Savage Moon Review
Savage Moon komt binnenkort uit op het PlayStation Netwerk. Weet deze bijzonder simpele, maar toch diepgaande game ons te overtuigen? Of valt deze game in het water, wanneer je deze vergelijkt met andere games uit de PlayStation Store?
Op naar de maan!
In de wereld van Savage Moon zijn de grondstoffen van jouw thuisplaneet volledig op en daarom is de mensheid met een ambitieus plan gekomen. In het plan speel jij een grote rol, het is namelijk de bedoeling om van verschillende andere planeten de grondstoffen te halen door grote fabrieken op vreemde planeten te bouwen. Helaas gaat dit niet zonder problemen, de planeten schijnen nogal last te hebben van een vreemd soort wezens die jouw fabrieken aanvallen, de laatste hoop op overleving lijkt in rook opgegaan, maar gelukkig ben jij daar om de mensheid de helpende hand te bieden.
Een zeer strategische game
Savage Moon lijkt op het eerste gezicht een zeer simpele game, maar niet is minder waar. In elk level uit de game zul je bepaalde gebouwen, de fabrieken, moeten beschermen tegen ongedierte dat of over de grond loopt of vliegt. In Savage Moon speel je voortdurend uit een hoog strategisch standpunt, zodat je het overzicht houdt over de hele map. De vijanden zullen in salvo's komen, zodat je tussendoor tijd hebt om verdedigenstorens neer te zetten op strategische posities. De game bestaat dus volledig uit het plaatsen van torens, waarbij de plek van de toren een essentiële rol speelt in het winnen of verliezen van de strijd tegen de buitenaardse wezens.
Je kunt uit verschillende torens kiezen, zoals uit een anti-grond toren, een anti-lucht toren of mortier torens. Al deze torens zullen een bepaald gebied hebben waarin ze vijanden kunnen raken en het is aan jou om met zo min mogelijk geld zoveel mogelijk torens te plaatsen die ervoor zorgen dat de aanvallende beesten jouw fabrieken niet kunnen vernietigen. Naast verschillende torens zijn er ook nog upgrades waaruit je kunt kiezen. Zo kun je nieuwe technieken kopen om je verdedigingstorens optimaal te laten functioneren. Naarmate elk level vordert zullen er meer vijanden komen, en zullen de posities van je torens optimaal op de proef worden gesteld. De game lijkt dus zeer simpel, maar is dat zeker niet.
In de begin levels zullen je vijanden relatief weinig paden kunnen betreden, wat het makkelijk maakt om je te richten op een klein gangetje, zodat de machinegeweren van de torens constant blijven schieten. Wanneer je verder in het spel vordert, zul je meer open levels krijgen, waar het strategisch plaatsen van je torens een belangrijkere rol gaat spelen. De game is verder redelijk passief, omdat je naast het plaatsen van torens niets hoeft te doen. Ze schieten namelijk automatisch op de vijanden en het enige wat jij tussen de salvo's van vijanden door doet is het versterken en plaatsen van je verdedigingstorens. Desondanks is Savage Moon zeker geen makkelijke game, maar vraagt een bijzonder hoog strategisch inzicht.
Diepgaande gameplay, maar grafisch helaas minder
Grafisch is de game niet uitzonderlijk lelijk of mooi, maar behoort zeker niet tot de top. Zo zul je de hele game alleen vanuit het hoge strategische standpunt kunnen beschouwen en kent de game geen cut-scenes of verhaalvertellingen in tussenfilmpjes. De game ziet er zeer ruw en ongepolijst uit, terwijl andere titels laten zien dat een PlayStation Store game zeker wel grafisch indrukwekkend kan zijn.
Ook het geluid laat te wensen over, alle wapens klinken erg oppervlakkig en je zult voortdurend dezelfde geluiden horen, ook van de vijanden. Tevens is de muziek niet al te best in deze game. Bijna in elk level zit hetzelfde nummer, wat te weinig verandert en na een tijdje gaat irriteren.
Conclusie
Savage Moon is alleen aantrekkelijk voor mensen die van diepgaande stratagie games houden en niet voor mensen die snelle actie en veel interactiviteit willen, omdat de game daar te passief voor is. Ondanks dat biedt Savage Moon diepgaande strategische gameplay, maar weet dit niet zo mooi te presenteren.