Strength of the Sword 3 lijkt op het eerste zicht een game vergelijkbaar met God of War en Darksiders. Net zoals die twee gamefranchises ligt de focus erg op de combat. Echter is Strength of the Sword 3 geen avonturengame. In het spel neem je de rol aan van een naamloze krijger die in een arena wordt gedropt. Tezamen met jou worden in verschillende golven verschillende vijanden in dezelfde arena gedropt.

Combo's maken
Vanzelfsprekend is het aan jou als speler om deze vijanden te verslaan. Verwacht echter niet dat dit makkelijk zal gaan. Om wederom de vergelijking te maken met God of War: op het eerste zicht lijken beiden games op elkaar maar al snel wordt duidelijk dat dit niet het geval is. Waar je met Kratos eerder gemakkelijk vijanden de eeuwige jachtvelden in stuurt, is dat allesbehalve het geval met de naamloze krijger.

Strength of the Sword 3 lijkt op dat vlak eerder op een vechtgame. Het is namelijk belangrijk om verschillende knoppencombinaties te maken. Doe je dat niet, dan worden de tegenstanders een erg grote uitdaging. Zelfs als je het wél doet dan kan Strength of the Sword 3 nog steeds brutaal moeilijk zijn. De game wordt hierdoor al erg snel frustrerend en de schuld ligt vaak niet helemaal aan jou, de speler.

Bugs
De schuld ligt namelijk erg vaak bij de game zelf. Op verschillende momenten heeft de game last van visuele bugs die ook invloed hebben op de gameplay. Zo ligt de camera vaak dwars waardoor het uitvoeren van de juiste combo's erg moeilijk en frustrerend wordt. Bovendien duwen vijanden je al snel een hoek in en wanneer je hier niet uitgeraakt door een bug dan leg je al snel de controller gefrustreerd neer.

Complimenten moeten wel worden gegeven aan de slimme artificiële intelligentie die uitmuntend gebruik maakt van jouw fouten als speler. De vijand zal zich dus zelfs in een bugloze situatie niet gemakkelijk gewonnen geven. Elk gevecht met elk van de vijanden is steeds een uitdaging. Wanneer de game niet frustrerend wordt toont het spel bij momenten toont zijn interessante ideeën en die liggen voornamelijk bij de slimme A.I.

Interessante ideeën, matige uitvoering
Dat is het gevoel dat wij uiteindelijk aan Strength of the Sword 3 overhouden: het spel toont bij momenten zijn interessante ideeën maar valt door de mand op vlak van uitvoering. Het spel is frustrerend moeilijk en dwingt je vaak gefrustreerd de controller neer te leggen omwille van de bugs. De slimme A.I. is het lichtpuntje waaraan moet worden vastgehouden in een mogelijk volgend deel dat de fouten van Strength of the Sword 3 wegpoetst. Tot dan durven we het spel echter niet aan te raden.