When Vikings Attack | PlayStation Network

Releasedatum: 7 november 2012
Door  14 november 2012 om 16:00 | PS3, Vita

Recensie: When Vikings Attack!

Een game waarin Vikingen een belangrijke rol spelen. Dat hebben we nog niet (vaak) gehad. Dat When Vikings Attack! zich in een zelden voorkomende setting afspeelt is een feit, maar is de even unieke gameplay ook leuk om te spelen?

Ondanks dat Vikingen een belangrijke rol spelen in When Vikings Attack!, spelen de Noorderlingen niet de hoofdrol in de game. De hoofdrol die speel jij als speler. Of jullie. Want When Vikings Attack! is een game waarin je online met drie andere vrienden of vriendinnen aan de slag kunt gaan. Het doel? De Vikingen een kopje kleiner maken met alles wat je maar kunt vinden in het level waarin je je met je groepje spelers bevindt.

Smijten met alles wat je kunt vinden
De manier waarop je dat doet is vrij simpel: je gooit met zowat alles wat je kunt vinden in het level naar het groepje Vikingen. Je speelt echter niet als enkeling. Jij en je groep vrienden hebben steeds een groepje personen onder controle. En afhankelijk van de hoeveelheid personen die je onder je hoede hebt, kun je voorwerpen van verschillende grootten op de Vikingen gooien. Als je maar één of twee personen bestuurt, zul je dus logischerwijs niet met een auto kunnen smijten naar de groep Vikingen.

Ook de Noorderlingen verplaatsen zich steeds in groepjes rond. Wanneer je juist en met voldoende voorwerpen naar ze gooit, verliest het groepje manschappen. Dit geldt echter ook voor jou als speler. De Vikings zullen ook naar jou alle voorwerpen die ze kunnen vinden gooien. Raken ze je effectief (het is als speler mogelijk om de gegooide voorwerpen te ontwijken) dan verlies ook jij manschappen. Weten ze elke persoon uit je groepje neer te halen dan start het level niet opnieuw op, maar mag je respawnen.

Chaotisch en repetitief
When Vikings Attack! is best leuk. Zeker in de eerste paar uur, en zeker als je met een groep vrienden de game speelt. De game wordt echter al snel repetitief. Ondanks dat er, vooral bij de eindbazen, de nodige variatie in de game zit, blijft het concept van voorwerpen gooien niet erg lang interessant. Ook de verschillende spelmodi in de multiplayer zijn best leuk in het begin maar weten nooit echt voor lange perioden interessant te blijven. De game is leuk als tussendoortje tussen de grote titels van dit najaar.

Verwacht echter geen urenlange gamesessies van When Vikings Attack! Dat is enerzijds ook niet de opzet van de game maar anderzijds is het toch spijtig dat het spel niet voor langer dan een kwartier interessant weet te blijven. Daarnaast kampt de game met nog een ander probleem: de levels worden al snel erg chaotisch wanneer je met vrienden speelt. Alleen is het nog goed te doen, maar wanneer je al met één vriend of vriendin speelt, raak je al snel het overzicht kwijt om nog bedachte zetten uit te voeren.

Mooie visuele stijl op PS3 én Vita
Waar ontwikkelaar Clever Beans in ieder geval een pluim voor verdient, is de mooie visuele stijl. Deze is erg simpel maar straalt kleur en vrolijkheid uit. When Vikings Attack! is identiek dezelfde game, ook op visueel vlak, op de PS3 en de Vita. Het is indrukwekkend om When Vikings Attack! op te starten op je PS3 en de game dan mee te nemen op de Vita. Deze versie biedt identiek dezelfde ervaring en je kunt zelfs tegen vrienden die enkel de PS3-versie hebben spelen.

Een leuk tussendoortje
Voor tien euro krijg je zowel de PS3- als Vita-versie van When Vikings Attack! Geen slechte deal, en voor die prijs krijg je toch wel wat terug. When Vikings Attack! is een leuke game die echter niet lang interessant weet te blijven. De game is een leuk tussendoortje tussen al het grove geschut van dit najaar. Speel je de game frequent voor kortere tijdstippen dan zul je je best wel amuseren met When Vikings Attack! Verslaafd zul je echter niet raken.

When Vikings Attack!