Sinds mensenheugenis proberen ontwikkelaars om een geweldige RTS game te maken voor de consoles. Het genre hoort immers thuis op de computer waardoor het niet eenvoudig is om de controls goed te krijgen. Het is dus een moeilijke uitdaging en slechts zelden slaagt iemand in zijn opzet. Eugen Systems komt nu met R.U.S.E. en probeert een nieuwe wending te geven aan het genre doordat je je tegenstander op talloze manieren kunt misleiden.

Onverschillig
R.U.S.E. speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en bevat twee verhaallijnen. Eerst maak je kennis met Joseph Sheridan. Hij is een majoor in het Amerikaanse leger en vecht zich een weg van Afrika naar Duitsland. Het tweede hoofdpersonage is de Duitse generaal- majoor Erich Von Richter. Hij gaat de strijd aan met de geallieerden terwijl hij op zoek is naar een spion in zijn eigen rangen.

In het begin kun je enkel wat tanks en infanterie besturen, maar na enkele uren kun je zelf bekende tactische operaties uitvoeren zoals het Ardennenoffensief of Operation Market Garden. Deze opbouw zal echter te traag zijn voor de standaard RTS fan. De filmpjes tussen de missies zijn knap maar weten je niet bij de keel te grijpen. Je zult dan ook onverschillig blijven over de meeste gebeurtenissen van de verhaallijn.

R.U.S.E. Screenshot 132526 R.U.S.E. Screenshot 132510 R.U.S.E. Screenshot 140402

Perspectief
Vanwege je hoge rang ben je natuurlijk veel te goed om mee aan het front te staan. Jij staat op een veilige afstand van al dat geweld en beschikt over een levensechte maquette van het slagveld. R.U.S.E. draait volledig rond deze maquettes en laat je zonder emotie met de levens van je troepen spelen.

De troepen zijn weergegeven als pionnen en naast het speelveld zie je de officieren kijken naar de maquette. Als je echter verder inzoomt, veranderen de pionnen in brute tanks of bommenwerpers. Deze transitie is zeer mooi weergegeven en geeft je een geweldig gevoel. Alles komt tot leven en het detail van de landschappen en steden is gewoon prachtig. Dit zijn zonder twijfel de beste graphics van een console RTS game ooit!

R.U.S.E.
In een standaard RTS spel kun je nooit zien wat je tegenstander precies doet. R.U.S.E. doet hier niet aan mee en laat je non-stop zien wat iedereen aan het doen is. Het enige dat je niet kunt zien, is het soort troepen waarover je vijand beschikt. Het feit dat je alles kunt zien is zowel een zege als een vloek en ik zal je duidelijk maken waarom. R.U.S.E betekent letterlijk het misleiden van een concurrent en dat is precies waar het hele spel om draait.

R.U.S.E. Screenshot 128326 R.U.S.E. Screenshot 132520 R.U.S.E. Screenshot 128324

Je beschikt over een reeks zogenaamde R.U.S.E. kaarten die je af en toe kunt inzetten. De Fake Offense kaart zal enorm veel tanks en vliegtuigen afsturen op je vijand. Deze kunnen niet aanvallen maar zorgen voor een goede afleiding terwijl je van een andere kant met echte troepen komt aanzetten. Zo kan je ook valse basissen opzetten, basissen onzichtbaar maken en nog veel meer. Je zult al snel leren dat je je ogen niet kunt vertrouwen en dat de vijand van overal kan komen. Het is een geweldige manier om het strategische aspect naar een hoger niveau te tillen.

Strategie
Over de hele map staan stokplaatsen voor goederen. Door hier een gebouwtje op te zetten kun je geld verdienen. Met dit geld koop je dan weer troepen van een kleine soldaat tot een reusachtige tank. Je kunt nieuwe technologieën onderzoeken om de bovenhand te krijgen maar dit neemt dan weer tijd in beslag. Het hele spel draait om keuzes en de eindscore kan bepaald worden door een klein foutje in de tactiek.

Elk voertuig ziet er enorm sterk uit en op het eerste gezicht lijkt infanterie nogal nutteloos. Niets is minder waar want ze hebben enkele extra functies. Bossen en steden zijn geen zeldzaam fenomeen in R.U.S.E. en dit zijn de perfecte plekken om je infanterie te verstoppen. Hier kun je verrassingsaanvallen uitvoeren tegen elk vijandig obstakel dat je schuilplaats passeert. Infanterie is trouwens ook in staat om gebouwen over te nemen.

R.U.S.E. Screenshot 114831 R.U.S.E. Screenshot 114855 R.U.S.E. Screenshot 125864

Goddelijke besturing
Bij een RTS spel op de console zijn er twee belangrijke dingen die fout kunnen gaan; de balans van de troepen en de controls. Een geweldige balans creëren was duidelijk geen probleem voor Eugen Systems. Infanterie verslaat anti tank, anti tank verslaat tank en tank verslaat infanterie. Dit is slechts één van de kleine cirkels die je zult tegenkomen in R.U.S.E.. Wie wil winnen kan maar best veel verschillende troepen aanmaken in plaats van al het geld in één voertuig te pompen.

De normale besturing is vrij eenvoudig, alles kan gebouwd en geproduceerd worden met een simpele druk op de knop. In het begin lijkt alles ingewikkeld maar voor je het weet voelt de besturing enorm natuurlijk aan. Je hebt niet eens al je knoppen nodig.

Daar komt ook nog eens bij dat PS3-bezitters de gehele game met de Move kunnen spelen. Dit werkt zo geweldig, dat je met gemak kunt zeggen dat misschien wel een nieuwe standaard wordt om RTS-games mee te spelen. Dit is een spectaculaire prestatie omdat de meeste console RTS-games een verschrikkelijke besturing hebben. De perfectie is nog niet bereikt maar R.U.S.E. toont dat het ook anders kan.

Strateeg versus strateeg
De singleplayer modus spreekt niet echt tot de verbeelding maar gelukkig is er nog de multiplayer. Dit is zonder twijfel het beste onderdeel van R.U.S.E.. Je kunt maximaal met drie andere strategen spelen. Teamwork is een must als je het slagveld wil veroveren en dus hoop je steeds op een teamgenoot met een microfoon. Op het moment van schrijven zijn er nog maar weinig mensen online maar dit zal de komende weken wel veranderen. Er zijn ook nog twee andere modi waarin je het moet opnemen tegen bots maar die bieden geen meerwaarde aan het spel.

Fris en origineel
Eugen Systems is er in geslaagd om de Tweede Wereldoorlog op een frisse en originele manier neer te zetten. De singleplayer modus is niet sterk maar de gameplay is zo goed dat je je hier niet al te erg aan stoort. Het is geen eenvoudige taak om een RTS game naar de consoles te brengen. De besturing is vaak slecht gemaakt en het spel is meestal te eenvoudig. Niets daarvan zul je terug zien in dit spel, R.U.S.E. toont ons dat het genre ook gemaakt is voor consoles.