De Sims 3: Beestenbende | PS3

Releasedatum: 20 oktober 2011
Door  8 november 2011 om 15:30 | PS3, 360

Recensie: De Sims 3: Beestenbende

Samen met Superstar was Beestenboel de beste uitbreiding voor de allereerste De Sims, dat elf jaar geleden het levenslicht zag. In De Sims 2 zorgden de huisdieren voor een matige uitbreiding, maar in het derde deel willen de beesten hun eer herstellen in De Sims 3: Beestenbende, het vijfde uitbreidingspakket voor de simulatiereeks. Tevens is het de eerste expansie voor de spelcomputer versies. De PS3-versie van De Sims 3 kampte met een aantal vervelende fouten. Heeft Electronic Arts (EA) van haar fouten geleerd?

De Sims 3: Beestenbende is voor de spelcomputer een stand-alone uitbreidingspakket. Dit betekent dat de speler het origineel niet speciaal erbij hoeft te kopen. Sterker nog, bijna alle content uit dat deel heeft EA in deze game verwerkt. Dat maakt De Sims 3 eigenlijk overbodig en XGN snapt daarom terecht de woede van veel spelers. Want huisdieren zijn niet zomaar een leuke extra. De oerschattige honden en katten voegen een geheel nieuwe dimensie toe aan de gameplay van De Sims 3.

Maak een robothond. Het kan!
Speciaal in het kader van de huisdieren bevat Beestenbende een nieuwe, rustige leefomgeving: Super Maple Coast. Het dorp barst van de uitlaatparken, flora en fauna en natuurlijk van de winkels waar je voedsel, speeltjes en zelfs kleren voor je hond of kat kunt aanschaffen. Het creëren van een hond of kat heeft hetzelfde principe als het aanmaken van een mens. Dat betekent dat de echte Sims-liefhebber zijn huisdier naar hartenlust kan aanpassen. Variërend van het ras, de haarvacht tot de kleur ogen en het blaf- en miauwgeluid. Over het karakter heb je ook een stem. Zo kun je ze avontuurlijk, ondeugend of juist rustig en vals maken. Het leuke aan De Sims is dat het niet per se realistisch moet zijn. Het maken van robothonden en gifgroene katten behoort gewoon tot de mogelijkheden.

In tegenstelling tot de PC-versie blijft Beestenbende tot onze verbazing beperkt tot honden en katten. Zonder reden heeft EA de paarden, slangen, vogels en andere diersoorten uit het spel verwijderd. Getuigt dit van de zwakte van de huidige generatie spelcomputer, of betreft het een luie port van de PC-versie? Wij denken dat laatste. Om het geheel wat te compenseren, kunnen console-bezitters exclusief een puppy of een kitten maken.

Bijna zoals in het echt
Het verzorgen en laten opgroeien van het huisdier is een mooi proces. Natuurgetrouw zul je ze moeten voeden, verwennen, blij maken en moeten trainen. Het trainen kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Zo kun je je rottweiler of dalmatiër laten werken bij de politie, of zet je je katje in als een Ghostbuster. Het feit dat je nu ook zelf in de huid van een kat of hond kunt kruipen, zorgt ervoor dat alles een stuk sneller verloopt dan in de vorige diergerelateerde uitbreidingen. Wel blijven het natuurlijk dieren, dus je hond naar de wc sturen is uit den boze. Aan de bank krabben, graven en onder meubels verstoppen zijn allemaal dingen die de dieren in Beestenbende doen. Net als in het echt, dus.

Daarnaast hebben je beestjes, net als je Sims, verschillende levenswensen. Een succesvolle journalist of een bekwame tandarts worden, kan natuurlijk niet. Nee, honden en katten hebben ieder wensen betrekking op hunzelf, zoals het maken van vrienden met tien verschillende honden of het krijgen van een succesvolle carrière bij de politie. Om deze wensen vlugger te laten verlopen introduceert EA ook in Beestenbende de zogeheten Karma-krachten. De uitbreiding introduceert zes nieuwe krachten, die variëren van het laten veranderen van een mens in een hond tot het loslaten van een allesvernietigende meteorietenregen op je Sims.

Verder zijn ook de Mysteries van de partij, die je samen met je huisdieren dient op te lossen. Zo kun je je Sims en je hond op pad sturen naar het kerkhof om op een kwaadaardig spook te jagen. De mysteries dwingen je als het ware om elke hoek van Super Maple Coast  te doorzoeken.  Het zorgt voor een frisse wind in het speltechnische aspect die tevens goed uitpakt. De Karma-krachten en Mysteries gaan ten koste van het realisme, maar zorgen voor heel veel plezier in Beestenbende. Tenminste, als je je over de minpunten uit het origineel heen kunt zetten.

Cruciale fouten
Want hoe je het nu wendt of keert: het ontbreken van een muis en toetsenbord blijft afbreuk doen aan de spelervaring van de console-versie. Het zorgt voor minder bewegingsvrijheid en dat betekent automatisch minder mogelijkheden, omdat het meer tijd vergt om door de onhandige, onoverzichtelijke menu’s te bladeren en je Sims opdrachten te geven. Wat dat betreft zijn dezelfde kritiekpunten als in De Sims 3 ook hier aanwezig. Laadtijden zijn in negatieve zin wederom van de partij, plus de haperende framerate als je meerdere opdrachten tegelijk wil doen. Voor een simulatiegame kan dat natuurlijk niet, zelfs niet als de console-versie meer op fun dan op realisme is gericht.

Naast de laadtijden bevordert ook een ander facet de trage gameplay van Beestenbende. Alle basishandelingen die je doet, gaan gepaard met een pauze inlassing van het spel. Dit betekent dat met het schakelen tussen Sims, het selecteren van een sociale interactie, het voeden van je huisdier en ga zo maar door, het spel wordt stopgezet. Een ander minpunt in onze recensie van De Sims 3 was het ontbreken van het bouwen van een huis, één van de populairste aspecten van de serie. In Beestenbende lijkt EA hiervan niet geleerd te hebben. Je kunt alleen een huis kopen en deze geheel naar eigen wens aanpassen. Nu gaat dat met een controller natuurlijk lastig, maar EA probeert het niet eens en dat getuigt van een laffe instelling.

Een punt lager dan origineel
Hoewel Sims 3: Beestenbende een stuk meer content biedt dan De Sims 3 en het eigenlijk dezelfde fouten bevat, scoort de uitbreiding desondanks een vol punt lager. Hiermee willen wij ontwikkelaar EA erop attenderen dat het niet ongestraft wegkomt. Minpunten als de ellenlange laadtijden, de haperende framerate, de trage gameplay en het ontbreken van het bouwen van een huis zijn cruciaal voor een game als De Sims. Daarnaast: waar zijn de paarden, slangen en vogels gebleven, EA? Het is dat de honden en katten zo extreem schattig overkomen, anders had Beestenbende hier gewoon een onvoldoende gescoord.

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Nieuwe dimensie met huisdieren
  • Vrijwel alle content uit origineel
  • Zóóóó schattig!
  • Besturing blijft lastig en complex
  • Laadtijden, onoverzichtelijke menu's, slechte framerate
  • Niet alle huisdieren uit PC-versie
6.5Wel oké

Gespeeld op: PlayStation 3

Avatar