Iedereen weet ondertussen wel dat Bungie in zee is gegaan met Activision en dus niet meer verantwoordelijk is voor de Halo franchise. 343 Industries is nu aan zet om de franchise naar nieuwe hoogtes te tillen en voor het eerst krijgen we zijn werk te zien in deze nieuwe Defiant Map Pack. Zoals de naam al doet vermoeden brengt de uitbreiding nieuwe maps met zich mee, drie maps om precies te zijn.

Een zware test dus voor 343 Industries, aangezien de Halo games erg belangrijk zijn voor de Xbox 360. Het bedrijf heeft dan ook de hulp ingeroepen van Certain Affinity, die eerder al meehielp bij de ontwikkeling van enkele Halo 2 maps. Wordt het eerste werk van 343 Industries een succes of heeft het bedrijf nog veel bij te leren?

Highlands
De grootste nieuwe map gaat schuil onder de naam Highlands en past perfect bij Halo: Reach. Highlands bevindt zich namelijk op de legerbasis waar Master Chief zijn training heeft afgelegd om een Marine te worden. De map is gigantisch en dus is het maar goed dat er voldoende voertuigen aanwezig zijn om snel op je bestemming te geraken. Er is ook genoeg variatie, naast grotere open vlaktes heb je ook flink wat kleinere gangen en schuilplekken die dan weer ideaal zijn voor bijvoorbeeld snipers. Er zijn twee basissen die heel wat toegangswegen hebben, zodat je steeds vanuit een andere invalshoek de aanval in kunt zetten bij onder andere Capture the Flag. In de achtergrond is er een oorlog aan de gang is, zo zie je in de verte allerlei ruimteschepen landen.

Halo: Reach Screenshot 166628 Halo: Reach Screenshot 166626 Halo: Reach Screenshot 166630

Condemned
De volgende map, Condemned, speelt zich dan weer af op een ruimteschip en dus kun je veel kleine kamers en gangen verwachten. In het midden van de map is een ruimte zonder zwaartekracht. Het is dus niet aan te raden om hiernaartoe te gaan, aangezien je dan veel trager beweegt. Voor spelmodi als Oddball, waarbij je zo lang mogelijk een schedel in je bezit moet houden, kan het dan weer enorm tactisch gebruikt worden. Deze map heeft geen voertuigen en voelt erg claustrofobisch aan.

Dit effect neemt dan weer af wanneer je uit één van de vele ramen kijkt. Dan zie je namelijk knappe ruimteschepen voorbij zweven en zie je hoe de planeet Reach vernietigd wordt. Let wel op dat je niet te lang naar buiten kijkt, want voor je het weet krijg je een zwaard door je borstkast. Omdat de map zo klein is, moet je namelijk de hele tijd goed nadenken over je volgende zet.

Halo: Reach Screenshot 166621 Halo: Reach Screenshot 166622 Halo: Reach Screenshot 166624

Unearthed
Unearthed, de derde map, is een klein beetje groter dan Condemned en is enkel te spelen in Firefight, waarbij je het opneemt tegen hordes computergestuurde vijanden. Ook Unearthed speelt zich af op een verlaten legerbasis, maar ditmaal loop je rond in de woestijn. Er zijn flink wat wapens aanwezig maar deze zullen al snel leeg zijn, mede doordat de tegenstanders veel voertuigen zullen gebruiken. De hele map is dan ook omringd door een grote zandweg waar je de meeste tegenstand op mag verwachten. Unearthed is slim ontworpen en is misschien wel de beste Firefight map van Halo: Reach, omdat je hier niet teveel schuilplekken hebt en zelf ook de aanval zult moeten inzetten.

Meerwaarde
De drie nieuwe maps die de Defiant Map Pack te bieden heeft, zijn goed uitgewerkt en je merkt helemaal niet dat ze bedacht zijn door een nieuwe ontwikkelaar. De maps zijn gevarieerd en in de achtergrond zie je vaak erg indrukwekkende dingen gebeuren. Ook Unearthed, de nieuwe Firefight map, is nagenoeg perfect en is misschien wel de beste Firefight map uit het spel. Maar 800 Microsoft Points is best veel voor drie maps. Dat is dan ook de reden waarom we deze downloadbare content niet aanraden aan gamers die het spel slechts af en toe spelen. Zij zullen niet zoveel meerwaarde vinden in de extra terreinen. Mensen die nog steeds verslingerd zijn aan de Halo: Reach multiplayer zullen dan weer de tijd van hun leven beleven.