ICO & Shadow of the Colossus: Classics HD | PS3

Releasedatum: 30 september 2011
Door  16 september 2011 om 18:00 | PS3

Recensie: ICO & Shadow of the Colossus: Classics HD

Hoppa, nog een collectie! Na de collectie van God of War: Origins Collection is het tijd voor een andere collectie; een collectie die in de ogen van vele liefhebbers van het action-adventure genre een geschenk uit de hemel is: namelijk ICO & Shadow of the Colossus: Classics HD. Twee prachtige games voor de prijs van één. Kan het nog mooier?

Dat is dus nog maar de vraag. Het gaat immers om twee PlayStation 2 games die de overstap naar de derde console van Sony maken. Dat betekent dat ICO en Shadow of the Colossus een HD-jasje hebben gekregen. De vraag is alleen of de twee spellen nog altijd indruk weten te maken op de gemiddelde PS3-gamer.

ICO
Twee spellen derhalve. De eerste is ICO, een bijzonder mysterieus spel waarmee je al aan het begin met je handen in je haar zit. Uit frustratie? Nee, niet echt. Dat hangt van je karakter af, maar al meteen in het begin merk je dat dit geen makkelijk spelletje is. Er is namelijk geen uitleg. Ico, een jongen met twee hoorns op zijn hoofd, wordt vanwege die twee hoorns opgesloten in een soort ei. Gelukkig zorgt een aardbeving ervoor dat het ei stuk valt, waardoor Ico kan ontsnappen.

Je gaat naar boven. Je weet ook niets anders. Je gaat naar boven in de hoop dat je iets vindt. Dat doe je ook. Je vindt Yorda, een meisje dat gevangen zit. Na heel wat puzzelwerk bevrijd je haar. Je weet niet waarom ze er is, en je zult er ook niet achter komen. Een goede vorm van communicatie ontbreekt. Wel weten jullie beiden: we moeten weg. Maar hoe? Dat weet je niet.

 

Puzzelen tot je erbij neervalt
Dat is nou juist het toffe aan ICO. Het is een waar puzzel spektakel. Maar je weet echt niet wat je moet doen. Telkens moet je er zelf achter zien te komen. Het lijkt net het echte leven. Daar heb je ook geen tutorial als je eenmaal vast zit in een groot, onbekend gebouw. Doel van het spel is dan ook ontsnappen, maar tegelijkertijd moet je ook Yorda beschermen. Zij wordt namelijk door zogenaamde zwarte geesten geplaagd, en jij moet haar beschermen door haar hand vast te houden of je moet de geesten gewoon wegslaan.

Het maakt ICO uniek. Niet weten wat te doen dus. Het is alleen jammer dat in deze HD-uitvoering weinig toegevoegd is, waardoor je het spel snel zult uitspelen. Ook is de A.I. van Yorda niet helemaal  in orde, want soms word je echt gek van de momenten dat het meisje niet wil volgen. Daar had Team ICO zeker wat aan kunnen doen, want de aanwezigheid van Yorda is een van de belangrijkste dingen in het spel. Jammer.

Kolossale monsters vernietigen
Dan over naar een spel dat wel heel erg omvangrijk is: Shadow of the Colossus. Ook hier speel je met een bijzonder jongetje, die ook wat te maken krijgt met een meisje. Alleen is dit meisje bewusteloos en krijgt het jongetje de taak om twaalf kolossale monsters te verslaan. Enkel om het meisje wakker te maken. Dit doet Wander, de held van het spel, samen met zijn trouwe paard Aggro.

Ook in dit spel krijg je, op een typische Team ICO-achtige wijze, de taak om er zelf achter te komen wat je moet doen. Na heel wat geknoei met de knoppen ontdek je dat je zwaard hét middel is om je vijanden op te zoeken. Het reflecterende licht wordt feller naarmate je nauwkeuriger met je zwaard richting het kolossale monster wijst. Eenmaal gevonden, kun je door het prachtige landschap gaan rijden tot je je reusachtige vijand vindt.

Monsters verslaan was nog nooit zo leuk
Nu komt het leuke. Eenmaal je ‘colossus’ gevonden, mag je zelf uitzoeken hoe je deze vijanden benadert. Elk monster heeft zijn eigen zwakke plekken en voor ieder monster heb je een ander tactiek nodig. Je bent best wel lang bezig met het verslaan van zo’n monster, maar het is ontzettend leuk en uitdagend. De ene keer moet je wachten tot ‘ie voorbij vliegt, de andere keer moet je schuilen en wachten tot het monster gaat kijken waar jij eigenlijk bent. Geduld is een schone zaak. Geduld op z’n mooist.

Ook hier is het bijzonder jammer dat er geen extra kolossale eindbazen zijn toegevoegd. Dat betekent overigens niet dat het spel in korte tijd is uit te spelen. Nee joh! Je doet er uren over. Met plezier.

Grafisch sterk verbeterd
In tegenstelling tot God of War: Origins Collection is deze collectie qua graphics wél sterk verbeterd. Het HD-jasje dat ICO en Shadow of the Colossus hebben gekregen staat de twee games zeker goed. De omgevingen zien er beter uit, de animaties zijn een stuk beter. Kortom, het ziet er goed uit.

Speciale aandacht gaat dan ook naar Shadow of the Colossus, waarvan de PS2-versie veel moeite had met de toen al prachtige graphics. Toen was de framerate op vele momenten niet goed, maar nu is dat dik in orde. En dat is een hele opluchting voor de gamers die het spel op de oude PlayStation hebben gespeeld.

Een kunstwerk
Mocht er ooit een canon van de games worden gemaakt, dan horen ICO én Shadow of the Colossus er beslist bij. Beide games zijn ware kunstwerken. Daarom moet je deze collectie wel aanschaffen, want het is een ervaring die je niet vaak genoeg zult meemaken. Helaas moet er wel gezegd worden dat voor de gamers die deze twee spellen al eerder hebben gespeeld, het niet de moeite waard is om de collectie aan te schaffen. Er zijn namelijk bijna geen toevoegingen wat gameplay betreft, en dat is een beetje jammer. Maar toch: wat een prachtige games.

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Een unieke, geweldige ervaring
  • Speelt bijzonder lekker
  • Ontzettend origineel concept
  • A.I. in ICO niet bijzonder goed
  • Weinig toevoegingen
8.5Geweldig
Avatar