Maar wat is er dan precies zo retro aan Might & Magic X Legacy horen we jullie vragen. Op het eerste gezicht lijkt het op je typische first-person RPG met kastelen, dungeons, vijanden en bergen loot. Het gebeurt ook pas wanneer je jouw eerste stappen zet dat je merkt dat je je over een grid beweegt. De hele wereld is opgemaakt uit een raster van kleine vakjes. Dat betekent dat je stappen vooruit en terug kunt zetten en negentig graden kunt draaien. Een beetje zoals bij een schaakbord, maar dan met een grote open wereld waar veel te verkennen is. Might & Magic fans zullen deze techniek herkennen uit de allereerste titels in de franchise, maar betekent dit dat we de turn-based grid RPG nog steeds een warm hart toedragen?

Van vakje naar vakje

Dat is de grote vraag met Might & Magic X Legacy. Voegt het lopen over een raster, naast het voldoen aan de nostalgische gevoelens, nog wel wat toe? Bij het verkennen helemaal niets. Je krijgt grote open gebieden voorgeschoteld en toch weet de game het klaar te spelen dat alles heel gelimiteerd aanvoelt. Je kunt niet naar boven of beneden kijken en diagonaal voortbewegen, kan alleen door raar te zigzaggen. In dungeons is het vaak minder vervelend, omdat hier meestal met gangen van één vak breed wordt gewerkt. Toch vragen we ons af of het niet beter zou zijn geweest om het grid alleen toe te passen tijdens het vechten en de spelers tijdens het verkennen totale vrijheid te geven.

Want tijdens het vechten werkt het grid juist wel goed. Wanneer je in de buurt komt van één of enkele vijanden schakelt het spel automatisch over naar de vechtstand. Dat betekent dat je vanaf dit moment over al jouw stappen na moet denken, omdat het spel met een turn-based systeem werkt. Een aanval of het gebruik van een item telt als een beurt, net zoals het zetten van een stap. De ene vijand probeert je van een afstand te raken, terwijl een ander de afstand tussen jullie zo snel mogelijk probeert te verkleinen. Dit zorgt ervoor dat er een strategisch spelletje ontstaat zoals we dat terugzien in de top-down strategie delen in de franchise. Maar dan vanuit de eerste persoon gezien.

Het vechten biedt dus veel ruimte voor strategie, wat liefhebbers van turn-based alleen maar zullen aanmoedigen. Het is alleen jammer dat de game zo genadeloos is. Vanaf de allereerste queeste komt het al voor dat je vanaf alle kanten omsingeld wordt door vijanden. Er is geen mogelijkheid om te ontsnappen, bij geen enkel gevecht niet, en je wordt soms vaker aangevallen dan dat je jouw personages kunt genezen. Zelfs op de makkelijkere moeilijkheidsgraad. Het is vol te houden, maar een game waarin je constant moet vechten om je hoofd boven water te houden is niet bepaald fijn.

Veel customization

In Might & Magic X Legacy volg je de avonturen van een groep bandieten in het magische land Ashan. Het filmpje aan het begin van de game probeert nog enigszins een verhaal te vertellen, maar dat moet je minstens twee keer zien voordat je begrijpt wat er allemaal aan de hand is in Ashan. Het verhaal keert verder niet echt terug en de focus ligt dan ook op het voltooien van missies en het ontwikkelen van jouw team. Iets wat deze game heel goed doet.

Je kunt ervoor kiezen om een klant en klaar team te nemen, iets dat heel handig is voor beginners, maar voor de mensen met ervaring is het ook mogelijk om het team helemaal zelf te ontwerpen. Je krijgt de keuze uit een aantal rassen en daarbinnen heb je verschillende klassen, gevarieerd van range tot close combat. Niet heel vernieuwend, maar als je eenmaal een beetje begint te levelen kun je veel aanpassingen aanbrengen in hun vaardigheden. Op deze manier kun je een leuke balans creëren die tijdens het spelen nog is aan te passen en af te stemmen.

Niet meer dan nostalgie

Uiteindelijk is Might & Magic X Legacy een leuke game geworden voor de mensen die hunkeren naar hoe het vroeger was. Het vechtsysteem is ondanks zijn hoge moeilijkheid erg sterk en het raster sluit hier goed op aan. Ook is er veel mogelijk wat betreft het bouwen van jouw personages en zul je de gehele game bezig blijven met het afstemmen van alle vaardigheden. Maar buiten dat heeft het spel niet heel veel te bieden. Het grid voelt heel gedateerd aan wanneer je de wereld om je heen wilt verkennen en het gebrek aan een duidelijk doel en verhaal maken het niet beter.