Resident Evil al jarenlang een belangrijke game op het gebied van horror. De game van Capcom zal eind januari al een zevende deel gaan krijgen. Een deel waarbij meer de focus wordt gelegd op het puzzelen en de keuzes die je maakt, en niet meer zozeer op het hakken en zagen. Tijdens een Resident Evil 7 VR Hands On Event speelden wij kort twee stukjes die een reflectie moeten zijn van wat de game straks in combinatie met virtual reality te bieden heeft.

Resident Evil 7 VR Hands On Event

The Beginning Hour

Eén van deze twee demo's was 'The Beginning Hour'. Deze demo is sinds enkele tijd speelbaar via de PlayStation Store en is een klein avontuur dat niet in de daadwerkelijk game zal komen, maar dat meer een klein pakketje is van wat Resident Evil straks allemaal te bieden zal hebben. Zo dien je uiteraard de nodige puzzelstukken bij elkaar te vinden, de gebeurtenissen te achterhalen, en vooral op je hoede te blijven.

In The Beginning Hour ben jij als cameraman met twee televisiemakers bezig om lugubere verhalen in een tv-item te stoppen. Zo ook deze keer. Als plots de producer verdwijnt, zijn jij en je andere tv buddy nog over en besluiten hem in het huis op te zoeken. Via een videoband, die je in het huis vindt, kom je erachter wat er gebeurd is. Door de nodige attributen te vinden in het huis, kan je problemen die je tegenkomt oplossen, om zo ook in de ruimte te belanden van de video.

Resident Evil 7 VR Hands On Event 2

Eerste keer in VR

Wij hadden de demo reeds gespeeld, maar nog niet in virtual reality. Tijdens het evenement was dit voor het eerst wel mogelijk en het zorgde er voor dat je nog meer in het verhaal zat. Door de bril voel je je daadwerkelijk aanwezig in het huis en zorgen karkassen van koeien, bewegende paspoppen en krakende houten vloeren er meerdere malen voor dat de rillingen door je lijf schieten. Al hadden de 'schrikmomenten' meer frequent aanwezig mogen zijn.

In die zin is de demo van The Beginning Hour, ook al is die maar vijftien minuten lang, hoopgevend. De besturing in combinatie met de VR-bril werkt prettig en is vrij instelbaar waarbij je de keuze hebt tussen in een vloeiende beweging ronddraaien of in blokjes van 30 graden. Heel prettig als je last hebt van motion sickness, maar wel graag het griezelige avontuur van dichtbij mee wilt maken.

Ook is een fijne bijkomstigheid dat Resident Evil 7 niet per se in VR gespeeld hoeft te worden. Iedere speler is vrij om met óf zonder bril te spelen en ook kan je gedurende het verhaal kiezen om de overstap te maken.

Resident Evil 7 VR Hands On Event 1

Videobanden

Een belangrijk onderdeel in de game is het vinden van aanwijzingen, attributen en het oplossen van puzzels. Uiteraard spelen de videobanden hierin ook weer een belangrijke rol. Tijdens je avontuur zal je meerdere van deze tapes vinden waardoor meer achtergrondinformatie bekend zal worden. Hierdoor kom je meer te weten over het verhaal zelf en de gebeurtenissen, maar ook achter geheime kamers en dergelijken.

Rennen voor je leven

De videobanden zijn geen 'must', in die zin dat je ze moet vinden, of afspelen, maar versterken wel het verhaal. Ze kunnen daarom ook gezien worden als een soort zijmissies. En één van die zijmissies speelden we in de vorm van 'Lantern'.

Dit deel zal hoogstwaarschijnlijk wel onderdeel uitmaken van de game en laat een andere kant van Resident Evil 7 zien. Deze is namelijk meer actievol, waarbij je als klein kind uit de handen moet blijven van een gruwelijke vrouw, je moeder.

Door het huis ren je kris kras door de verschillende kamers, waarbij het zaak is dat wanneer je moeder de kamer betreedt, je zo snel mogelijk ergens achter moet schuilen. Je moet daarbij tactisch te werk gaan, geen snelheid verliezen, terwijl je ook nog op je omgeving moet letten.

Resident Evil 7 VR Hands On Event 3

Uitdaging was snel vervlogen

Wat direct opviel, was dat wanneer je in de handen van die heks was gevallen, je game over was. Vervolgens moet je hetzelfde deel over spelen en wist je exact wat de looppatronen van de moeder zouden zijn waardoor je vrij eenvoudig een weg kon banen door de levels. Het was daarmee een koud kunstje om het deel zonder kleerscheuren door te komen, wat ervoor zorgde dat het niet lang spannend bleef.

Nu werd er door de mensen bij het Resident Evil 7 VR Hands On Event ons op het hart gedrukt dat in de daadwerkelijk game deze looppatronen zullen variëren en geen enkele route hetzelfde zal zijn. Ook was het in deze demo alleen mogelijk om weg te rennen, waar de game straks juist de keuze zal bieden aan spelers om zelf een beslissing te nemen. Wil ik wel rennen? Of geef ik mijn vreselijk moeder liever een pak rammel?

Resident Evil 7 VR Hands On Event 4

Resident Evil 7 VR Hands On Event - Beloftes waarmaken

Al met al waren het twee korte, maar krachtige demo's waarbij de PlayStation VR andermaal bewijst dat deze de intensiteit en beleving van een game naar een hoger level tillen. Het prettige daarbij is dat je ook brilloos verder kunt spelen als het allemaal even te veel wordt. Het prettige aan Resident Evil 7 is dat de nadruk weer op het puzzelen ligt, al is dat persoonlijk.

Het enige manco voor nu was dat het verhaal en de personages volgens een vast patroon lopen, waardoor je geen uitdaging meer hebt nadat je de eerste keer gefaald hebt. En ook had je als speler geen keuzes om je eigen verhaal te maken. Maar wanneer dit, zoals gezegd, bij het uitkomen van de game is toegevoegd dan kan je de deuren in de donkere wintermaanden maar beter op slot doen, want dan staat er een heftig horror avontuur voor je te wachten.

Resident Evil zal op 24 januari uitkomen voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.