Een van de oudste spelvormen ter wereld is ongetwijfeld de turn-based strategiegame. Een genre dat jaren teruggaat met bordspellen als schaken, maar als je gaat kijken naar de wat recentere voorbeelden, dan zullen namen als Advance Wars en Might & Magic al snel voorbij komen. Als je kijkt naar deze nieuwere games, dan zie je dat het uiterlijk met de jaren erg is veranderd, maar de kern is nog altijd hetzelfde gebleven. Namelijk dat twee spelers om de beurt hun pionnen een paar plekken verplaatsen. Dit zal voor veel mensen te traag gaan, maar volgens ontwikkelaar KING Art Games is er wel degelijk behoefte aan dit type game. En de 7.564 donateurs op Kickstarter bevestigen dat.

In hart en nieren

Uit die liefde van KING Art Games en alle donateurs voor het turn-based strategie genre is uiteindelijk Battle Worlds: Kronos voortgekomen. Een game die jou in de rol van een generaal plaatst binnen een grote factie ten tijden van een oorlog. In twee campagnes, een aantal uitdagingen en een multiplayer modus ga jij vervolgens het gevecht aan met allerlei andere generaals. Deze gevechten spelen zich af op de bekende turn-based manier waarin iedere speler om de beurt al zijn troepen een aantal zetten mag verplaatsen. Tactiek speelt hierbij een hele belangrijke rol, want in de beurt van de tegenstander kun je niets anders dan machteloos toekijken hoe de tegenspeler zijn zetten uitvoert. Het is dus belangrijk om goed na te denken over de posities waarin je jouw troepen achterlaat aan het einde van jouw beurt. Is jouw leger een grote bende aan diverse troepen, of laat je juist een sterke en krachtige linie achter?

Als liefhebber begon ons hart spontaan sneller te kloppen toen we de eerste echte campagnemissie startten, omdat Battle Worlds: Kronos een en al turn-based strategie ademt. Je krijgt een leger, een opdracht en een tegenstander die de overhand lijkt te hebben. Precies zoals het hoort. Een game waarin het gevecht tegemoet rennen niet gaat werken, en waar tactisch inzicht onmisbaar is om de tegenstander te slim af te kunnen zijn. Goed begrip van de kwaliteiten en zwaktes van alle legereenheden is hierbij cruciaal.

Wat dat betreft slaat KING Art Games de plank volledig raak. Alle eenheden beschikken over een tweetal acties die ze iedere beurt kunnen uitvoeren. Dit kan zijn de mogelijkheid om een paar stappen vooruit te bewegen, aan te vallen of bijvoorbeeld te transformeren in een stilstaand kanon. Onder andere uit deze acties krijgen alle voertuigen hun eigen unieke specialiteiten. Een jeep kan op die manier in één beurt grote afstanden afleggen, terwijl een tank die mobiliteit juist weer inruilt voor vuurkracht. Andere eenheden zijn daarmee weer sterker van een afstand terwijl andere juist zij aan zij moeten staan om aan te kunnen vallen. Door goed rekening te houden met al deze kwaliteiten, kun je een linie vormen tijdens een gevecht waarmee je de tegenstander te slim af bent.

Ongeïnspireerd

In theorie klinkt Battle Worlds: Kronos dus als een goed geslaagde turn-based strategiegame, maar in de praktijk gaat er jammer genoeg het een en ander mis. Ten eerste is de game heel repetitief. Missies bestaan vrijwel altijd uit het vernietigen van een bepaald doel of een bepaalde plek binnen de tijd bereiken. Er wordt door enkele dialogen nog geprobeerd om het doel dat je moet bereiken recht te praten, maar het feit blijft dat het altijd op hetzelfde neerkomt en het zwakke verhaal maakt het niet bepaald makkelijker om dat te verteren.

Ten tweede is de game veel te moeilijk. De computer gestuurde tegenstanders hebben verschrikkelijk veel troepen vergeleken met jou, die op bepaalde plekken zelfs eindeloos blijven spawnen. Een spel uitdagend maken is één ding, het op sommige momenten onmogelijk maken is een tweede. Een optie om de moeilijkheidsgraad aan te passen zou dit op kunnen lossen, maar deze is er om een of andere reden niet.

Daarnaast speelt het spel ook nog eens heel erg traag. Een turn-based game hoort wat langzamer te zijn, maar bij Kronos neemt het een irritante vorm aan. We zeiden net al dat iedere eenheid een tweetal acties heeft per beurt, maar tijdens het uitvoeren van die acties kunnen niet alvast de acties van andere eenheden gekozen worden. Je zult dus steeds moeten wachten totdat een voertuig zijn nieuwe bestemming heeft bereikt, alvorens je een andere eenheid aan kunt sturen. Dit is heel erg vervelend wanneer je meer dan twintig troepen hebt om aan te sturen.

De A.I. is ook niet om over naar huis te schrijven. Na een uurtje gespeeld te hebben weet je al precies hoe de tactiek van de tegenstander in elkaar zit. De tegenstander maakt of vanaf het begin af aan een klopjacht en blijft je tot aan het einde van de kaart volgen, of de vijandige troepen blijven op een bepaalde plek wachten totdat jij met een voertuig in de buurt komt. En tijdens het daadwerkelijke vechten is er ook niet veel tactiek terug te zien in de zetten van de tegenstander. Aanvallen worden altijd gericht op de zwakste eenheden en troepen die ernstig beschadigd zijn worden niet, of nauwelijks, teruggetrokken.

Magere terugkeer

KING Art Games probeert het turn-based strategie genre nieuw en verfrissend leven in te blazen met Battle Worlds: Kronos, maar het resultaat komt niet zo goed uit de verf. Met het concept is niets mis en alle belangrijke elementen zijn aanwezig. Het is de afwerking van al die elementen die te wensen overlaat. De A.I. is simpel en heel voorspelbaar, de missies zijn heel repetitief en de game probeert op de verkeerde manier uitdagende gameplay te vormen. Een liefhebber van het genre zou nog wel wat plezier uit de game kunnen halen, maar een beginner zou beter eerst wat ervaring op kunnen doen bij titels die wat toegankelijker zijn.