In tegenstelling tot andere Ridge Racer-games wordt Ridge Racer Unbounded niet ontwikkeld door Namco Bandai zelf. Nee, ditmaal is Bugbear Entertainment verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe titel binnen de franchise. Bugbear kennen we natuurlijk voornamelijk van de FlatOut-reeks, maar de studio heeft de ontwikkeling van een derde Flatout-game overgelaten aan het Nederlandse Team 6 Studios. Het slechte resultaat is bekend.

Ridge Racer meets Need for Speed...
Als de voormalige ontwikkelaar van de FlatOut-franchise aan een Ridge Racer werkt, zou je vanzelfsprekend verwachten dat er invloeden van die eerste reeks doorsijpelen naar Ridge Racer Unbounded. En dat is ook het geval, alleen is Ridge Racer een stuk meer over the top dan FlatOut. De game leent echter veel meer van de Burnout- en Need for Speed-franchises dan van de FlatOut-games. Is dat slecht? Neen, alles behalve. Beter goed geleend dan slecht bedacht.

Vanaf je eerste momenten in Ridge Racer Unbounded zal je dat fantastische gevoel uit Need for Speed: Underground krijgen. Street Racen mag dan misschien niet meer zo in zijn als toen, maar daar trekt Ridge Racer Unbounded zich weinig van aan. De wereld en het kleurrijke grafische stijltje doen allemaal erg denken aan de Fast & Furious films, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. De huidige generatie consoles mist gewoon zo'n titel.

Ridge Racer Unbounded biedt een grote stad met allemaal verschillende races. Verwacht echter geen Burnout Paradise: je kan met je wagen niet gezellig free roamen. Wat de game wél biedt, is een grote stad met allemaal afgesloten delen die op hun beurt heel wat verschillende soorten races bevatten. Repetitief zal de nieuwe Ridge Racer dus waarschijnlijk niet worden, want al de verschillende soorten races zorgen voor veel plezier en variatie.

...én Burnout
Tot nog toe hebben we het alleen maar gehad over de Need for Speed-invloeden in de nieuwe Ridge Racer, maar de game leent ook heel wat van Burnout. In de reeks van Electronic Arts staat de destructie van wagens centraal en dat is in mindere mate ook waar voor Ridge Racer Unbounded. Heel wat dingen kunnen kapot op de verschillende racetracks, zonder dat je wagen het begeeft.

Spijtig genoeg kan niet alles kapot, waardoor je soms met je wagen tegen een muurtje zal knallen terwijl honderd meter eerder een muurtje van dezelfde grootte je niet tegenhield. Het valt dus te bezien in welke mate de destructie van je omgeving uitgewerkt zal worden door ontwikkelaar Bugbear Entertainment. Spijtig genoeg denken we niet dat er nog veel veranderingen zullen worden aangebracht aan dit aspect van de game, omdat de codes die wij te spelen krijgen normaliter niet heel erg verschillen van de uiteindelijke game die in de winkels belandt. 

Je eigen tracks maken
Ondanks dat Ridge Racer Unbounded heel erg veel leent van Need for Speed en Burnout, doet de titel ook iets wat die twee reeksen niet doen. Er is namelijk een track editor in de game aanwezig. Je kan dus je eigen racetracks maken en deze online delen. Natuurlijk kan je ook offline op de zelfgemaakte tracks racen, maar in de stijl van LittleBigPlanet en ModNation Racers is online delen gewoon een stuk leuker.

De track editor komt in twee verschillende varianten: een simpelere variant waar het aanpassen van je track heel erg gemakkelijk wordt gehouden en een advanced variant voor de wat meer ervaren speler. Vooral de simpelere variant is een leuke toevoeging, want de personen die worden afgeschrikt door complexe editors zullen zich in de track editor van Ridge Racer Unbounded een stuk meer op hun gemak voelen.

Eén fundamentele fout
Tot nu toe zal Ridge Racer Unbounded overkomen als een heel erg leuke, maar niet originele titel. En dat is het ook. Er is echter nog één fundamentele fout die Bugbear Entertainment moet zien weg te werken voor de release van de game: de besturing van de wagens. De besturing voelt enorm zwaar aan en is vaak ook niet erg responsief. Een racegame leunt nu eenmaal enorm op zijn besturing en dus moét de besturing van de wagens beter.

Ridge Racer Unbounded is recent uitgesteld naar eind maart en dat is maar goed ook. Namco Bandai beloofde ons dat de extra tijd die ontwikkelaar Bugbear Entertainment heeft gekregen zal worden besteed aan het polijsten van de besturing. Het kalf is dus nog niet verdronken en wij hebben goede hoop dat Namco Bandai en Bugbear Entertainment die belofte daadwerkelijk zullen waarmaken.

Sleeper Hit?
Als Bugbear Entertainment de besturing van de wagens weet te verbeteren, kan en zal Ridge Racer Unbounded een heel erg sterke game worden. De kleurrijke wereld en het snelheidsgevoel zijn gewoon heel erg goed, en ondanks dat de destructie van de omgeving niet perfect is uitgewerkt, stoort dit nooit echt enorm. De game is niet heel origineel, maar dat hoeft ook niet. Ridge Racer Unbounded zou wel eens één van de beste racegames van dit jaar kunnen worden. Zet 30 maart dus maar in je agenda.