11.22.63 Review (Blu-ray) - De strijd aan met het verleden

maandag, 21 november 2016 om 17:01
In de achtdelige miniserie 11.22.63 reist een leraar Engels terug naar de jaren '60 om de moord op John F. Kennedy te voorkomen. Slaagt dit verhaal, dat geschiedenis met sci-fi combineert, erin ons te boeien of kan je deze serie beter overslaan? Je leest het hier in de 11.22.63 review.
In 11.22.63 komt Jake Epping (gespeeld door James Franco) via een mysterieus tijdportaal terecht in het Amerika van 1960. Hij heeft hier een belangrijke missie te volbrengen, namelijk om de moord op president John F. Kennedy te voorkomen en zo een betere toekomst te creëren. Maar dat gaat nog niet zo gemakkelijk: het verleden wil namelijk niet veranderd worden en zal daarom alles in de strijd gooien om de plannen van Jake te dwarsbomen.

Amerika in de jaren '60

Ten eerste wordt de setting waarin de serie zich afspeelt goed neergezet, waardoor het tof wordt om naar te kijken. Denk bijvoorbeeld aan een overvloed aan Amerikaanse muscle cars en vintage kledij, maar ook bijvoorbeeld taalgebruik (verschillende moderne uitspraken van Jake worden met opgetrokken wenkbrauwen ontvangen) en geldzaken (een stuk taart voor zestig cent en een dikke auto voor 700 dollar). De botsing tussen de moderne Jake en de jaren '60 komt hierdoor goed over en werkt soms zelfs confronterend voor de kijker.
Denk bij deze confrontatie bijvoorbeeld aan kwesties als racisme of de zwakkere maatschappelijke positie van de vrouw in die tijd, dingen die in de serie sterk naar voren komen. De moderne Jake verzet zich hier meerdere malen tegen, maar zijn kijk op de wereld strookt niet met de normen en waarden die in de jaren '60 de overtoon voerden. Zeker met het oog op de ontwikkelingen die zich de Verenigde Staten van de huidige tijd voordoen, krijgen deze belangrijke kwesties nog net wat extra lading mee.
11.22.63 review

Sterke personages

Zelfs wanneer je eigenlijk niet zoveel hebt met het tijdsbestek waarin de serie zich afspeelt, weet deze de kijker alsnog te boeien. Dit komt doordat de focus zeker niet alleen ligt op John F. Kennedy, maar voornamelijk op de andere personages, waarbij hun onderlinge relaties een grote rol spelen. Zo wordt vermeend schutter Lee Harvey Oswald niet neergezet als een typische 'slechterik', maar als een persoon van vlees en bloed, met eigen beweegredenen en denkbeelden. Dit is mooi, aangezien je op deze manier niet het eenzijdige beeld krijgt voorgeschoteld dat de 'slechte' persoon nu eenmaal 'slecht' is en dat ze verder niet veel inhoud hebben.
Het werkt ook mee dat de serie in goede handen terecht is gekomen: 11.22.63 is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King en J.J. Abrams heeft de productie op zijn rekening genomen. Combineer deze twee grote namen en je hebt eigenlijk in theorie al een sterke basis voor een geslaagde serie.
Daarnaast komt ook de cast goed uit de verf: James Franco zet de rol van Jake Epping goed neer en vooral Daniel Webber komt als Lee Harvey Oswald enorm overtuigend over. Verder zijn hoofdrollen weggelegd voor onder andere Sarah Gadon (Enemy, Dracula Untold), George MacKay (Captain Fantastic, Defiance) en Chris Cooper (American Beauty). De cast zet de rollen stuk voor stuk overtuigend neer, waardoor je als kijker een diepe band met de personages vormt, zelfs in de slechts korte acht afleveringen die de serie te bieden heeft.
11.22.63 review

Wat als...?

Een andere reden waarom 11.22.63 zeker de moeite waard is, is dat de serie doordrongen is van mysterie. Je zit niet naar een saaie geschiedenisles te kijken, maar naar een spannende reis die je op bepaalde momenten op het puntje van je stoel doet zitten: de invloed van auteur Stephen King is duidelijk te merken. Sci-fi elementen als het butterfly effect komen sterk naar voren. Ook speelt de serie vaak met de vraag: 'wat als...?'
Het verleden wil namelijk niet veranderd worden en werkt Jake op allerlei manieren tegen. Telkens wanneer hij dichtbij een belangrijke verandering komt, probeert het verleden obstakels op zijn pad te werpen, de ene keer nog net iets gruwelijker dan de vorige keer. Zo ben je dus constant in afwachting van wat er nu weer komen gaat en de cliffhangers zorgen ervoor dat je 11.22.63 het liefst aan één stuk door kijkt.
11.22.63 review

Had langer gekund

Helaas is het dan al snel over met de pret, aangezien de serie in totaal maar acht afleveringen telt. Dit is dan ook wel wat jammer, want er hadden makkelijk nog meer afleveringen in gekund. Zeker aangezien er vrij vaak gebruik wordt gemaakt van time skips: in plaats van hele jaren over te slaan, konden er gemakkelijk nog wat meer afleveringen gewijd worden aan extra achtergrond bij de personages.
Daarnaast wordt het hele idee van de missie een beetje vluchtig geïntroduceerd. Jake wordt namelijk overgehaald om dit te ondernemen door zijn vriend Al Templeton, die een diner bezit. Al heeft het tijdportaal ontdekt en heeft vervolgens zijn leven besteed aan het proberen tegen te gaan van de moord op John F. Kennedy. Al is echter te ziek om zijn missie af te maken en draagt deze verantwoordelijkheid daarom over op Jake.
Binnen zeer korte tijd is de sceptische Jake door zijn vriend Al geconverteerd tot een man met een missie. Eigenlijk is de tijd die hiervoor is uitgetrokken net iets te kort en zou het overtuigender overkomen wanneer Jake meer tijd tot zich neemt om te besluiten dat hij deze missie op zich wil nemen.
11.22.63 review

11.22.63 Review - Je tijd waard

11.22.63 is een toffe miniserie die geschiedenis met sci-fi combineert. De setting is goed neergezet en de kijker wordt hierdoor geconfronteerd met maatschappelijke kwesties die vandaag de dag nog steeds enorm belangrijk zijn, zeker met het oog op de huidige ontwikkelingen in de Verenigde Staten. De personages komen goed uit de verf en juist de interpersoonlijke, onderlinge banden spelen een belangrijke rol in de serie.
De mysterieuze lading en de cliffhangers zorgen ervoor dat je het liefst aan één stuk door kijkt, maar helaas komt er op die manier al vrij snel een einde aan de serie. Het zou mooi zijn geweest als 11.22.63 wat meer afleveringen telde, op die manier zouden bepaalde verhaalelementen ook beter tot hun recht komen. Maar afgezien daarvan is 11.22.63 je tijd dubbel en dwars waard.