De uitbreiding 'Lonesome Road' moet daar verandering in brengen en neemt je mee naar een nieuw mysterieus gebied genaamd 'The Divide', een omgeving die je het beste kunt beschouwen als het oog van de storm. Is deze DLC het waard? Weet dit avontuur ons opheldering in het verhaal te geven en daarnaast ook nog eens genoeg voldoening te bezorgen? Wij kwamen erachter en delen onze kennis met je in deze recensie.

Vragen moeten worden beantwoord
Na het downloaden van Lonesome Road, krijg je in de game zelf een mysterieus radiosignaal op je Pip-Boy te zien. Het is een boodschap die specifiek aan jou is bedoeld. Het bericht komt van de zesde koerier die de chip uit het hoofdverhaal niet heeft bezorgd op de eindbestemming. Koerier zeven, jij dus, moet zich naar The Divide begeven om daar antwoorden te vinden op al zijn vragen. Waarom roept koerier zes je op? Wil hij je dood hebben? Wat is er met de voorgaande koeriers gebeurd? Wat zijn zijn plannen? Op deze vragen zou je in Lonesome Road opheldering moeten krijgen.

Koerier zes meldt echter dat hier één voorwaarde achterschuilt: dat je alleen naar hem toekomt. Het klinkt allemaal nogal vreemd, maar stiekem ook verleidelijk. De angst voor het onbekende is aanwezig, maar aan de andere kant ook het sterke verlangen naar de waarheid. Het verlangen overwint het van de angst en dus is de keuze snel gemaakt. Tijd voor een nieuw avontuur en de daarop volgende confrontatie met de zesde koerier. De volgeling die je personage bij zich heeft, moet zich even zien te redden zonder ons. Dit is namelijk een pad dat hij zelf moet bewandelen.

Heerlijk hopeloze sfeer
Eenmaal aangekomen in The Divide, valt het op hoe hopeloos de sfeer om je heen is. Het geeft een gevoel dat we voor het laatst in de Fallout 3 DLC 'The Pitt' hebben ervaren; alsof je rondloopt in een gebied dat allang niet meer te redden valt. Een al op het eerste moment sterk gezette ondertoon, die trouwens zal blijven aanhouden tijdens de rest van dit nieuwe avontuur. De vaak aanwezige zandstormen en kille muziek dragen alleen maar bij aan dit gevoel. Omdat Fallout: New Vegas nogal wat kleurrijker oogt dan de spelwereld uit Fallout 3, vormt de grauwe wereld in The Divide een welkome afwisseling op wat je tot nu toe in het normale spel hebt meegekregen.

Een handige nieuwe volgeling
In het begin van dit vreemde avontuur zul je een vliegende robot vinden die jou gaat helpen tijdens je queeste. Het robotje blijkt een verrassend diep achtergrondverhaal te hebben en zorgt ervoor dat je je wat beter kunt verdiepen in de wereld van The Divide. Daarnaast kun je overal nieuwe upgrades vinden voor je mechanische volgeling, zoals de mogelijkheid om jouw wapens ten allen tijde te repareren en het bieden van een aantal perks en buffs. Een geweldige toevoeging, want een mobiele werkbank kan goed van pas komen. Daarnaast kunnen deze opwaarderingen zich overdragen naar een andere volgeling in de game zelf. Specifieke details hierover zullen we maar achterwege laten. Het is veel leuker om dat zelf uit te vinden, toch? Wij vinden van wel.

Naast de handige foefjes die jouw robot heeft, dient het apparaat ook als communicatiemiddel tussen jou en Ulysses. Wie? Ulysses. Dat is koerier zes, die jou heeft opgeroepen. Dit wordt allemaal duidelijk gemaakt, als jouw robot plotseling tegen je begint te praten. Het mooie is dat Ulysses een erg interessante stem heeft om naar te luisteren. Zijn stem gaat dieper dan die van acteur Vin Diesel. Elke keer als hij zijn mond opendoet, dan blijf je naar het scherm staren met je oren wijd open. Want je wilt steeds maar weer weten wat hij verder gaat zeggen.

Dat hij de beloofde antwoorden op jouw vragen vaak uit blijft stellen, maakt daarom dan bijna ook niet uit. We zeggen bijna, want Lonesome Road wil duidelijk een sterk verhaal bieden. Tot op zekere hoogte gebeurt dat ook wel, maar je blijft eigenlijk wel als een loophondje opdrachten uitvoeren, zonder dat je zelf de controle hebt over de situatie. Dit draagt weer bij aan de hopeloze sfeer die de uitbreiding zo mooi uitstraalt, maar stiekem hadden we hier wat meer diepgang in willen zien.

Nieuwe vijanden, nieuwe gevaren
De weg naar Ulysess is niet zonder gevaren. Overal vind je tegenstand in de vorm van de menselijke 'Marked Men', maar krijg je ook te maken met compleet nieuwe vijanden. Vooral de 'Tunnelers' wisten ons een hele hoop moeilijkheden te bezorgen. Deze gemuteerde schepsels komen in groten getale uit de grond gekropen en vallen je met man en macht aan. Het gevolg? Een bloedstollend gevecht waarin jouw personage in korte tijd op het randje van de dood zal staan. Je zult deze gevechten ontzettend tactisch moeten benaderen om hier levend uit te komen. Een welkome afwisseling tussen al die voorspelbare schietpartijen tussen jou en een paar andere vijanden die geweren dragen. Neem dus een grote verbanddoos mee, want in Lonesome Road zul je die hard nodig hebben.

Explosies maken alles beter
Lonesome Road kent een aantal uitstekend uitgewerkte momenten die jouw adrenalinegraad waarschijnlijk flink omhoog zullen brengen. Ook al staan deze momenten in het script gebeiteld, toch dragen ze aanzienlijk bij aan een intense spelbeleving. Een voorbeeld. Je krijgt op een gegeven moment de 'Laser Detonator' in je handen, een wapen dat je de mogelijkheid geeft om kernkoppen op de blazen die op jouw pad liggen. Geen overbodige luxe, want het 'opruimen' van deze kernkoppen zorgt voor nieuwe paden om te volgen en soms ook verborgen schatten.

De Laser Detonator is een dodelijk hulpmiddel, eentje die je verplicht om van een afstandje te werk te gaan. Want als er een kernkop ontploft, dan krijg je te maken met een beeldvullende explosie. Omdat wij hier maar wat van kunnen genieten, hebben wij een deel van de uitbreiding met een brede lach op het gezicht gespeeld.

Uitgebreid nieuw arsenaal aan wapens en uitrustingen
Als je goed zoekt, dan vind je in Lonesome Road genoeg nieuwe wapens en uitrustingen die je kunnen helpen tijdens je avontuur. Een favoriet van ons is de 'Red Glare' een raketwerper die volautomatisch is en daarnaast ook een prachtige scope bevat. Maar ook de 'Arc Welder' is een fijne toevoeging aan de game, aangezien dit wapen schokken afvuurt en erg sterk is tegen robots.

Het is maar goed dat je al die nieuwe toevoegingen kunt meenemen naar The Mojave woestijn in het spel zelf, want deze wapens vragen er gewoon om intensief gebruikt te worden. Gelukkig vind je in The Divide een hele hoop ammunitie en hulpmiddelen die jouw levensbalk weer ten dele kunnen bijvullen. Soms vonden we zoveel interessante spullen op de grond, dat we gedwongen waren tijdelijk terug te keren naar The Mojave woestijn om onze inventaris op een veilige plek te legen. Niettemin kunnen we hier alleen maar blij van worden, want hoe meer loot er gevonden kan worden, hoe beter.

Goed voer voor de liefhebber
Kijkend naar het totaalplaatje, weet Lonesome Road grotendeels te voldoen aan onze wensen. Ook al worden niet al onze vragen beantwoord, toch is de ongeveer acht uur durende weg die je moet volgen een intensieve rit om niet snel te vergeten. De sfeer in The Divide is om van te smullen, met een wat hopeloze ondertoon die constant aanwezig is. Wie goed oplet, zal een hoop interessante achtergrondinformatie tot zich kunnen krijgen. Helaas is The Divide niet zo heel groot en is er niet zoveel ruimte voor verkenning als we hadden gehoopt. Maar de toevoeging van enkele nieuwe interessante wapens en het feit dat je vijf nieuwe levels mag vergaren, maakt veel goed en zorgt er mede voor dat Lonesome Road een uitbreiding is die de liefhebber van Fallout: New Vegas eigenlijk gewoon in handen moet hebben. Al is het alleen maar om verder in het verhaal te komen en meer over de wereld van Fallout te weten te komen.