En die interesse is terecht. The Witcher 2 haalde voor de PC een enorm hoog cijfer. Met verve. Maar geef toe: een role-playing game die gebaseerd is op een ontzettend goed boek, in dit geval The Witcher van de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski, zegt genoeg. Boeiende verhalen zijn immers erg belangrijk voor dit soort spellen en daarom is het geen wonder dat het tweede deel uit de franchise zo’n groot commercieel succes is geworden. Kom maar op met die Xbox 360 versie.

De koning is dood
Voor de mensen die sinds mei 2011 (toen de game voor de PC verscheen) onder een steen hebben gelegen, volgt hier nog een uitleg over het verhaal van het spel. We zien Geralt, de protagonist van de franchise, gevangen en mishandeld. Heel erg mishandeld. Maar een sterke man als hij kan dat aan, en kan dus stoïcijns blijven. Hij wordt namelijk beschuldigd van moord op de koning, Foltest. Mede dankzij zijn geheugenverlies is het moeilijk zijn onschuld te bewijzen, maar Vernon Roche, onder andere handlanger van de koning, geeft hem de kans en helpt hem om zijn herinneringen op te brengen. Op deze manier lukt het hem om zijn onschuld te bewijzen, en krijgt Geralt de kans om te ontsnappen om vervolgens met Roche op zoek te gaan naar de echte moordenaar.

Interessant aan The Witcher 2 is dat je de keuzevrijheid hebt om toch je eigen gang te gaan. Je hoeft niet per se het goede pad van Roche te volgen; je kunt er ook voor kiezen om de kant van de moordenaar te volgen, die het nog gemunt heeft op andere koningen. Deze moordenaar wordt overigens beheerst door Iorveth, die je later in het spel zult ontmoeten.

Veranderingen in de 360-versie
Het getuigt van klasse dat CD Projekt RED, de ontwikkelaar van het spel, bijzonder veel aandacht heeft besteed aan de Xbox 360 versie. De console is immers een heel andere spelcomputer dan de PC, en dus heeft het bedrijf zijn best gedaan om The Witcher 2: Assassins of Kings zo toegankelijk mogelijk te maken voor 360-gamers. Daarom voelt het spel aan het begin al vertrouwd, is het camerastandpunt een stuk anders geworden en merk je dat het allemaal wat sneller gaat. Inderdaad, de ietwat trage gameplay in de PC-versie is ingewisseld voor een hoog tempo – waardoor de gevechten veel meer actie zullen bevatten. Dat is erg goed.

Het werkt daardoor allemaal veel simpeler, iets wat je niet verwacht in een diepgaande RPG als The Witcher 2. Het wisselen van je zwaarden (een- of tweehandig) gaat prima, de knop om je magische krachten te gebruiken kan zo geactiveerd worden en is makkelijk te vinden, en ga zo maar door. Het mooie is dat het spel niet gepauzeerd wordt, maar in slow motion draait zodra je in het menu zit om je magische krachten te kiezen. Daarom word je enigszins gedwongen om snel een keuze te maken – wat de combat na het pauzeren nog actief houdt.

Sidequests en vier uur nieuwe gameplay
The Witcher 2: Assassins of Kings draait niet alleen om het zoeken van de moordenaar van de koning. Nee, er zijn genoeg dingen te doen in de plekken waar je komt. Dat je bijvoorbeeld een trol moet zien weg te krijgen van een brug die hij blokkeert. Je kan het op verschillende manieren doen. Of hem helpen om van zijn alcoholverslaving af te komen – of juist hem meer alcohol geven – of hem vermoorden. Het is aan jou. Meer van dit soort quests zul je steeds weer tegenkomen in The Witcher 2. CD Projekt RED zorgt hier dan ook voor een goede variatie, wat erg fijn is.

Maar er is meer. Meer nieuws in deze Xbox 360 versie. Zo is er vier uur nieuwe gameplay te vinden in deze versie, waar het verhaal van The Witcher 2 verder uitgediept wordt. Ook dit verhaal is bijzonder boeiend, origineel en het brengt je naar de meest prachtige plekken van de wereld van het spel. Nieuwe personages als Brigida Papebrock (hofdame van Foltest), Boussy en ga zo maar door zijn aanwezig. Kortom: een nieuw episch verhaal dat jou nog beter de wereld van The Witcher 2 laat leren kennen.

Grafische achteruitgang
Het was te verwachten, maar toch had menig gamer gehoopt dat The Witcher 2: Assassins of Kings de mooiste game op de Xbox 360 zou worden. Dat is CD Projekt RED helaas niet gelukt. Het is eigenlijk ook een beetje teleurstellend, gezien de hoge verwachting die de ontwikkelaar had geschept naarmate de release dichterbij kwam. Vooral de details van de omgevingen laten het afweten, terwijl de animaties dik in orde zijn. Helaas!

Een dijk van een game
Maar dan toch; petje af voor CD Projekt RED hoor. Wat heeft de ontwikkelaar toch weer enorm zijn best gedaan om een parel van een game af te leveren. En dat is echt heel erg knap, aangezien het porten van games misschien wel het meest onderschatte proces uit de ontwikkeling van een game is. De gameplay is geweldig en de vier uur extra gameplay voelt als een toetje na het heerlijke eten. Grafisch valt het misschien wat tegen, dus daarvoor moet je bij de PC-versie zijn. Maar wie heeft er tegenwoordig een ontzettend sterke PC? Precies. Halen dus die handel.