FIFA 12 | PS3

Releasedatum: 29 september 2011
Door  26 september 2011 om 09:15 | PS3, 360, PC

Recensie: FIFA 12

Slapeloze nachten, uitdrogingsverschijnselen, braaksel, het zijn allemaal symptomen die voorkomen als je als FIFA-fan zit te wachten op het uitbrengen van FIFA 12. Maar gelukkig, aanstaande vrijdag is het zover! Dan mogen de gamers weer met een heel leuk voetbalspelletje aan de slag gaan. Of zou het uiteindelijk toch tegenvallen?

Met de hete adem van Pro Evolution Soccer 2012 is de strijd tussen de twee voetbal games nog nooit zo spannend geweest. Toegegeven, de laatste jaren was FIFA heer en meester op dat gebied. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Dit is geen recensie van de tweestrijd. Nee, het is de recensie van het spel FIFA 12. Niets meer, niets minder. Weg met die vergelijkingsonzin.

‘Een revolutie’
Het eerste wat ontwikkelaar EA Sports meldde na de aankondiging van FIFA 12, was dat het nieuwe spel een revolutie in de gameplay zou brengen. Zo heb je in FIFA 12 de Impact Engine, waardoor alles op het veld zo realistisch mogelijk op botsingen reageert. Een trap tegen de enkels veroorzaakt sneller een enkelblessure dan een trap tegen het scheenbeen, dat soort dingen. Ook onverklaarbare overtredingen zullen nu voorkómen worden. Maar dat is niet het enige, want voor een revolutie heb je meer nodig.

Met Player Vision moet het nu mogelijk zijn om de meest geniale steekpasses te geven. Nou ja, niet met iedereen natuurlijk. Maar met spelers als Christian Eriksen en Fabrégas kun je passes geven waar anderen niet toe in staat zijn. Zeker een goede toevoeging, net als de Precision Dribbling. Spelers als Sulejmani en Messi kunnen beter dan veel andere spelers hun bal kort bij de voet houden, zodat je niet taferelen à la De Graafschap krijgt – waar de speler de bal onbedoeld vijf meter voor zich uit speelt.

Toch geen revolutie
Na heel wat impressies en speelsessies moest helaas de conclusie gemaakt worden, dat er geen revolutie teweeg is gebracht. De Impact Engine werkt namelijk nog niet helemaal goed, aangezien er nog wel eens hele rare dingen gebeuren. Bewust is de Tactical Defending buiten de vorige alinea’s gehouden, omdat daar nogal wat kanttekeningen bij te maken zijn. Het zit namelijk zo: automatisch druk zetten is in FIFA 12 niet meer mogelijk. Nu kun je enkel met de A- of X-knop het overzicht houden, in plaats van op hem af te rennen. Je moet nu zelf bepalen wanneer je instapt, door middel van de B- of O-knop.

Pure timing dus. Werd deze toevoeging in de vorige impressies nog als positief gezien, nu moet toch gezegd worden dat het in FIFA 11 veel gemakkelijker ging. Wel is het zo dat hierdoor het spel an sich een stuk realistischer is geworden. Maar voor vele FIFA 12 gamers kan het als een cultuurshock overkomen. Het is dan ook niet slim van EA Sports om zo’n grootse verandering meteen door te voeren, en vooral niet als die niet honderd procent goed werkt. Dat instappen of tackelen is namelijk priegelwerk, en juist dat moet je niet hebben in een spel waar het tempo hoog is.

Het speelt zo lekker
Dat kritiekpunt mag overigens zeker met een korreltje zout worden genomen, want wie weet praten we over twee maanden juist over deze ‘goede toevoeging’.  Het is puur wennen, misschien. Maar voorlopig ziet het er naar uit dat EA Sports toch een kleine misstap heeft gemaakt met Tactical Defending. Dat is echter helemaal niet erg, want voor de rest speelt het spel héérlijk.

Vooral in vergelijking met de eerdere versies, inclusief de demo, is het een wereld van verschil. Het voetbal staat meer centraal dan ooit tevoren. Achter elke actie die je maakt zit een gedachte, terwijl je in FIFA 11 soms het idee had dat je met F-jes voetbal te maken had. Nee, dit is nu veel beter. De sfeer in het stadion is nu prima (je moet de tegenstanders horen, joh), het commentaar zit er heel goed op (behalve als je Evert ten Napel en Yoeri Mulder hebt ingesteld), de spelers reageren veel en veel directer op jouw acties en dat zorgt er dus voor dat er echt voetbal aanwezig is in FIFA 12.

Carrière-modus
Dan even heel wat anders. Iets dat niets met de gameplay van FIFA 12 heeft te maken,  Iets wat gewoon een nieuwe, leuke modus is. De carrière-modus! Nou, daar krijg je als manager/speler je hele team onder je hoede. Transfers, scouting, relaties met spelers, noem maar op. En vooral dat eerste is erg leuk, want op de laatste dag van de transferperiode is het zweten en nagelbijten. Krijg ik toch die speler? Kan ik toch mijn waardeloze speler voor een flinke zak geld verkopen? Dat soort dingen.

Natuurlijk kun je ook de wedstrijden spelen. Je mag zelf bepalen of je met het hele team speelt, of juist met één speler. Dat kan je eigen Virtual Pro zijn. Met dit fenomeen, waar je op het veld de controle krijgt over één speler, zijn we al een paar jaar  bekend. Maar helaas valt hier direct een minpunt op: er is sindsdien geen reet veranderd. Qua gameplay niet.

Nog altijd is het spel erg voorspelbaar en erg statisch, en het gevoel dat je een speciale speler aan het worden bent, is er ook niet echt. Waar is de mogelijkheid om bijvoorbeeld de fitness-zaal in te gaan? Waar is de mogelijkheid om over straat te lopen en dan herkend te worden? Dát zou pas leuk zijn. Maar nee, opnieuw zijn er dit jaar geen spectaculaire verbeteringen voor Virtual Pro, en dat is erg jammer.

Online gedeelte maakt alles goed
Gelukkig maakt het online gedeelte alles goed. Werkelijk waar, écht alles. Deze is op de schop gegaan en dat is maar goed ook. De flow-modus zorgt ervoor dat je niet telkens weer tegen Barcelona moet voetballen. Als je bijvoorbeeld met FC Groningen tegen een sterke  tegenstander wilt voetballen, dan kan dat eindelijk eens. Dat zorgde voorheen voor een hoop frustratie, want wie houdt er van om elke keer tegen Barcelona te moeten voetballen? Juist, niemand.

En om het online gedeelte spannender te maken, is het leaderboard-systeem omgetoverd tot een divisiesysteem. Middelmatige spelers kunnen nu de kampioen van de middelmatige spelers worden, en de allerbesten dus van de allerbesten. Er zijn in totaal tien divisies, die ook nog eens voor toernooien en dergelijke kunnen zorgen. Het houdt het online voor zowel de ervaren als de niet-ervaren gamer zeker levend.

EA Sports Football Club
Om het nóg levendiger te maken, heeft EA Sports ook nog de EA Sports Football Club opgericht. Hét sociaal netwerk op het gebied van voetbal. Laat zien wat voor grote fan je van, pak hem beet, AS Roma bent, laat zien dat je Heracles Almelo een warm hart toedraagt. Dat doe je simpel door met die clubs online te gaan spelen en te gaan winnen. Misschien stijgt Heracles juist wel dankzij jou hoger op de ranglijst, wie weet!

Het klinkt misschien wel  als reclamepraat, maar het is serieus leuk. Je kunt je vrienden uitdagen, je kunt zelfs uitgedaagd worden door EA Sports zelf. Denk maar aan het volgende: afgelopen weekend heeft Ajax gelijk gespeeld tegen FC Twente. Nou, aangezien je fan bent van Ajax, aan jou de taak om die wedstrijd opnieuw te spelen en minstens 4-0 te winnen. Beloning? Veel punten én ook nog de eer.

Nog steeds weinig ‘echte’ gezichten
Genoeg over het spel. Tijd voor het uiterlijk. Niet voor niets wordt de eerste indruk voornamelijk bepaald door jouw mening over dat uiterlijk. Dus ja, dan is het ook in FIFA 12 belangrijk. Het ziet er in ieder geval een heel wat beter uit. De velden, het gras, de stadions, noem maar op. Nochtans  is er  een groot minpunt gebleven, waar  al jarenlang over geklaagd wordt: de gezichten van de spelers.

Hartstikke leuk als je Rooney en Kaka sprekend hebt, maar waar zijn spelers als Suarez, Dries Mertens en Leroy Fer? Nergens. Ja, we mogen dan wel een kikkerland zijn, maar hier in Nederland wordt het spel ontzettend goed verkocht. Het is toch bizar dat er al jaren geen aandacht wordt geschonken aan gezichten van spelers – ook in andere landen is hier sprake van, denk maar aan de spelers van Liverpool. Dat had véél en véél beter gekund.

Ondanks alles een genot
Toch is FIFA 12 wederom een genot om te spelen. Het voetbal staat weer meer centraal in het spel. Aanvallen is nog nooit zo leuk geweest, en je was  nooit zo trots op jezelf als je de perfecte steekpass hebt gegeven. Dát is voetbal. Juichen dat je iets lukt. Helaas scoort het spel een lager cijfer dan de voorganger, maar dat komt vooral door de twijfelachtige toevoeging van Tactical Defending, het missen van verscheidene gezichten, het missen van goede toevoegingen aan Virtual Pro en het niet honderd procent werken van de Impact Engine. Maar dan heb je weer de ontzettende goede online- en carrière-modus. Oftewel: het zit gewoon ontzettend goed met FIFA 12. Dit is voetbal.

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Speelt als een uitstekend gestemde gitaar
  • Sfeer in het stadion
  • Online gedeelte is veel beter
  • Tactical defending is twijfelachtig
  • Geen goede gezichten
9.0Essentieel

Gespeeld op: PlayStation 3

Avatar