Herinneren jullie je Endless Space nog? Dat strategische spel waarin je te midden van allerlei rassen moet proberen om het meest welvarende rijk in het heelal te worden. Hoe je dat doet ligt geheel aan jou. Je kunt de gekoloniseerde planeten van je buren veroveren, maar door middel van diplomatiek en handel kun je ook heel ver komen. Nou, voor deze game verschijnt nu een jaar na release een downloadbare uitbreiding die een aantal extra’s met zich meebrengt, waar de community zogezegd om schreeuwde. Verbeterde ruimtegevechten, nieuwe opties voor je schepen, het zogenaamde Adaptive Multi-Agent System en natuurlijk een compleet nieuw ras genaamd de Harmony worden in het Disharmony pakket gebundeld. Maar is dit genoeg om het spel er na al die tijd weer bij te pakken en is het prijskaartje van tien euro niet te hoog?

In harmonie
De meest toonaangevende extra die je in huis haalt met dit pakket is het nieuwe Harmony ras. Aangezien je zelf nieuwe rassen kunt maken zou dit niet zo bijzonder moeten zijn, maar dit is dan ook niet zo maar een nieuwe levensvorm. Amplitude Studios heeft goed zijn best gedaan om van deze factie een one-of-a-kind ras te maken met een unieke speelstijl en achtergrondverhaal die naadloos op elkaar aansluiten. Een belangrijk aspect hierin is de afkeer van Dust door de Harmony. Deze stof heeft het eeuwenoude ras aangetast en bedorven, wat bijna het einde betekende voor deze samenleving. Hierdoor hebben ze een nieuw doel gevonden in het leven, namelijk de vernietiging van alle Dust gerelateerde dingen.

Dit maakt de Harmony niet echt geliefd in de rest van het heelal, omdat Dust juist als heel waardevol wordt beschouwd. Endless Space draait om meerdere grondstoffen en Dust is hier misschien wel de belangrijkste van. Deze geldeenheid om het zo maar te noemen maakt het leven makkelijker doordat je bijvoorbeeld bouwtijden kunt versnellen en helden in kunt huren die je vloten en planeten weer welvarender maken. Dit maakt de Harmony dus een erg leuke toevoeging omdat de uitdaging groter is zonder deze extra’s. Een groot voordeel is dan weer dat je één inkomstenbron minder hebt om je zorgen over te maken.

Het probleem zit hem in de balans. Hoewel het fijn is om met een grondstof minder te werken, lijken de nadelen sterker te wegen dan de voordelen. Helden kunnen namelijk een erg cruciale rol spelen en het wegkopen van wachttijden kan heel handig zijn wanneer je snel moet reageren op een gebeurtenis. Nog iets dat stoort is het uiterlijk van het ras. Aangezien het achtergrondverhaal zo sterk in elkaar zit is het jammer om te zien dat de schepen zo inspiratieloos zijn. Het zijn simpelweg grote rechthoekige kristallen die vrijwel allemaal op elkaar lijken.

Groter spektakel
Een andere grote verbetering waar veel mensen reikhalzend naar uitkeken is het vechtsysteem. In Endless Space ontwerp je zelf jouw schepen die je uiteindelijk bouwt en bij elkaar plaatst in een vloot. Voor dit bouwen zijn een aantal extra’s toegevoegd waaronder de komst van kleine bommenwerpers en gevechtsschepen. Deze kleine scheepjes vergezellen de grote slagschepen waar ze op zijn uitgerust en vormen een erg leuke toevoeging. Ze zijn niet alleen heel erg handig, maar dragen ook aanzienlijk bij aan de visuele pracht van een groots ruimtegevecht. Waar eerst grote schepen van een afstand elkaar bekogelden zie je nu overal tussendoor kleine schepen zigzaggen wat het veel aantrekkelijker maakt.

Daarnaast is het denkwerk achter het vechten ook verbeterd met veel meer keuzemogelijkheden. Voorheen was het slechts een kwestie van kracht wanneer bepaald werd welke vloot won in een gevecht en kreeg je als speler alleen een cinematisch filmpje te zien. Nu zul je van te voren en tijdens het gevecht tactische keuzes moeten maken. De plaatsing van de schepen in een vloot, de tactieken die je schepen hanteren en ook de doelwitten in de vijandelijke vloot moeten nu bepaald worden. Ook is er nu veel meer mogelijk voor het veroveren van planeten. Met behulp van bombardementen kun je nu vijandelijke gebouwen in het as leggen en grondtroepen kunnen je ook de macht over een planeet schenken.

Het vechtsysteem was verreweg het slechtste onderdeel van Endless Space dus het is heel goed om te zien dat hier nu veranderingen in zijn aangebracht. De toevoeging van de kleine schepen en de mogelijkheid om een planeet binnen te vallen zijn leuk, maar de ruimtegevechten zijn daarentegen nog verre van perfect. De invloed van de keuzes die je maakt bij het kiezen van een strategie is simpelweg niet groot genoeg. Het begin is er, maar het afstraffen en belonen van jouw keuzes had naar onze mening wel wat strenger gemogen.

Geschoolde A.I.
Het laatste grote punt dat verbeterd is, is de kunstmatige intelligentie met het Adaptive Multi-Agent System. Hierdoor wordt de A.I. heel onvoorspelbaar wat op zijn beurt weer zorgt voor pittigere tegenstanders. Voor de ervaren spelers zou dit leuk moeten zijn omdat Endless space normaal gesproken makkelijker wordt naarmate je langer in een spel zit, maar het lijkt er op dat de moeilijkheid hierdoor wel erg hoog is gestegen. Er waren potjes bij waar we binnen het uur al weggevaagd werden door ver geavanceerde schepen van een tegenstander. En dit was op de 'normal' moeilijkheidsgraad. En ook het koloniseren door de computergestuurde tegenstanders lijkt in een moordend tempo te gaan.

Niet meer dan een verbetering
Ongetwijfeld het grootste zwaktepunt van Endless Space was het vechtsysteem. Je had gewoonweg te weinig opties dus het is goed dat Disharmony hier verandering in aanbrengt. De komst van de kleinere schepen en de optie om invasies uit te voeren op planeten is erg leuk en ook de luchtgevechten zijn een stuk tactischer geworden. Jammer genoeg komt het laatste nog niet echt tot zijn recht omdat de invloed van jouw keuzes wel erg beperkt is. Daarnaast bevalt de introductie van de Harmony ons ook wel door de unieke speelstijl, maar ook hier had de balans wel wat beter gemogen. Al met al is Disharmony niets meer dan een pakketje met verbeteringen en een paar leuke extra’s, wat het niet waard maakt om de game er weer bij te pakken. Ben je echter op het moment van schrijven nog steeds druk aan het spelen dan kan dit een hele leuke aanvulling zijn. Maar als we heel eerlijk zijn hadden een hoop van deze extra's gewoon gratis moeten zijn.