Calling All Cars! Review
Calling All Cars is zojuist in de Amerikaanse Playstation Store geplaatst en is al heel wat keren gedownload. Dit komt mede dankzij het feit dat de game is ontwikkeld door David Jaffe, bekend van God of War 1 en Twisted Metal. Is het Jaffe dit keer ook weer gelukt om een super titel neer te zetten? Ik vind van wel.
Chaotisch
De game start met een leuk geanimeerd hoofdmenu, die een paar verschillende opties bevat om uit te kiezen, namelijk: Singleplayer, Multiplayer, Options en Info. Natuurlijk heb ik meteen de Singleplayer gestart, en hier kon je ook weer uit 2 opties kiezen, namelijk: Tournament en Single Level.
In Tournament heb je een tiental verschillende levels die je in staat stellen nieuwe voertuigen te unlocken. Elke keer dat je een level omhoog gaat, gaat de moeilijksgraad ook omhoog. En gek genoeg is het eerste potje al verrassend moeilijk. Single Level is 1 potje spelen en hier begon ik ook mee, aangezien ik het even onder de knie wilde krijgen. Ik mocht als eerste een wagen kiezen, van de 18, en kon ik een map kiezen om op te spelen.
Zodra je in het level komt, zul je de grote variatie aan kleuren zien, en krijg je ook al snel door dat het spel behoorlijk chaotisch is. Ik had niet eens door dat mijn auto er al stond. Toen mijn ogen de auto gespot hadden, drukte ik op de X knop en ik vloog er vandoor. De besturing was eventjes wennen, maar het duurde niet lang voordat ik het door had. Je maakt gebruik van je linker analoge stick en deze kun je alle kanten op bewegen. Het was zo chaotisch in het spel dat ik dat niet eens door had.
Respect the police!
Calling All Cars draait allemaal om het vangen van misdadigers die ontsnapt zijn uit de gevangenis. Je wordt door een pijl ondersteunt tijdens het spel, en die wijst je naar de crimineel. Zodra je de crimineel aanrijdt, vliegt hij de lucht in, en kun je hem opvangen met je wagen. Wanneer hij eenmaal in je wagen zit, zie je twee handen een sirene op je wagen plaatsen. Dit is vooral handig wanneer andere spelers een crimineel te pakken hebben, want dan weet je precies welke auto je aan diggelen moet helpen.
Om te winnen moet je de meeste punten hebben van alle spelers. Deze punten verdien je door met een crimineel in je wagen iets te doen. Dit is natuurlijk erg vaag hoe ik het beschrijf, maar je kunt in het eerste level bijvoorbeeld door een gebouw heen rijden voor 1 punt. Of je kunt een steiger op racen en vervolgens door een gat in een gebouw heen vliegen voor 2 punten.
Ook zijn er bonus items in het spel. Er zijn maar liefst drie items: een hamer voor op je auto, een rocket launcher en een magneet. Deze vuur je af met de knop R1. Ook heb je turbo, deze laadt om de zoveel seconden op en activeer je met de knop L2 of R2. Al met al is boeven vangen toch een stuk lastiger dan je denkt, en moet je toch wel een beetje respect hebben voor de politie.
Kunstwerkje?
Is het spel een kunstwerkje? Absoluut! De grafische kant is dan niet zoals Gears of War of zoals MotorStorm, nee, Calling All Cars heeft zijn eigen unieke graphics die ook de gameplay ondersteunen. Het heeft een cartoon-achtige uitstraling die zeer amusant is om te zien, en samen met de aparte figuren in het spel heb je altijd flink wat lol met dit spel. De graphics geven het spel de chaotische sfeer dat het spel zo moeilijk maakt. Je ziet overal in het scherm dingen gebeuren, maar eigenlijk kun je je alleen maar op de pijl concentreren die je naar de crimineel wijst.
Conclusie
David Jaffe heeft weer eens laten zien dat hij erg goed is in het maken van games. Calling All Cars is een topper, en ik durf zelfs te beweren dat het de beste game is op dit het moment in de Playstation Store. Voor wat rust moet je hier niet zijn, want Calling All Cars biedt chaos, chaos en nog eens chaos. Het is verslavend en zeer leuk om te spelen. Een absolute aanrader!