Shank 2 is een over de top sidescrolling beat ‘m up game waarin een verhaal eigenlijk niet ter zake doet. In de campaign moet je in acht levels heel wat mannetjes en eindbazen naar het hiernamaals gooien, zagen, snijden, schieten. Bruutheid ten top. Dit was het concept al in deel één en dat is het ook nu weer.

Waar is de co-op uit deel één?
Toch zijn er wel wat veranderingen in de campaign. Waarbij één meteen opvalt als een groot nadeel. Waar Shank offline co-op gespeeld kan worden, is deze optie in Shank 2 weggelaten. Serieus, kan iemand uitleggen waarom??? Veel vraagtekens. Shank moet je samen met iemand spelen en opeens kan dat niet meer. Heel erg jammer.

Verder zijn er minder levels. Shank telde 20 levels, Shank 2 telt er acht. Het verschil is daarbij wel dat je nu langer over een level doet, ongeveer 25 minuten. Binnen drie á vier uur heb je de game dan ook uitgespeeld en ondanks het lage prijskaartje van tien euro is de speelduur toch wel erg kort. Jammer, want de game speelt lekker weg, dus dat had zeker lang mogen duren.

 screenshot

Goede verbeterde besturing
Gelukkig kunnen we de game loven om diverse veranderingen en verbeteringen die zijn doorgevoerd in de gameplay. Allereerst is de besturing veel prettiger in dit tweede deel. Waar je in het eerste deel meerdere wapens onder één knop had zitten en zo onhandig moest switchen, heeft deel twee een apart wapen per knop. Voordat je begint te spelen kies je welke wapens je mee wilt nemen, bijvoorbeeld een machete, wat werpmessen en granaten. Het nadeel is dus dat je niet alle wapens meer op zak draagt, iets dat in het vorige deel wel kon. Elk voordeel heeft dus zijn nadeel. Gezegd moet worden dat de besturing nu beter uit de verf komt.

Uiteraard zijn niet alle wapens meteen speelbaar, maar speel je van alles vrij naarmate je verder komt in de levels. Zo zul je al snel een kettingzaag vrijspelen, één die erg veel schade toekent aan vijanden en die je dan ook snel in handen wilt hebben. Shank 2 is divers qua wapens en dat siert de game. Als je liever met pistolen of een shotgun te werk wilt gaan, kan dat ook. Of pak eens wapens op die vijanden laten vallen: een stok, een schep, het kan allemaal.

Wat een ontzettend leuke vernieuwing is, is dat er nu counterattacks uitgevoerd kunnen worden. Time je op het juiste moment kun je dus je vijand tegenwerken. Heerlijk! Dit wordt aangegeven door een uitroepteken boven de hoofden van de vijanden te plaatsen en dan is het een druk op de knop en beuken maar. Iets wat overigens niet meer wordt aangegeven is de gezondheid van vijanden. In deel een stonden rechts bovenin het scherm allerlei levensbalken van vijanden, zodat je precies wist hoeveel klappen of schoten iemand nog nodig had. In Shank 2 is dit geheel verdwenen en weet je dus eigenlijk nooit zo goed waar je aan toe bent. Jammer, die optie had erin mogen blijven.

Maar Shank 2 doet dus genoeg goede dingen. Zo kun je nu een koprol maken om vijanden te ontwijken, een handige move die eerder niet mogelijk was. Overigens speel je niet de gehele campagin als Shank, maar bestuur je vanaf hoofdstuk zes het vrouwelijke personage Corina. Een aangename afwisseling. Feit blijft wel dat de campaign gewoon snel uitgespeeld is, dus misschien is het een tip voor mensen meteen op hard te beginnen in plaats van normal.

 screenshot

Multiplayer komt niet helemaal goed uit de verf
Als je eenmaal klaar bent met de campaign is er nog een nieuwe optie, namelijk de survival modus. In deel één was deze modus niet aanwezig en dat maakt ook niet heel veel uit. Veel stelt de optie niet voor. In deze modus kun je online co-op in drie mappen dertig golven aan vijanden overleven. De mappen heten 'I’m on the boat', 'Down on the farm' en 'Bombed Chuch'. Elke kaart speelt anders. Zo kun je in een map vijanden in een val met allerlei messen lokken, iets wat ook in de campaign aanwezig is. In een andere map kun je een boot op vijanden laten gooien en in nog een map kun je vijanden in vuur lokken. De kunst is in ieder geval wel om goed te blijven communiceren, want als een speler op een knop drukt om vuur te activeren, terwijl de andere speler daar net loopt, is het foute boel. Wat dat betreft is de multiplayer van Shank 2 vrij onoverzichtelijk en warrig.

Toch is het voor even wel grappig. Zo versla je net als in de campaign allerlei soorten vijanden, van klein naar groot en ze worden steeds sterker. Elke keer als je vijanden verslaat laten ze, net als in de campagin, goud vallen. Hiermee kun je dan weer items kopen zoals de Horde modus uit Gears of War. Wat je ook kunt kopen is tequila (vult gezondheid aan), een turret, decoy, machinegeweer, en bijvoorbeeld een wild zwijn dat vijanden omver rent. Zeker die laatste optie is een leuke ervaring. Aan creativiteit geen gebrek.

Gebrek aan co-op is grote teleurstelling
Maar die multiplayer is leuk voor even. Het komt niet goed uit de verf doordat het toch te chaotisch is en er veel betere games voor handen zijn om golven aan vijanden te overleven. De kracht van Shank 2 is dan ook de campaign, een die een bijna net zo tof gevoel geeft als deel één. Ja, bijna. Dat de die campaign niet meer samen met een buddy gespeeld kan worden is toch wel de grootste faal van het hele spel. Maar als je Shank tof vond, dan wil je dit nieuwe deel ook gewoon spelen. De variatie in wapens en vijanden is goed en ongeveer vier uur lang zul je toch wel met een glimlach spelen. Een prima game met goede verbeteringen, maar die ook wat steekjes laat vallen.