Acquitted Seizoen 2 Review (DVD) - Duurt eerlijkheid het langst?

zondag, 25 juni 2017 om 10:04
Eerlijkheid duurt het langst. Het is een bekende slogan en een die op het lijf is geschreven van de hoofdrolspeler van Acquitted. In deze Acquitted seizoen 2 review lees je hoe de Noorse serie verder gaat waar seizoen één is gebleven.
In seizoen één maakten we kennis met Aksel, een net geklede man die terugkeert naar de plek waar hij is opgegroeid. Hij is inmiddels een succesvol man en er lijkt grote distantie te zijn tussen hem en zijn broer en moeder. Niet zo gek, want twintig jaar geleden is er iets gebeurd. Een meisje is vermoord en Aksel wordt gezien als dader. Of werd, want hij is min of meer vrijgesproken.
Zijn terugkomst doet dan ook veel stof opwaaien. En na het spannende eerste seizoen smaakt het naar veel meer, want aan het einde van seizoen één (let op spoiler volgt!) deed William een markante uitspraak. William was min of meer een goede vriend van Aksel die al jarenlang een vaderachtige rol op zich nam en altijd in Aksels onschuld geloofde. Maar hoe onschuldig is iedereen nu eigenlijk?
Acquitted Seizoen 2 Review

Een zoektocht naar de waarheid

Acquitted seizoen 2 moet je niet kijken als je seizoen één niet hebt gezien, want qua verhaal sluiten de series naadloos op elkaar aan. Aksel, wederom gespeeld door Nicolai Cleve Broch, is gebrand om de waarheid boven tafel te krijgen. Want één ding is zeker: hij heeft de moord niet gepleegd. En als kijker geloof je dat ook zeker wel. Je gelooft de strijd die hij constant voert en de priemende ogen van mensen die hem al twintig jaar veroordelen. Maar wie is de dader?
Je zou zeggen William. En dus doet Aksel er alles aan om de man voorgoed het zwijgen op te leggen. Qua setting bekent dit dat veel meer stukken van de dramaserie zich afspelen in de rechtszaal. En nee, dat wordt gelukkig nooit saai. Fascinerend is dat net als je denkt als kijker elk stukje te kennen er opeens weer nieuwe informatie aan het licht wordt gebracht. En daardoor is Acquitted seizoen 2 nog sterker en spannender dan het eerste seizoen.
Acquitted Seizoen 2 Review

Focus ligt ditmaal op andere personen

Er is veel minder screentijd voor Aksels broer, moeder en andere personen, maar des te meer voor Aksel, William en diens vrouw Eva (Lena Endre). In seizoen één liet ze al zien wat voor heks ze kan zijn en in Acquitted seizoen 2 is dit nog erger. Ze is twee handen op één buik met William en ontzettend achterbaks. Logisch dat Aksel haar wel wat kan aandoen! Ze drijft hem tot complete waanzin en wat dat betreft is het acteerwerk van de bovenste plank.
Aan de ene kant is het jammer dat bepaalde personages minder tijd krijgen. Zo is de relatie tussen Aksel en zijn moeder, die zo belangrijk was in het eerste seizoen, nu wat minder geloofwaardiger en meer op de achtergrond komen te staan. Daar staat wel tegenover dat het verhaal als geheel geloofwaardiger is.
Acquitted Seizoen 2 Review

Acquitted Seizoen 2 Review - Vermakelijk drama

Wat voorop staat is de moord en alle problemen die erbij komen kijken als iemand onterecht wordt veroordeeld. Een beetje vergelijkbaar met het geworstel zoals gebeurd in Jagten, een Scandinavische film. Al speelt Nicolai nou ook weer niet de sterren van de hemel, zoals Mads Mikkelsen dat daar wel deed.
Dat neemt niet weg dat Acquitted seizoen 2 zeer onderhoudend is en sowieso een must om te kijken als je deel één gezien hebt. Er worden simpelweg veel meer vragen beantwoord die in seizoen één niet werden beantwoord. Al blijven sommige dingen ook nog steeds onduidelijk, wat doet vermoeden dat er een derde seizoen komt!