ultra Despair Girls review - Geen typische Danganronpa ervaring

Hoewel het spel dus oude bekenden bevat, een bekende soundtrack en het verhaal een brug vormt tussen de twee voorgaande delen, biedt Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls geen typische Danganronpa ervaring. Dit komt voornamelijk door de compleet veranderde gameplay, wat op zich dus niet erg is, maar zoek je een spel dat net als de voorgaande games is, dan is dat niet Ultra Despair Girls.
Ook het missen van de save-functie en de afwezigheid van het Japanse stemmenpakket in de game is erg jammer. Wel speelt Ultra Despair Girls weer heerlijk lekker weg, en kan je makkelijk een paar uur achtereen in deze game stoppen. De vernieuwde gameplay zorgt voor een nieuwe ervaring en is weer heerlijk luguber en gestoord. De game is alleen niet zo goed als we gewend zijn van andere delen uit de serie.