Battlefield 3 | PS3

Releasedatum: 27 oktober 2011
Door  7 januari 2012 om 17:30 | PS3, 360, PC

Recensie: Battlefield 3: Back to Karkand

Met Back to Karkand voegt ontwikkelaar DICE naast vier nieuwe, maar bekende, maps ook nog eens een heleboel nieuwe wapens en voertuigen toe aan Battlefield 3. Wij gingen met de DLC aan de slag en hieronder kun je lezen wat wij ervan vonden.

Back to Karkand is veel meer dan een simpel map pack voor Battlefield 3. Zoals de inleiding al zegt voegt Back to Karkand veel meer toe dan alleen maar nieuwe maps voor de multiplayer. Nieuwe wapens, nieuwe voertuigen en zelfs een nieuwe multiplayer modus maken allemaal deel uit van een DLC die voor 15 euro over de toonbank gaat. Maar is Back to Karkand dat geld wel waard?

Kort gezegd: eigenlijk wel. Met een snelle blik op de score weet je dat Back to Karkand gewoon goed is. Wat je niet weet, is waarom deze DLC nu juist zo goed is. Want ondanks dat je al sinds eind oktober aan het smullen bent van de multiplayer van Battlefield 3, wil je eigenlijk wel iets nieuws zien en spelen. Je wilt dat gevoel terug van het eindelijk perfect onder de knie krijgen van een nieuw wapen.

Assignments en drie nieuwe voertuigen
Dan ben je bij Back to Karkand aan het juiste adres, want de DLC voegt maar liefst tien nieuwe wapens toe aan Battlefield 3. In tegenstelling tot de "gewone" multiplayer van de game ontgrendel je de nieuwe wapens van Back to Karkand op een andere manier. Je moet namelijk bepaalde opdrachten voltooien in de multiplayer, zogenaamde Assignments. Deze komen vaak overeen met de klasse waarmee je op dat moment speelt.

Je zult dus nooit een sniper gun ontgrendelen met de Assault, Engineer of Support klasse. Bijvoorbeeld: om de FAMAS te ontgrendelen, moet je tien teamleden reviven en voorzien van een medpack. Deze acties zijn vanzelfsprekend uniek tot de Assault klasse. Het Assignments systeem geeft het spelen met een bepaalde klasse extra focus en zet je ook extra aan tot het gebruiken van elke klasse haar unieke mogelijkheden.

Over de FAMAS gesproken: dit assault rifle is een goede toevoeging aan het al sterke arsenaal van Battlefield 3. Het wapen heeft een hoge fire rate, waardoor kogels elkaar enorm snel opvolgen wanneer ze de loop van het geweer verlaten. Bovendien heeft de FAMAS veel minder last van terugslag dan andere assault rifles, waardoor het wapen in z'n geheel toch wat té krachtig of overpowered aanvoelt.

Naast de tien nieuwe wapens voegt DICE ook drie nieuwe voertuigen toe aan de multiplayer van Battlefield 3: de F35B Fighter Jet, de BTR-90 en de DPV. Alle drie zijn leuke en goede toevoegingen, maar verschillen fundamenteel niet zoveel van de al beschikbare voertuigen. Uitzondering hierop is de F35B Fighter Jet, die eerst wat gewenning nodig heeft om te besturen, maar daarna uiterst soepel de lucht doorkruist.

Back to Karkand
Ondanks de toevoeging van nieuwe wapens en voertuigen zijn het natuurlijk de nieuwe maps die de show moeten stelen. Alhoewel, echt nieuwe maps zijn het niet, want alle vier maps die we aantreffen in deze DLC zagen we al eerder in Battlefield 2. De maps zijn allemaal vernieuwd en in een nieuw grafisch jasje gestoken, en komen met de Frostbite 2 engine mooier, realistischer en grauwer dan ooit tot leven.

Er is een reden waarom DICE voor deze maps heeft gekozen: de klassieke Battlefield gameplay komt fantastisch tot zijn recht op Strike at Karkand, Wake Island, Gulf of Oman en Sharqi Peninsula. Het is daarom ook enigszins spijtig dat de maps al niet gewoon in Battlefield 3 zaten, want deze vier klassieke maps zijn gewoon beter dan al de andere beschikbare maps in de multiplayer van de game.

Samen met de vier klassieke maps komt er ook nog een klassieke Battlefield modus terug met Back to Karkand: Conquest Assault, een variant op de gewone Conquest modus. In Conquest Assault heeft één team, de verdedigers, aan het begin van een potje echter de controle over alle punten en is het aan het andere team, de aanvallers, om deze punten in te nemen.

Echt fundamenteel anders is de modus niet, maar het voegt wel die nostalgische factor toe aan vier iconische maps uit de Battlefield franchise. En eigenlijk is Back to Karkand daarmee een "bedankje" van ontwikkelaar DICE aan de al jarenlange trouwe fans. Die zullen zich met deze DLC enorm vermaken, maar ook nieuwkomers zullen het enorm naar hun zin hebben op de vier fantastische maps die Back to Karkand toevoegt.

Goed, maar niets nieuws
Back to Karkand is een goede uitbreiding op de multiplayer van Battlefield 3. Ondanks dat niets echt nieuw aanvoelt, zijn de vier aanwezige maps gewoonweg enorm goed en zul je er veel plezier aan beleven. Het Assignments systeem is een prima toevoeging en wij hopen het systeem alvast terug te zien in toekomstige Battlefield games en DLC. Ben je een fervente Battlefield 3 speler, dan is deze DLC gewoon een dikke aanrader.