A Cinderella Story If The Shoe Fits Review (DVD) - Uitgemolken franchise

zaterdag, 24 september 2016 om 15:02
De ‘A Cinderella Story’ franchise is terug met een compleet nieuw deel en dit keer een stuk moderner. In 2017 verschijnt de film voor het eerst op de televisie. Maar tot die tijd moeten wij het met de DVD doen. Of dat het waard is lees je hier in de A Cinderella Story If The Shoe Fits Review!
De eerste verfilming uit de ‘A Cinderella Story’ reeks verscheen in 2004 in de bioscopen. Wij laten even een traantje, want dit betekent dat deze klassieker inmiddels alweer twaalf jaar oud is en ook Hilary Duff alweer een aardige tijdje niet meer is verschenen in vermakelijke chick flicks. Dat terzijde gelaten viel de film ook bij de rest van het jonge publiek goed in de smaak met een box office resultaat van $70 miljoen. Een franchise was geboren.

Zoveel keus voor de prins

In 2008 uit werd het stokje overgenomen door ‘Wizards Of Waverly Place’ sterretje Selena Gomez. Haar ‘Another Cinderella Story’ volgde hetzelfde soort verhaal, maar de nadruk lag vooral op het zang- en danstalent van het karakter. Helaas wist de film nooit de bioscopen te halen en verscheen het gelijk op DVD. Niet snel daarna begon Disney met het uitzenden van de film en toch gaven ze de franchise nog niet op.
‘Pretty Little Liars’ ster Lucy Hale werd namelijk in 2011 gecast voor opnieuw een sprookje genaamd ‘A Cinderella Story: Once Upon a Song’. De film was vermakelijk en ook menig publiek werd verrast door het gouden strotje van Lucy Hale. Toch kon de film niet tippen aan de blockbusters in de bioscopen en verscheen ook deze film gelijk in de schappen.
In 2015 besloot Disney het over een andere boeg te gooien. Diens geanimeerde sprookjes moesten tot leven worden gebracht en ‘Cinderella’ was de eerste. Deze verfilming verscheen wél in de bioscopen en viel óók nog eens in de smaak! Nog altijd gefocust op de ouderwetse chick flicks en de bijbehorende sleepovers besloot Warner Bros nog een poging te wagen.

a-cinderella-story-if-the-shoe-fits3

De Musical

In ‘A Cinderella Story: If The Shoe Fits’ speelt opnieuw een Disney-ster de hoofdrol. Sofia Carson kruipt in de huid van Tessa. Zonder enige uitleg of voorgeschiedenis vallen we het verhaal binnen. In dit verhaal wordt Tessa gedwongen haar vervelende stiefzusjes en stiefmoeder te assisteren tijdens de audities van een groot Assepoester toneelstuk.
Alleen VIP-mensen kunnen deelnemen aan de auditie en al snel komen er vele wanhopige typetjes in beeld. Iedereen wil namelijk Assepoester zijn wanneer blijkt dat Reed (Thomas Law) de rol van prins zal vertolken. Wanneer de audities beginnen, lijkt het een beetje op alles wat we al eerder gezien hebben in High School Musical. Tot Tessa besluit dat zij alles in zich heeft om de rol van Assepoester te bemachtigen.
Natuurlijk kan ze niet zomaar als haarzelf op het podium gaan staan en transformeert daarom al snel naar de Britse Bella met blonde pruik. Maar wanneer Reed zo ondersteboven van haar is, weet ze niet meer of ze het juiste heeft gedaan. Ze eindigt dan ook in een lastige situatie wanneer Bella de rol van Assepoester toegewezen krijgt, maar Reed juist toenadering zoekt bij Tessa. Zal Tessa eindelijk eens kiezen voor haar eigen geluk?
a-cinderella-story-if-the-shoe-fits2

Auto-Tune

Het verhaal kent weinig vernieuwing aangezien we het concept van een eeuwenoud verhaal volgen. Toch is het grappig dat de makers voor een Assepoester toneelstuk in een Assepoester film hebben gekozen. Het is origineel en zal ongetwijfeld aanslaan bij de jongere meisjes. En de acteurs zijn perfect gecast voor het karakter dat ze moeten weergeven.
In de eerste scène blijkt dat Sofia Carson een gouden keeltje heeft. Jammer is wel dat elk liedje duidelijk in een studio is opgenomen. Wanneer iemand auditie doet, is het namelijk best leuk om gewoon de rauwe versie hier van te horen. Daarentegen lijkt het alsof er flink gebruik is gemaakt van auto-tune. En ook sommige shots laten duidelijk zien dat de makers het concept CGI nog niet helemaal doorhebben.

Hannah Montana

De stiefzusjes zijn opnieuw stereotyperend neergezet als twee minder aantrekkelijke meiden met een wat sullige houding. Terwijl de gemene stiefmoeder er alles aan doet zelf beroemd te worden (Jennifer Tilly). Alles aan Bella schreeuwt Hannah Montana wanneer ze haar blonde pruik opzet en het blijft apart dat niemand door heeft dat het eigenlijk Tessa is. Maar goed, in sprookjes kan blijkbaar alles.
Gelukkig is er nog wel iets positiefs aan de hele film. Het is namelijk voor het eerst dat een wat feministischere kant van Assepoester wordt belicht. Ze kan namelijk ontzettende goed motoren repareren en zal op het einde ook zeker niet op een paard springen!

a-cinderella-story-if-the-shoe-fits1

DVD Extra’s

De film wordt alleen uitgebracht op een wat standaard DVDtje en de voorkant zal dan ook voornamelijk alleen jongere meisjes aanspreken. Betreft de extra’s bevat het schijfje drie verschillende opties. Hou je van dansen of zingen, dan zijn de videoclips aan te raden. Dit scheelt een hoop moeite dan wanneer je helemaal terug moet spoelen naar het juiste moment in de film!
De verwijderde scènes daarentegen zijn niet echt de moeite waard te bekijken. Veelal overbodige dialogen of scènes waarvan het nut uitblijft worden hier getoond; niet gek dat ze uiteindelijk de film zelf niet hebben gehaald. Gelukkig zijn de drie featurettes dan wel weer semi-vermakelijk, maar wanneer we hier teveel op in gaan blijft de verassing uit!

A Cinderella Story: If The Shoe Fits Review - Auto-tune gedreven

Wanneer je een slaapfeestje moet organiseren voor een stel jonge tieners is dit de perfecte film. Hou er een karaoke-en danspartij bij en het feestje wordt zeker een succes. Meer dan dat zit er voor deze film niet in door het slappe verhaal en het heftige gebruik van auto-tune. Het eerste deel uit 2004 is nog steeds moeilijk te overtreffen en de pogingen tot nu toe zijn niet meer dan wat uitgemolken mislukkingen.
Cijfer: 5