Mario Kart 8 Review
De Wii U verkoopt niet zoals Nintendo had gehoopt en er duiken continu cijfers op over het verlies dat het bedrijf oploopt. Wat is de beste remedie om het tij te keren? Bakken met goede first party-titels naar de console brengen, zoals in dit geval Mario Kart 8!
De oude formule in een nieuw jasje
Het basisprincipe van Mario Kart staat al jarenlang zo vast als een huis. Er zijn 16 gloednieuwe circuits speciaal voor dit achtste deel in de serie ontworpen. Hiernaast zijn er 16 oude circuits uit eerdere titels in de reeks uit het slop getrokken en voorzien van een nieuw likje HD-verf.
Langs de kant van de weg staan diverse bekende Nintendo-figuren, zoals Yoshi's en Toad's. Op de billboards aan de zijkant van de baan lacht Birdo ons vrolijk toe. Toch blijft het geheel herkenbaar als je de oude games hebt gespeeld. Het is dan ook letterlijk een feest van herkenning voor iedere Nintendo-fan.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Je hebt remakes en 'remakes'. Tegenwoordig is het gebruikelijk om exact hetzelfde spel als vroeger in een hogere resolutie op de markt te brengen onder de term 'remake'. Mario Kart 8 doet hier gelukkig niet aan mee. Alle opgepoetste banen zien er net zo indrukwekkend uit als hun nieuwe tegenhangers.
De nieuwe banen zijn om door een ringetje te halen. Een greep uit het aanbod: een kasteel met een gigantisch stenen versie van Bowser, een Twomp-ruïne, een baan bestaande uit snoepgoed en een heus vliegveld. Je kunt het zo gek niet bedenken of een baan zit in het spel.
Net als in zijn voorganger op de 3DS is het dit keer ook mogelijk om onder water te racen of je rit per paraglider in de lucht voort te zetten. Dit zorgt net voor de perfecte afwisseling die de serie, aangezien de gameplay zo een twist krijgt.
Raceplezier in alle soorten en maten
Uiteraard zou het spel zichzelf geen Mario Kart mogen noemen als niet alle bekende opties aanwezig waren geweest. Er zijn acht verschillende cups, drie verschillende racesnelheden en er is een spiegel-modus. Bij iedere cup kun je een drie-sterren-ranking behalen. Dit zorgt voor de nodige uitdaging. Alleen de doorzetter weet dit overal voor elkaar te krijgen.
Verder kun je met vrienden racen, het opnemen tegen een eerder opgenomen of gedownloade 'ghost' en een potje ouderwets ballonnen van elkaars kart kapot knallen. Nou ja, ouderwets. In Mario Kart 8 speelt deze bekende modus zich af op normale racebanen, in tegenstelling tot de speciale arena's uit de eerdere delen. Hierdoor ben je continu naar elkaar op zoek en haalt gaat de magie die deze modus leuk maakte grotendeels verloren. Erg jammer!
Woohoo! Here we go (again)!
Hoe je het ook wendt of keert, de release van een nieuw deel in de Mario Kart-franchise zorgt gegarandeerd voor veel uurtjes spelplezier. Alleen op de bank of met wat goede vrienden en een zak chips. Decennia lang hebben we kunnen genieten van Mario's kartavonturen en ook dit keer weet de - door Charles Martinet ingesproken - Italiaan ons te verrassen met zijn trukendoos.
Iets wat direct opvalt, als je het spel voor de eerste keer opstart, zijn de schitterende graphics. Het Mushroom Kingdom en zijn inwoners hebben er nog nooit zo florissant uitgezien. Alles draait op een soepele 60 frames per seconde in Full HD, waardoor de kleuren en details het scherm uit lijken te springen. De vlammen schieten letterlijk onder je kart vandaan.
Nooit eerder zag Mario Kart er zo schitterend uit!
Mario Kart 8 laat echt de volle potentie zien van de grafische capaciteiten van de Wii U. Wie nu nog twijfelt of de console van Nintendo zich kan meten met de Playstation 4 en Xbox One, hoeft maar een seconde van het spel te zien om compleet weggeblazen te worden.
De schaduwen, details van de personages en werelden, wolkjes, explosies en vuurballen zorgen voor een geheel nieuwe ervaring in de Mario Kart-reeks. Als je een tunnel inrijdt, gaan de lichten van je kart automatisch aan en onder water schieten de bubbeltjes rond je kart naar boven toe. Alles ademt Nintendo. Het spel is dit keer overigens ook in het Nederlands te spelen, wat een leuke meerwaarde kan zijn voor de jongere spelers.
Het Mushroom Kingdom staat letterlijk op zijn kop
De grote trekpleister van Mario Kart 8 is het verdraaien van de zwaartekracht op bepaalde stukken van de kartbaan. Je rijdt een blauwe streep voorbij, je wielen klappen opzij - zoals we allemaal kennen van de Delorean uit Back to the Future - en voor je het weet hang je op je kop. Toch klinkt dit spannender dan de nieuwe optie in werkelijkheid is.
Dit komt voornamelijk doordat je zelf niet doorhebt dat je in een rare positie rijdt. Het haar van de prinsessen hangt een beetje vreemd naar boven (of onderen?), maar verder merk je niet veel verschil ten opzichte van het rijden op een vlakke baan.
De camera blijft achter je personage en voor je gevoel verandert er weinig tot niets. Pas op het moment dat je de re-play van je rit bekijkt, kom je tot de conclusie dat de wereld letterlijk even op zijn kop heeft gestaan. Wat wel verandert is het boosten op het moment dat je een anti-zwaartekracht zone betreedt. Als je tegen een ander personage opbotst krijg je allebei een boost. Dit gebeurt ook als je een speciaal blauw paaltje op het circuit aanraakt. Altijd handig om net even die extra snelheidswinst mee te pakken.
Babies, helden, schurken en Koopalings
In Mario Kart 8 zijn weer veel bekende karakters uit het Super Mario-universum bereid om in het kartwagentje te stappen. Naast de bekende gezichten als Mario, Luigi, Peach, Donkey Kong en Wario is het dit keer ook de beurt aan de hele Koopa-familie uit Super Mario Bros 3.
De babies vieren wederom hun terugkeer en maken samen met onder andere Metal Mario de mix - bestaande uit 30 verschillende karakters - compleet. Op zichzelf staand een mooi aantal, wat dit nieuwe deel in de franchise meteen bovenaan laat staan op de ladder van de hoeveelheid speelbare personages in een Mario Kart-titel.
Teveel vrienden, te weinig vreugd?
Het enige probleem is dat de karakters erg op elkaar lijken. Er valt een duidelijke onderverdeling te maken in een aantal groepen. Er zijn babies, schurken, helden, Koopalings, metalen en vijandelijke karakters om onder de knoppen te nemen.
Helaas zit er niet veel verschil tussen het spelen met personages als Baby Peach en Baby Rosalina. Hierdoor voelt het of je minder keuze hebt in het kiezen van je bestuurder. Eerdere titels in de serie kwamen vaak erg origineel uit de hoek met relatief onbekende Mario-veteranen als King Boo en Pete de Piranhaplant. Mocht je je handen kunnen leggen op de Super Nintendo-controller voor de Nintendo Wii is het helemaal feest, want hiermee kun je ook naar hartelust over de cicuits scheuren. Dat gaat je vast veel nostalgische gevoelens opleveren!
Acht voor de prijs van één
Wat wel echt de moeite waard is, zijn de items. Misschien is dit wel het leukste onderdeel in de Mario Kart games. Je hebt ze in alle soorten en maten. Uiteraard zijn er voor dit specifieke deel weer flink wat nieuwe items uit de kast getrokken.
Zo kun je dit keer aan de slag met een setje vuurballen, een bob-omb, een muntje, boomerang, een piranha-plant en een complete set van acht verschillende power-ups om achter elkaar af te vuren. Als dat geen ultieme chaos oplevert op de overbekende wiebelige regenboogbaan!
Verschillende niveau's op één enkele kartbaan
Nog steeds krijgen de achterliggende spelers de beste items. Hierdoor heeft iedereen een kans om te winnen. Je moet dus niet gek opkijken als je oude oma je plots met een vaart voorbij komt. De balans tussen vaardigheden en items is dit keer gelukkig wel iets beter verdeeld, waardoor je als complete no-no niet meer zo gemakkelijk als eerste over de finishlijn zal rijden. Je zult er meer voor moeten knokken. Geef dus vooral alles wat je hebt!
Dit systeem geeft spelers van verschillende niveaus de kans om toch samen te kunnen spelen. In de meeste games wint de beste speler altijd. In Mario Kart kun je dat wel vergeten.
Eindelijk ben je aan het einde van het derde rondje met de finish in zicht. Nog enkele meters. Je kunt de overwinning proeven. BAM! Een blauw schildje raakt je van achter en je zusje lacht je vierkant uit als ze je voorbij scheurt over de finishlijn. Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen.
Mario Kart is vanaf nu ook On Demand beschikbaar
Eén van de dingen die meteen opvalt is de toevoeging van Mario Kart TV. Ieder rondje dat je gereden hebt, wordt voortaan opgenomen door Lakitu en is via het hoofdmenu op elk willekeurig moment terug te kijken. Hiervoor hoef je zelf niets in te stellen, want alles gebeurt op de automatische piloot. Wel zo handig op het moment dat jij je buurjongen wilt laten zien, hoe je de dag ervoor je klasgenoot de Rainbow Road hebt afgebeukt.
Bekijk je je acties liever in slowmotion of ga je voor versnelde actie? Geen probleem, het is allemaal mogelijk met het ingebouwde terugkijk-menu. Deel je rit ook gelijk via het internet, zodat echt iedereen mee kan kijken naar jouw glorieuze overwinning. Yeah, i'm a winner. Woohoo!
Schiet via het internet een blauw schild naar je vrienden
Over het internet gesproken, dit keer is het opnieuw mogelijk om - in je eentje of met vrienden - online te strijden tegen vreemden of elkaar. Zwevende Toad's in ruimtepakken verwelkomen je in een simpel menu. Met enkele klikken maak je een toernooi aan of doe je mee aan dat van een ander (door het invullen van een code).
Dit werkt een stuk beter dan het Friend Code-systeem, wat er overigens nog wel inzit voor iedereen die graag met vrienden samenspeelt. Helaas was op het moment van recenseren nog vrijwel niemand online op de servers, waardoor over het online-gedeelte weinig te zeggen valt.
Raakt Mario echt nergens van de baan?
Mario Kart 8 doet een heleboel dingen goed. Het spel voelt netjes afgewerkt en biedt weer de nodige vernieuwing die de franchise nodig had. Het HD-jasje zorgt voor een totaal andere ervaring en geeft je weer de Nintendo-kriebels, zoals je die in de goede oude tijd in je buik voelde. De toevoeging van een toeter op je Gamepad zorgt bijvoorbeeld voor de nodige lachsalvo's. Altijd leuk als voor aanvang van de race alle overige personages zich omdraaien in hun kart om te zien welk figuur als een mongool in zijn karretje zit te toeteren. Dit geeft de titel de magie waar iedereen van houdt.
Toch zijn er wat zwakke schakels aanwezig, die de kers van de spreekwoordelijke taart weten te eten. Een voorbeeld hiervan zijn de laadschermen. Ieder level wordt geladen aan de hand van een strak zwart-wit laadscherm. Geen probleem natuurlijk, maar dit duurt soms wel een beetje aan de lange kant. Storender zijn de compleet zwarte leegtes, die je te zien krijgt na het einde van een (multiplayer) race. Het beeld gaat even op zwart en na tien seconden floept het beeld weer terug, net op het moment dat je ging twijfelen of je Wii U het zojuist had begeven.
De winnaar van de zilveren beker
Over het algemeen kunnen we concluderen dat Mario Kart 8 een meesterwerkje is. Het spel stijgt met kop en schouders boven de meeste Wii U-releases uit en is een kwalitatief hoogwaardig Nintendo-product. Er is echter net iets te weinig vernieuwing aanwezig om te spreken van een echt pareltje. De tweede plaats - ofwel de zilveren beker - is beter op zijn plek. Middagen achtereen zal je weer met je maten in de weer zijn om bananen voor hun karretje te mieteren. Er is niets leuker dan je vrienden op het allerlaatste moment voorbij scheuren.