Assetto Corsa Review - Meest realistische racer ooit

Review
donderdag, 01 september 2016 om 10:05
xgn google image
In een wereld die gedomineerd wordt door Gran Turismo en Forza is het de beurt aan een nieuwe markttoetreder. Assetto Corsa racet de huiskamer in voor de PlayStation 4 en Xbox One. Maar kan de nieuwkomer mee met geroutineerde tegenstanders als Forza en Gran Turismo? Lees het in de Assetto Corsa review.
Ontwikkelaar Kunos Simulazioni had maar één ding voor ogen tijdens het maken van deze nieuwe sim-racer. Assetto Corsa moest het meest realistische racespel ooit worden. Op deze manier gaat Assetto Corsa de strijd aan met beroemde titels als Forza en Gran Turismo. Maar maakt de nieuwe sim-racer ook genoeg indruk?

Meest realistische racegame ooit

Laten we beginnen met het speerpunt van Assetto Corsa. Niet de prachtige naam van de game, maar het realisme staat centraal in dit meesterwerk van Kunos Simulazioni. Zoveel mogelijk licenties zijn aangetrokken voor officiële automerken en authentieke circuits. Sterker nog, er is een speciale lasertechniek gebruikt om alles er zo authentiek mogelijk uit te laten zien.
Niet alleen de circuits en auto’s zijn dat ten goede gekomen, ook het rijgedrag profiteert daarvan. Lastige bochten of verkeerde instuurmomenten kunnen je duur komen te staan. Assetto Corsa benadert de realiteit, meer zelfs dan concurrenten Forza en Gran Turismo. De concurrenten staan er echter niet om bekend slecht te zijn op dit vlak. Met realisme alleen gaat Assetto Corsa dus geen potten breken op deze markt.
Assetto Corsa review

Ten goede van gameplay en rijgedrag

Laten we het dan eens hebben over een ander belangrijk aspect van racegames waarbij simulatie centraal staat: het rijgedrag. Eerder werd al duidelijk dat het rijgedrag enorm realistisch is. Bij geen enkele andere game voel je echt hoe hard er daadwerkelijk gereden wordt. Bij Assetto Corsa is het dan ook zeker te prijzen dat je bij een snelheid van boven de 200 km/h echt wel het gevoel hebt dat je hard gaat.
Alles begint te trillen, bij ieder hobbeltje voel je de vering en daarmee de grip veranderen. Uitmuntend en verfrissend, maar zeker niet minder moeilijk. Probeer een Ferrari maar eens onder controle te houden als je met 200 km/h een bocht omgaat. Of probeer op dezelfde manier een Fiat 500 onder controle te houden als je met 60 km/h een bocht in vliegt.
Assetto Corsa review 1

Realistisch, maar dus wel moeilijk

Bij het rijgedrag is zeker een behoorlijke moeilijkheidsgraad van belang. Zonder oefening en opbouw van vaardigheden ga je nergens komen. Hoewel zeer realistisch, kan het wel eens frustrerend zijn als je de klassieke Lotus Formule 1 auto maar niet fatsoenlijk onder controle kan krijgen.
Wat ook voor veel problemen kan zorgen, is schade aan de auto. Iedere auto voelt anders, maar de auto krijgt een hele eigen wil zodra je wat schade gereden hebt aan bijvoorbeeld de voorbumper. Je kan het feit dat schade technische impact heeft uitschakelen, maar welke sim-racer doet dat? Assetto Corsa benadert daadwerkelijk de realiteit, maar bedenk wel dat deze game behoorlijk frustrerend kan zijn om diezelfde reden.
Assetto Corsa review 2

Visueel voldoende, maar niet top

Maar hoe ziet zo’n racegame er dan uit die streeft naar absoluut realisme? Het antwoord daarop is: niet slechter of beter dan de concurrentie. En hoewel dat eigenlijk niet genoeg is voor Assetto Corsa is het toch niet slecht dat een nieuwe toetreder op de markt mee kan doen met grote titels als Gran Turismo en Forza. Gran Turismo komt in 2017 echter pas met een eerste officiële titel voor de PlayStation 4.
De circuits zijn met een laser zo realistisch mogelijk nagemaakt en de auto’s zijn voorzien van de kleinste details. Ook is de instap animatie voorafgaand aan een race erg vermakelijk. De startgeluiden van de verschillende auto’s en de soundtrack zorgen daarnaast voor een goed gevoel. Visueel en qua audio is Assetto Corsa dus zeker niet teleurstellend, maar ook weer niet totaal verbluffend te noemen.
Assetto Corsa review 3

Gelimiteerd wagenpark

Zoals eerder al aangehaald werd zijn er genoeg licenties binnengehaald. Veel merken zijn in Assetto Corsa van de partij met een totaliteit van ongeveer 120 auto’s. Dit is uit te breiden met latere of direct downloadbare extra content. Op het eerste opzicht lijkt zo’n uitgebreid wagenpark wel voldoende, maar niets is minder waar. Tussen de Ferrari's en BMW's is er een missende factor in Assetto Corsa.
Het probleem is dat het type wagens nogal uit elkaar liggen, waardoor er binnen een klasse weinig keuze is. Zo zijn er maar een handjevol klassieke F1-wagens en een paar auto’s van de klasse Fiat 500 (wel veel supercars). Zo worden races eentonig. Wat Forza bijvoorbeeld in haar career mode heel goed doet, is races te organiseren waarin verschillende auto’s van eenzelfde categorie het tegen elkaar opnemen.
Assetto Corsa review 4

Een mooi stukje Nederland

Afgezien van het wagenpark is er natuurlijk nog een andere vorm van content van belang in een sim-racer die Assetto Corsa toch zeker is: de circuits. En... tromgeroffel... jawel, ons eigen Zandvoort is van de partij. Anders dan de MotoGP titels met Assen komt het niet vaak voor dat er een Nederlands circuit te vinden is in een videogame. Kudo’s dus voor Kunos Simulazioni.
Naast Zandvoort zijn er nog een aantal vooraanstaande GP circuits en andere bekende tracks van de partij. Onder andere de Nürburgring is op vele verschillende manieren te berijden in je strakke bolide. Ook de circuits zullen in de toekomst weer uitgebreid worden door middel van add-ons. Op het moment zijn er 18 circuits, te rijden in verschillende configuraties.
Assetto Corsa review 5

Modi en mogelijkheden

Op die circuits kun je meedoen aan meerdere soorten events. Assetto Corsa heeft verschillende modi waarin je kan doen en laten wat je wil. Zoveel mogelijk rondjes rijden in Time Attack, voor jezelf oefenen in practice mode, dragracen en zelfs driften. Uiteraard zit er ook een hele uitgebreide career mode in Assetto Corsa.
En als je dat allemaal nog niet genoeg vindt, kun je jezelf gaan werpen op challenges en events. Of als je het aandurft, misschien zelfs multiplayer, waarin je in verschillende modi opneemt tegen je kameraad gamers. Hoewel de career mode zeker niet origineel is, is het wel de moeite waard om een aantal uur in te steken.
Assetto Corsa review 6

Hoop op extra content

Assetto Corsa staat dus zeker zijn mannetje als het gaat om de realistische ervaring. Maar het uiteindelijk gelimiteerde wagenpark en 'slechts' 18 circuits spelen de game toch parten. Hierdoor ontbreekt uiteindelijk de afwisseling. En dan zul je toch wat minder uren uit de game kunnen halen, iets dat je juist wil in een racegame als deze.
Dat is bij Forza en Gran Turismo door de oneindige content een stuk simpeler. De hoop is dus dat Kunos Simulazioni de game genoeg ondersteunt met challenges, events en extra content. En laten we dan hopen dat deze extra content dan niets of heel weinig gaat kosten.
Assetto Corsa review 8

In een wereld...

Dat Assetto Corsa de meest realistische racegame tot nu toe is, staat boven alles. Hopelijk implementeren Forza en Gran Turismo een hoop van de kleine details die Assetto Corsa maken tot de sim-racer die het op het moment is. Hoe goed Assetto Corsa op het gebied van realisme dan ook mag zijn, de concurrentiestrijd met de aankomen de Gran Turismo en volgende Forza gaat de game naar verwachting niet winnen.
In een wereld zonder Gran Turismo en Forza zou Assetto Corsa de perfecte racetitel zijn, maar helaas zijn er een aantal factoren die ertoe leiden dat Assetto Corsa (nog) niet behoort tot het rijtje topgames waar de twee eerder genoemde wel instaan. Hopelijk kan met voldoende extra content met betrekking tot auto’s, circuits en nieuwe uitdagingen daarin verbeteren.
Dit artikel is op 29 mei 2020 bijgewerkt.
Cijfer: 8

Populair Nieuws