Heel veel. De Might & Magic franchise is al zestien jaar succesvol. Velen zullen ‘m vooral herkennen vanwege de befaamde Heroes of Might & Magic games voor de computer. Maar sinds kort kunnen we het ook gewoon doen zonder die helden. Gewoon Might & Magic dus. Lekker in een 2D-stijltje, maar uiteraard dan wel met een HD-jasje. Een DS-game zomaar porten is namelijk niet gewenst.

Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168647 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168645 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168643

De wereld redden
Might & Magic: Clash of Heroes kun je eigenlijk niet als een echte port zien. Hij biedt veel meer dan dat. Natuurlijk is het verhaal hetzelfde gebleven, maar dat is natuurlijk logisch op z’n Cruijffiaans gezegd. Het spel neemt je mee naar vijf verschillende gebieden in de wereld van Ashan, die geteisterd wordt door demonische effecten van buitenaf. Ja, het is weer zo’n gevalletje dat je uitdaagt om de wereld weer eens te redden. Maakt dat veel uit? Nou, niet veel. Vijf helden zullen dat voorkomen: Nadia, Godric, Fiona, Aidan en Anwen. Maar het voorkomen ervan gaat niet zo gemakkelijk.

Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168641 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168639 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168637

Tactisch, strategisch, diepzinnig
Met maar liefst vijftien tot twintig uur aan gameplay moet Might & Magic: Clash of Heroes wel een zeer interessant spel zijn. En dat is het ook. Al direct aan het begin van het spel krijg je te maken met een aanval van de demonische kant, terwijl eerst nog even uitgelegd wordt hoe je het spel moet spelen. Gelijk naar de actie. Bam! En het mooie is dat het zo prima past in dit spel.

Maar gezegd moet worden dat dit spel ongelofelijk diepzinnig, strategisch en tactisch is. Daarom wordt Clash of Heroes niet meteen gedefinieerd als een typische role-playing game. Natuurlijk zitten er dergelijke elementen als ‘levels’, ‘experience points’ en ‘items’ in, maar je zult het eerder een tactical card role-playing game noemen. Ja, kaarten. Hoewel er geen kaarten in het spel voorkomen, doet het spelen van de game vooral denken aan een typisch kaartspel.

Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168629 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168627 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168625

Het zit namelijk zo: bij ieder gevecht is het aan jou de taak om een goede muur te bouwen. Een muur van troepen. Deze troepen kunnen ook aanvallen, maar als het de beurt aan de tegenstander is dan moeten je troepen de vijand ook tegenhouden. De aanval is de beste verdediging, zo is het vooral in Might & Magic: Clash of Heroes. Als jij moet aanvallen, moet je ervoor zorgen dat je troepen tegenover een ‘lege lijn’ staan. Het veld is verdeeld over vakken, en daar ergens kun je de troepen plaatsen. Als de tegenstander lijnrecht tegenover je staat en je gaat (automatisch) aanvallen, dan houdt hij je tegen. Zo niet, dan raak je de lijn en dan gaan er wat ‘health points’ van de tegenstander af.

Verbeteringen en toevoegingen
Het klinkt allemaal bijzonder ingewikkeld en lastig. Jammer genoeg is dit de keiharde waarheid. Voor diehard fans van het genre zal het een geschenk uit de hemel zijn, maar voor beginners eigenlijk niet. Maar goed, het spel kan voor nieuwsgierigen nog steeds een leuke game zijn. En met de toevoegingen moet het misschien wel goed komen. Zo is er een online multiplayer, een online- en offline co-op modus en een 2 versus 2 modus.

Hoewel deze drie modi niet bijzonder uitgebreid zijn, kan het spel nog steeds vermakelijk zijn. Zo is de simpele multiplayer gewoon leuk voor even, maar helaas niet vatbaar voor vele herhalingen. Maar de co-op modus is prima. Co-op is op dit moment bijzonder hip, en dus kon deze modus niet ontbreken in Might & Magic: Clash of Heroes. Zo kun je samen met een vriend het opnemen tegen moeilijke, uitdagende tegenstanders. Maar een minpunt is hier dat je de campaign modus niet samen met je maat kunt spelen. Balen, jammer.

Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168623 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168621 Might & Magic: Clash of Heroes Screenshot 168619

2D op zijn fijnst
Het spel was al vanaf het begin van de ontwikkeling een echte 2D-game en daarom is dat helemaal geen schande. Het past zelfs bij de game. Door de 2D-graphics heb je meer overzicht, zien de personages er echt fantasie-achtig uit en is alles scherp vormgegeven. En qua geluid valt er ook weinig te klagen. Gewoon prima, maar het is jammer dat er geen voice-overs in het spel aanwezig zijn. Die zouden het geheel wat levendiger hebben kunnen maken.

Geen typische Arcade- en Network game
Een groot voordeel dat Might & Magic: Clash of Heroes heeft, is dat je snel vergeet dat je een Xbox Live Arcade of PlayStation Network game aan het spelen bent. Een spel als deze met ongeveer vijftien tot twintig uur gameplay verdient mede door de lage prijs een aankoop. Maar let op: dit spel kan zwaar tegenvallen als je je er niet goed in verdiept en er dus achter komt dat Clash of Heroes eigenlijk helemaal geen game voor jou is. Oppassen geblazen!