Majin and the Forsaken Kingdom valt misschien niet zo op tussen de grote titels dit najaar, maar het valt eens te meer op zodra je de game in je console stopt. Je stapt de wereld binnen van een sprookje waarin de vrolijke kleuren je huiskamer binnen dansen. Het is vergelijkbaar met de vrolijke tinten die Enslaved: Odyssey to the West kent.

Vriendschap en bescherming van mens en reus
Net zoals in Enslaved is vriendschap in Majin and the Forsaken Kingdom heel belangrijk. Je kruipt zelf in de huid van dief Tepeu die op zoek moet naar Teotl. Deze laatste reusachtige Majin is een legendarische wachter van een koninklijk kasteel; hij is een sterk, duidelijk niet menselijk, maar zodra je hem ziet is hij om op te eten, zo schattig! Samen gaan jullie op avontuur in een third person actie avonturenspel. Hoewel de kleuren vrolijk zijn, is het verhaal dit helemaal niet. Tepeu wil de duisternis verslaan die heerst over het hele land en Teotl wil een meisje redden. Samen willen jullie dus je bescherming aan iets bieden en daar ontstaat dan ook al snel het begin van jullie vriendschap die heel belangrijk is voor de gehele game.

Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 144539 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 144537 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 143398

Zoek fruit om de Majin sterker te maken
Jullie zijn namelijk op elkaar aangewezen en veel dingen in de game zijn onduidelijk. In een 20 á 30 uren durende sessie zal langzamerhand meer duidelijk worden. De Majin is zijn geheugen kwijt en beetje bij beetje komt deze terug. Maar waar jij, Tepeu, je als eerste mee bezig moet houden is de krachten van de Majin. Hij is namelijk niet zo sterk en zijn krachten heb je wel nodig om verder te komen in gehele game. Het mysterieuze wezen is dol op fruit, in kleine en grote maten, aan jou de taak deze op te zoeken!

Opdrachten worden goed uitgevoerd
Zoals je waarschijnlijk al voelt aankomen, gaat dit niet vanzelf en daar ligt de variatie dan ook in de gameplay. Je zult voortdurend bezig zijn met het vechten tegen vijanden, het oplossen van puzzels en het verkennen van de wereld. En dit alles doe je samen met de Majin die jij voortdurend opdrachten geeft. Rob gaf al in zijn preview aan dat de vraag zou zijn hoe goed dit systeem uitgewerkt zou worden, want een game is niet speelbaar als de sidekick Majin die jij zelf niet bestuurt, je opdrachten niet goed uitvoert. Gelukkig zit dat allemaal ruim goed in Majin and the Forsaken Kingdom. Als je wilt dat de Majin achter je aanloopt, op een plek blijft wachten, een deur optilt of een vijand aanvalt, dan moet gezegd worden dat dit vrijwel allemaal soepeltjes verloopt.

Een enkel keer wil je dat de Majin je volgt en ergens op een plekje gaat bukken, zodat jij op hem kunt klimmen om naar een hogere plek te kunnen, en hij dan net niet goed blijft zitten. Maar dit is niet noemenswaardig, want voor het overgrote deel voert hij je opdrachten naadloos uit. En dat komt zeker van pas bij de gevechten. Je zult namelijk onderweg heel wat gespuis tegenkomen waarbij duidelijke kleurcontrasten te zien zijn. Hoewel de wereld vrolijk oogt, zijn de vijanden erg donker van kleur. De kleinere vijanden kan Tepeu zelf wel aan met zijn stok, maar voor de grote vijanden heb je toch echt je maatje nodig, want die is nu eenmaal veel groter en sterker.

Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 152163 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 152167 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 152169

Diversiteit aan vijanden en simpel vechtsysteem
Wat zo tof is aan de game is dat de vijanden erg divers zijn en vooral origineel. Hoewel je strijdt tegen het kwaad, denk je soms echt: wauw, die is tof getekend of dát is gewoon stoer bedacht! Hoe verder je komt in de game, hoe meer vreemde beesten je zult tegenkomen.

Het enige wat jammer is, is dat het gevechtssysteem niet zo heel erg diep gaat. Tepeu heeft een stok waarmee hij wat aanvallen kan doen en tevens kan hij de Majin op commando laten aanvallen, maar echte combo's of veel variatie zit er niet in. Het had allemaal wat verder uitgewerkt kunnen worden.

Wat echter wel weer een leuke toevoeging is, is dat er een stealth element in het spel verwerkt zit. Tepeu heeft namelijk een steeksleutel en door op zijn vijanden af te sluipen, die geen goede ogen hebben, kan hij een pijnlijke genadesteek geven. Erg handig, want op deze manier een vijand vermoorden gaat een stuk sneller dan als een vijand je opgemerkt heeft. En geef toe, het geeft ook gewoon een heerlijk gevoel om iemand te besluipen om dan heel gemeen neer te steken.

Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 140717 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 143386 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 143400

Puzzels oplossen
Je hoeft niet bang te zijn dat het simpele vechten saai wordt, want onderweg zul je herhaaldelijk onderbroken worden om puzzels op te lossen. Soms lijken deze moeilijk, maar als je vijf minuten bezig bent, is het eigenlijk al snel duidelijk wat precies de bedoeling is. Zo zul je direct in het begin van de game je druk moeten maken om een deur open te krijgen die geblokkeerd wordt door een hendel. Door in een katapult te gaan zitten en de Majin deze te laten activeren, vlieg je richting de hendel. Maar zo simpel is het niet, want tussendoor moet je ook nog vijanden verslaan en meerdere blokkades omzeilen.

Het is niet moeilijk om de puzzels op te lossen, want Tepeu krijgt ook nog hulp van buitenaf. Hij kan namelijk praten met dieren en onderweg zul je dan ook met heel wat diertjes gesprekken moeten voeren. Vaak weten zij wel wat je moet doen. Bovendien zijn de dieren waarmee je praat, net zoals de Majin, erg schattig. Hoe dan ook, de afwisseling tussen vechten en puzzels oplossen maken Majin and the Forsaken Kingdom leuk om te spelen.

Bovendien heeft het oplossen van de puzzels weer te maken met de krachten van de Majin. Hij begint bij een nulpunt waarop hij zwak is en hoe meer fruit jij voor hem vindt, hoe sterker hij wordt. Zo zul je zijn bestaande krachten weer terugbrengen, maar ook nieuwe krachten toevoegen. Nogmaals, vriendschap en jullie teamwork is essentieel. Je krijgt in de game dan ook rode scherven waarmee jullie vriendschap hechter gemaakt kan worden. Hierdoor kunnen jullie allebei weer upgraden in de game. Ook Tepeu krijgt namelijk nieuwe kledingstukken die hem onderweg helpen op zijn belangrijke missie.

Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 158614 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 158612 Majin and the Forsaken Kingdom Screenshot 158616

Valse start en overige foutjes
Doet Majin and the Forsaken Kingdom dan niets fout? Jawel, de game richt zich enkel op de singleplayer en na dit uitgespeeld te hebben, belandt de game in de kast en ben je klaar. Het wachten is dan ook op extra content. Ten tweede is het jammer dat je soms wat veel moet lopen in het spel. Het is een open wereld waar je je in bevindt en je speelt wel portalen vrij, maar meer hiervan waren wenselijk geweest. En in het begin is het jammer dat je wel audio hoort, maar dat je de mond van Tepeu niet ziet bewegen. Het is een beetje een valste start, vergelijkbaar met het schaatsen, waarbij de game zich later gelukkig corrigeert. Want gezegd moet worden dat de audio van het spel erg tof is.

Schattig, maar o zo stoer!
Hoewel velen zullen beweren dat de game te kinderachtig is, hebben wij dat zeker niet zo ervaren. Het punt is dat de Majin geen goede Engelse zinnen spreekt (overigens zijn er tal van taalmogelijkheden in te stellen voor de game, waaronder Nederlands) en daardoor is het een soort van babytaal of gebrabbel. Maar lieve mensen, dit siert de game juist en dat maakt de Majin zo aandoenlijk. Zodra de Majin praat, is dit het moment waarop je weet dat je met hem, en alleen maar hem, de duisternis wil bestrijden. De gemaakte keuze voor dit warrig pratende wezen is dan ook gewoon goed gedaan! De Majin is behalve schattig ook nog stoer. Hij mept de vijanden die jij niet aan kunt wel aan gort en wordt uiteindelijk enorm krachtig.

Een game die aandacht en waardering verdient
Majin and the Forsaken Kingdom verdient de aandacht. De aandacht van mensen die hun donkere games eens aan de kant moeten leggen, die ene shooter opzij moeten zetten, al klaar waren met Enslaved, of gewoon kunnen genieten van iets kleurrijks. Want je zult zo'n 25 uur zoet zijn met een toffe game, compleet met leuk verhaal. Jammer is dat het spel niet perfect is, zich enkel op de singleplayer richt, geen diepgaand vechtsysteem kent en je soms te veel moeten lopen. Maar over het algemeen heb je dit ervoor over, want je wilt weten wat er precies gaande is in de game en daarom speel je verder. Ons advies luidt dan ook: omarm deze eigenaardige game, want het is een spel dat absoluut waardering verdient.