Crysis 2 | PS3

Releasedatum: 24 maart 2011
Door  9 augustus 2011 om 19:00 | PC, 360, PS3

Recensie: Crysis 2 - Retaliation Pack

Begin mei verscheen voor de multiplayer van Crysis 2 de eerste downloadbare uitbreiding in de vorm van het 'Retaliation Pack'. Enkele weken geleden stuurde Electronic Arts, de uitgever van de game, ons een code voor de DLC, zodat wij met vier nieuwe maps aan de slag konden gaan in de multiplayer van de PlayStation 3 versie.

Zoals de inleiding al vermeldt, voegt het Retaliation Pack vier nieuwe maps toe aan de multiplayer van Crysis 2. Deze maps zijn: Park Avenue, Transit, Shipyard en Compound. Vanuit het multiplayer menu heb je na het downloaden van het mappack de mogelijkheid om te kiezen voor 'Retaliation IA', wat staat voor 'Retaliation Instant Action', of 'Retaliation Team'. 

Retaliation Instant Action is de Crysis 2 variant van Deathmatch, waarin jij het als speler tegen elke andere speler op de nieuwe maps opneemt. Retaliation Team daarentegen, bestaat uit alle teamgebaseerde modi zoals 'Team Instant Action', 'Crash Site', 'Extraction', 'Capture the Relay' en 'Assault'. Alle vier nieuwe maps zijn speelbaar in deze modi.

Technische problemen
Voor dat we aan slag gingen met de nieuwe uitbreiding, wilden we wel eens weten hoe de 'gewone' multiplayer het doet op de PlayStation 3. Zoals Tom al aangaf in zijn recensie van Crysis 2, doet de multiplayer van de game enorm veel zijn best om Call of Duty spelers op hun gemak te laten voelen. In de game zijn de challenges (Skill Assessements in Crysis 2), killstreaks en custom classes uit Call of Duty allemaal aanwezig.

In tegenstelling tot Call of Duty draait Crysis 2 op de consoles echter niet met 60 frames per seconde. Ondanks dat de framerate in de singleplayer nooit stoort, doet het dat in de multiplayer wel. Wanneer de game met overvloedige actie wordt geconfronteerd, zakt de framerate van Crysis 2's multiplayer naar onspeelbare waarden. En dat is niet het enige probleem.

Niemand om mee te spelen
In de multiplayer van Crysis 2 duurt het op de PlayStation 3 altijd een tijdje voordat je een match vindt, maar de DLC doet er nog een schepje bovenop. Na meer dan een kwartier zinloos in de lobby te hebben gewacht op spelers die het Retaliation Pack ook in hun bezit te hebben, waren wij het beu. En toen hebben we het nog een keer geprobeerd. En nog een keer. Zonder succes.

Ondanks dat deze mappack eigenlijk door het gebrek aan spelers de dure prijs (een kleine tien euro) al niet waard is (op de PlayStation 3 tenminste, de versie die wij van EA opgestuurd kregen), gingen wij alleen met de nieuwe maps aan de slag. Omdat het in Crysis 2 niet mogelijk is om de multiplayer tegen bots te spelen, beoordeelt deze recensie omwille van het gebrek aan spelers zuiver het geometrische van de maps.

Park Avenue
De eerste map uit Crysis 2's Retaliation Pack die wij in deze recensie aandoen, is Park Avenue. Deze map is een middelgrote map voor acht tot twaalf spelers. Park Avenue speelt zich af voor een groot overheidsgebouw en is vrij symmetrisch. Centraal op de map staat een viaduct, die het toelaat om Crysis 2's multiplayer volledig tot zijn recht le laten komen met zowel horizontale- als verticale gameplay.

Omdat het viaduct veel ruimte biedt voor snipers en andere lange-afstandswapens, en ontwikkelaar Crytek ook de rest van de spelers aan hun trekken wil laten komen op 'Park Avenue', bevinden zich naast het viaduct twee gebouwen met een groot aantal kleine gangen en speelruimten. Genoeg te doen dus voor de speler die liever met een Assault Rifle Park Avenue onveilig wil maken.

Shipyard
De volgende map uit de eerste DLC voor Crysis 2, de map Shipyard, is net zoals Park Avenue een middelgrote map voor acht tot twaalf spelers. Zoals de naam van de map al doet vermoeden, speelt Shipyard zich af rond een oud US Navy schip in het hart van een oud scheepsdok. Terwijl het grootste deel van het level zich aan land bevindt, is het ook mogelijk om andere spelers te bekampen op het schip zelf.

Wederom staat het schip centraal op de map, terwijl de gebouwen die zich naast het schip bevinden het symmetrische karakter dat we ook al terugzagen op Park Avenue bevestigen. En daar stoppen de gelijkenissen niet. Net zoals Park Avenue is Shipyard omwille van hetzelfde geometrische karakter speelbaar met zowel lange- als korte-afstandswapens.

Compound & Transit
De voorlaatste map heet Compound en speelt zich 's nachts af op een militaire basis op 'Roosevelt Island'. De map doet erg denken aan 'Liberty Island' uit de originele multiplayer van Crysis 2. Compound is een grote map voor minstens tien spelers en ideaal voor snipers. De map is erg explosief: gebouwen ontploffen en er bevinden zich een hoop voorwerpen die gemakkelijk de lucht in gaan.

Ook Transit is een grote map, en tevens de laatste map uit het eerste mappack voor Crysis 2. De map bevat enorm veel open ruimtes omdat het zich in een erg open ravijn bevindt. Omwille van de grootte en openheid van Transit zullen fans van Crysis 2's multiplayer die graag snipers en lange-afstandswapens gebruiken zich meteen thuis voelen op de map. 

Dom blondje
De multiplayer van Crysis 2 is als een dom blondje. Prachtig van buiten, maar hol en dom van binnen. Na met het domme blondje een keer het bed te hebben gedeeld, wil je geen lange relatie. Met de eerste DLC probeert het domme blondje je het bed weer in te krijgen en je te overtuigen om met haar toch een langdurige relatie aan te gaan. Als je echter merkt dat het domme blondje niet mee kan in bed als het op snelheid en uithoudingsvermogen aankomt, wil je al snel terug naar een andere, minder mooie vrouw. Een andere, minder mooie vrouw die naar de naam Call of Duty luistert. Je weet dat Call of Duty je lusten en verlangens goed kan onderhouden, en dat ook nog eens op lange termijn kan doen zonder ook maar één compromis te moeten sluiten. Als het domme blondje dat naar de naam Crysis 2 luistert, je (in verhouding) ook nog eens meer kost, dan is de keuze snel gemaakt.

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Leuke, gevarieerde maps
  • Niemand online (op de PS3 althans)
  • Problemen met de framerate
  • Hoge prijs
4.0Slecht
Avatar