Dragon Age II: Legacy Review
Met Dragon Age II: Legacy brengt BioWare een uitbreiding uit voor het vervolg op het succesvolle Dragon Age: Origins. De ontwikkelaar zegt dat het heeft geluisterd naar de kritiek die fans hadden op Dragon Age II en dat een deel van die feedback zijn weg heeft gevonden naar Legacy. Maar is dat wel zo?
Om Dragon Age II: Legacy te starten zul je eerst even naar het stadje Kirkwall af moeten reizen. Eenmaal daar kun je de uitbreiding beginnen door naar het het Hawke Estate te gaan en de zogeheten Memento of Legacy te vinden. Dit is een geschenk van vader Malcolm aan zijn zoon Hawke. Door op het verschijnende icoontje te drukken, gaat het verhaal van Dragon Age II: Legacy van start. En dat verhaal speelt een grote rol in de uitbreiding.
De vader van Hawke
Legacy begint namelijk als een verhaal dat Varric is vergeten te vertellen aan "The Seeker" Cassandra. De Carta dwergen hebben een opvallende interesse in de familie van Hawke, de hoofdrolspeler van Dragon Age II. Aan het begin van de Legacy DLC besluit Hawke om de schuilplaats van de Carta te zoeken. Hij wil weten waarom de dwergen achter hem en zijn familie aanzitten, zodat de aanvallen op hem en zijn geliefden stoppen.
Al snel kom je er achter dat Hawke's vader, Malcolm Hawke, er iets mee te maken heeft en dat de dwergen van Carta bloed willen zien. Uiteindelijk volgen er een hoop onthullingen over Hawke's vader die de speler naar tal van verschillende locaties brengen. Het verhaal van Dragon Age II: Legacy is interessant voor de fans van de franchise, maar nieuwelingen zullen zich soms toch echt wel afvragen waarover de personages praten. Begin dus niet aan deze missie als je net Dragon Age II in huis hebt gehaald en al de DLC hebt aangeschaft, dat is duidelijk niet aan te raden.
Uitdagender
Maar goed, genoeg over het verhaal van Legacy. In een game draait het nog steeds voornamelijk om de gameplay. Zoals Eke al aangaf in onze review van Dragon Age II, is de gameplay van het tweede deel enorm veranderd ten opzichte van Dragon Age: Origins. Met die beslissing wilde ontwikkelaar BioWare het spel voor meer spelers toegankelijker maken, maar verloor het ook een deel van zijn trouwe Dragon Age fans.
Nu komt BioWare deels terug op die beslissing en maakt het Dragon Age: Legacy een stuk moeilijker dan de rest van Dragon Age II. Resultaat? Spelers die met Dragon Age II hun eerste stappen in de franchise hebben genomen en deze uitbreiding kopen, zullen nogal makkelijk de dood vinden. Aan de andere kant zijn er natuurlijk de fans van de originele Dragon Age die de extra uitdaging positief zullen vinden.
Een ander kritiekpunt op Dragon Age II was het hergebruik van de vele omgevingen waardoor het geheel nogal eentonig aanvoelde. In Dragon Age II: Legacy probeert BioWare dit te vermijden door uit de stad Kirkwall te trekken, de wildernis in. Je zou zeggen dat dat een verbetering is, want meer lokaties is juist iets wat Dragon Age II goed kon gebruiken. Helaas is dit niet zo goed uitgewerkt, want de nieuwe omgevingen zijn niet echt origineel te noemen. Het voelt nog steeds eentonig aan, wat met name komt door het saaie kleurgebruik. Alles is grijs en grauw en dat begint al snel saai te worden.
Saaie uitbreiding
Dragon Age II: Legacy voelt aan als een saaie uitbreiding. BioWare wilde met de downloadbare uitbreiding terugkeren naar de meer tactische gameplay van Dragon Age: Origins, maar dat is niet goed gelukt. Legacy is dan wel uitdagender, maar veel tactiek komt er niet bij kijken. Het verhaal graaft naar het verleden van de Hawke familie en is daarom voor fans erg interessant. De klachten van die fans zijn echter niet goed opgepakt. Dat maakt Legacy niet tot een echt slechte uitbreiding, maar wel een teleurstellende.